English

فاطمه لطیفی در گفتگو با خبرگزاری موج:

نابودی خلاقیت در کودکان گناهی نابخشودنی است/آموزش هنر به کودکان با هدف تقویت شخصیت آنها است نه هنرمند شدن

یک مربی هنر کودکان گفت: آموزش صحیح هنر به کودکان آنها را با ذائقه ای مناسب و شخصیتی والا رشد می دهد که در تمام زندگی از آن بهره خواهند برد.

نابودی خلاقیت در کودکان گناهی نابخشودنی است/آموزش هنر به کودکان با هدف تقویت شخصیت آنها است نه هنرمند شدن

فاطمه لطیفی از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و مدرس هنر به کودکان در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج درباره اهمیت آموزش صحیح هنر به بچه‌ها صحبت گفت: در جهان ارتباطی امروز شاهد محتواهای زیادی هستیم که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیگر در دسترس همگان قرار گرفته است. باید به این نکته دقت کنیم که انتخاب‌های صحیح یا نادرست امروز هر فردی برای استفاده از این محتواها به آموخته‌های او در دوران کودکی‌اش وابسته است.

چرا پیتزا می خریم اما کتاب نه؟!

وی افزود: اگر امروز یک فرد بالغ بین پیتزا و یک کتاب که هم قیمت هستند؛ کتاب را انتخاب می‌کند و ساختن آینده را به لذت خوردن غذا ترجیح می‌دهد؛ قطعا ذائقه او در کودکی به درستی شکل گرفته است و یا برعکس آن هم صادق است و کسی که خوردن یک غذای نه چندان سالم را به خواندن کتابی مفید ترجیح می دهد به دلیل عادت نداشتن به مطالعه و استفاده از کالای فرهنگی مناسب است.

این مدرس هنر که تا کنون سه متاب تخصصی در این زمینه هم منتشر کرده است در ادامه تاکید کرد: ما به عنوان والدین موظفیم که آموزش صحیح را بشناسیم و قبل از ثبت نام فرزندمان در هر مکان آموزشی یا خرید هر محصول آموزشی، نسبت به آن تحقیق لازم را کرده باشیم.

لطیفی در مورد اهیمت آموزش نقاشی به کودکان اظهار داشت: در بین رشته‌های هنری که به کودکان آموزش داده می‌شود، نقاشی اصلی ترین زیر ساخت یک کودک است. چون بچه‌ها با نقاشی اشکال هندسی، رنگ شناسی و ترکیب بندی را که اصلی ترین و ابتدایی ترین نکته‌هاست می‌آموزند. دست‌ورزی می کنند. مهارت کنترل قلم روی کاغذ را کسب می کنند که مقدمه خوب نوشتن است. و در نهایت احساس‌شان را بیان می کنند که باعث سلامت و آرامش روح‌شان است. به همین خاطر باید جدی گرفته شود چرا که ممکن است آموزش نادرست نقاشی، آینده کودک را به مسیر غلطی هدایت کند.

کپی برداری بدترین شیوه آموزش به کودکان است

وی در مورد نکات مهمی که در آموزش این هنر باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: به طور مثال امروز شاهد مراکز پیش‌دبستانی، مهد‌کودک‌ و آموزشگاه‌های هنری هستیم که متأسفانه نقاشی را با روش کپی برداری آموزش می‌دهند. این روش به یقین خلاقیت کودک را از بین می‌برد و در آینده شاهد نوجوان و جوانانی خواهیم بود که بدون خلاقیت در هر زمینه‌ای صرفا تقلید می‌کنند.

این مربی کودک تاکید کرد: پس خلاقیت نکته‌ای است که در لحظه‌ به لحظه زندگی کاربرد دارد و نابودی آن در کودکی نابخشودنی است.

فاطمه لطیفی-آموزش هنر به کودکان

وی افزود: از طرفی نقاشی فرصتی برای بیان احساس کودکان است و ما حق نداریم این فرصت را از آنها بگیریم. بیان احساس برای کودک تأثیرات بسزایی در سلامت روح او دارد که روانشناسان کودک بهتر می توانند در این باره صحبت کنند. اما حرف من این است که با آموزش نقاشی به روش کپی برداری آنها را از بیان احساس محروم می کنیم بدون آنکه به طبعات روحی آن فکر کرده باشیم.

لطیفی تصریح کرد: اما آموزش صحیح نقاشی به رشد خلاقیت و بیان احساس کودک خلاصه نمی‌شود. کودکانی که در معرض آموزش صحیح نقاشی قرار می گیرند به صورت نامحسوس رنگ‌شناسی، ترکیب‌بندی و انتخاب خلاقانه موضوع را می‌آموزند.

وی ادامه داد: کودکی که اینگونه آموزش دیده باشد در آینده مصرف کننده « محصولات فرهنگی خوب» خواهد بود. او به دلیل شناخت هنری که در کودکی پیدا کرده، فیلم خوب و بد را از هم تشخیص می‌دهد. عکس‌های خوب تماشا می‌کند. تئاتر خوب را دوست خواهد داشت و در نهایت پدر یا مادری خوب برای فرزندانش خواهد بود.

با تخریب ذائقه کودکان آینده جامعه به خطر می افتد

این مربی کودک به تاثیر عادات بد والدین در تخریب ذائقه فرهنگی و هنری کودکان اشاره کرد و گفت: پدر و مادر ناآگاه با تماشای فیلم بد در مقابل کودک یا گوش دادن به موسیقی های نا مطلوب و بی کیفیت به نوعی آینده کودک و آینده جامعه را تخریب می‌کنند بدون آنکه متوجه باشند. بنابراین معتقدم برای داشتن خانواده‌های سالم با رژیم فرهنگی مناسب، باید از کودکان شروع کنیم. باید از همین امروز آنها را در معرض آموزش صحیح قرار دهیم و جلوی هر تخریب را بگیریم.

فاطمه لطیفی در پایان یادآور شد: لازم می دانم یک تذکر را به والدین بدهم. کودکان در سنین ۴ تا ۱۵ سالگی برای هنرمند شدن آموزش نمی بینند. آنها برای انسان بهتری بودن آموزش می بینند. در اصل هنر روح آنها را صیقل می دهد تا بهترین خودشان باشند و در آینده بدرخشند. خوب است بدانید که درصد زیادی از هنرجویان کودک من که در سالهای گذشته تحت آموزش بودند؛ جزء جامعه هنری امروز نیستند اما در جایگاهی که هستند عملکردشان خوب و خلاقانه است و این را مدیون زندگی هنرشان در کودکی اند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه