English

اولین مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌الملل برگزار شد

اولین مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌الملل با همکاری جشنواره جهانی فیلم فجر، بنیاد سینمایی فارابی، منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد و خانه سینما برگزار شد.

اولین مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌الملل برگزار شد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، همزمان با ورود سینمای ایران به ۱۲۰ سالگی، در شامگاه روز جمعه ۲۱ شهریورماه مصادف با روز ملی سینما، اولین مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌الملل در سال ۲۰۱۹ توسط دبیرخانه جشنواره جهانی فجر برگزار شد. این برنامه به همت جشنواره جهانی فیلم فجر، بنیاد سینمایی فارابی و منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد و بدون حضور اهالی رسانه اعم از خبرنگار و عکاس، با حضور هنرمندان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در باغ هنر برگزار شد. اجرای این مراسم بر عهده امیر اسفندیاری و مرضیه برومند بود.

در ابتدای این مراسم و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و کلیپی با صدای وحید جلیلوند با حال و هوای محرمی، امیر اسفندیاری  در توضیح کوتاهی در مورد دلیل برگزاری این مراسم اظهار داشت:  از مدت ها قصد برگزاری چنین برنامه ای را در آیین افتتاحیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر داشتیم که آمدن کرونا باعث به تعویق افتادن جشنواره شد.

وی افزود: با بررسی انجام شده تصمیم گرفته شد تا در ۱۲۰ سالگی سینمای ایران و در روز ملی سینما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضایی مناسب اولین آیین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران که همیشه مظلوم واقع شده و همیشه مورد هجوم عده ای بوده اند را برگزار کنیم چرا که از دیرباز بزرگان ما در مجامع بین المللی در بدترین شرایط، توجه رسانه‌های خبری را به فرهنگ و سینمای انسانی ایران معطوف کردند و سینمای ایران همچنان با افتخار پیش می‌رود.

اسفندیاری سپس به حضور نمایندگان ایران در جشنواره های ونیز و تورنتو و اظهارات هنرمندان در مورد تحریم ها و شرایط ایران اشاره کرد و گفت: همزمان با برگزاری این برنامه، سه فیلم ما در جشنواره ونیز حضور دارند که دیده اید هنرمندان ما در نشست های خبری خود، درباره تحریم ها و موانع تولید مشترک صحبت کرده اند. بعد از جشنواره ونیز، جشنواره تورنتو را در پیش داریم که فیلم های ایرانی در آنجا هم حضور دارند و خواهند درخشید و بعد جشنواره های دیگر برگزار می‌شود و باز هم فیلم های ایرانی افتخار می آفرینند. همه این افتخارات برای سینمای ایران است.

وی تاکید کرد: برگزاری این مراسم کمترین کاری است که می توان انجام داد و از دستاوردهای این عزیزان تجلیل کرد.

پس از آن و بعد از پخش کلیپی با صدای صابر ابر که به مرور مختصری از تاریخ سینمای ایران اختصاص داشت،  اسفندیاری به حضور محمدمهدی عسگرپور در فیاپ به عنوان نایب رئیس اشاره کرد و گفت: این سازمان وظیفه ارزشگذاری جشنواره های جهان را برعهده دارد و جشنواره جهانی فیلم فجر هم جایگاه خوبی را داراست. 

وی تصریح کرد که به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و کوتاه تر شدن زمان برنامه عسگرپور از سخنرانی انصراف داده و پس از آن از استادان تازه گذشته سینمای ایران، خسرو سینایی و منوچهر طیاب و سایر هنرمندان درگذشته یاد کرد.

وعده شهردار تهران برای ساخت کاخ جشنواره های سینمایی

در ادامه  پیروز حناچی شهردار تهران، فرشته طائرپور و کمال تبریزی به روی سن دعوت شدند که حناچی ضمن تبریک 120 سالگی سینمای ایران، از سینما به عنوان یکی از مهمترین شاخه های هنری در جایگاه هنر معاصر  یاد کرد و گفت: شهرداری تهران تمام تلاشش برای تئاوم حیات این هنر در شرایطی مناسب تر و مهیاتر از قبل خواهد کرد که این تعهد ما به مردم، شورا بوده و بر سر قومان خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های شهرداری برای سینما و فضای باغ هنر نمونه تازه ایجاد شده آن به عنوان یک خبر خوب گفت: همین جا در حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قول می دهم که شهرداری تهران شرایط ساخته شدن کاخ جشنواره های سینمایی را فراهم کند.

در ادامه مراسم و پس از پخش کلیپی از هنرمندانی که به عنوان داور در جشنواره های جهانی حضور داشتند، از ویشکا آسایش ، (داور جشنواره پونای هند)، رخشان بنی‌اعتماد (داور جشنواره هرات افغانستان در سال 2012) بهناز جعفری (داور جشنواره فیلم توکیو)، پوران درخشنده   (داور جشنواره سلیمانیه)، مجید مجیدی (داور جشنواره فیلم پکن) فاطمه معتمد آریا (ریاست جشنواره کرالای هند)،  رضا میرکریمی (داور جشنواره زردآلوی طلایی ارمنستان) تجلیل شد. تعدادی از این هنرمندان به دلایل مختلف از جمله حضور در فیلمبرداری، سفر و احتمال ناقل بودن در مراسم حضور نداشتند.

در ادامه مراسم  کلیپی از آثاری که در جشنواره‌های جهانی حضور داشتند، پخش شد که به گفته اسفندیاری، با نظر یک شورا و انتخاب جشنواره های مهم و منطقه ای،  فیلم هایی  که در سال ۲۰۱۹ افتخار کسب کردند، انتخاب شده بودند. سپس، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، هارون یشایایی و غلامرضا موسوی برای تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در جشنواره های مهم جهانی در سال 2019 به روی سن حضور یافتند.

در این بخش رضا جمالی کارگردان فیلم «پیرمردها نمی میرند» به دلیل دریافت جایزه روح آسیا از جشنواره فیلم توکیو، پویا بادکوبه به دلیل کسب جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم «درساژ» در جشنواره مراکش،  جمشید محمودی و نوید محمودی به دلیل دریافت جایزه فرهنگی یونسکو در جشنواره آسیا پاسفیک استرالیا، مهناز محمدی کارگردان «پسر مادر» به دلیل دریافت جایزه ویژه هیات داوران در جشنواره رم، سها نیاستی بازیگر فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی به دلیل دریافت جایزه سیلور سن جرج را از جشنواره فیلم مسکو  تجلیل شد.

تقاضای مسجد جامعی برای حفظ خانه شهریار عدل

در این بخش از برنامه احمد مسجد جامعی  از شهریار عدل یاد کرد و گفت: بیست سال پیش در کاخ گلستان چنین مراسمی برگزار شد و آقای عدل خیلی زحمت کشید و آثار را از آرشیو کاخ گلستان استخراج کرد و منشا سینمای ایران شد ولی تلاش وی کمتر دیده شده است. وی در زمان جنگ هم توانست قطعنامه ای بگیرد که در دوران جنگ به آثار هنری آسیبی نرسد.

وی سپس از اهمیت حفظ خانه شهریار عدل عکاس و معمار ایرانی گفت و توضیح داد: خانه شهریار عدل هنوز در پیچ شمیران حفظ شده است. یکی از خانه های دوقلوی او در اختیار خوشنویسان قرار گرفته است و خوب است خانه دیگر او هم در 120سالگی سینمای ایران برای سینما حفظ شود و به سرمایه های شهرمان اضافه شود. امیدوارم این نیز جزو تفاهم های شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و این خانه به یادگار برای تاریخ سینمای ایران باقی بماند.

در ادامه مراسم مرضیه برومند اجرای برنامه را به دست گرفت و ضمن تبریک روز ملی سینما، گفت: کرونا باعث شد تا قدر زحمات پزشکان دیده شود و امیدوارم که تنها در مورد قدردانی از آنها حرف نزنیم و آنها به موقع حق و حقوق خود را دریافت کنند و مسئولانی هم که صدای مرا می شنوند با اتخاذ تصمیمات ناگهانی مردم را سردرگم نکنند. از مردم هم می خواهم که مراقب سلامتی خود باشند.

پس از آنکه لیپی برای تشکر از قهرمانان و شهدای سلامت در مبارزه با کرونا پخش شد از علی نصیریان ، علی ماهر معاون برنامه ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، علیرضا تابش ، محمدعلی نجفی مدیرعامل جدید خانه سینما، عباس حیدری رییس منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد، حامد بهداد و نرگس آبیار دعوت کرد تا برای تشکر ویژه و تجلیل از مدافعان سلامت روی سن حضور یابد.  دعوت به حضور روی سن برای تجلیل های این بخش کرد. گرچه علیرضا زالی رییس برنامه ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به دلیل انجام یک عمل جراحی نتوانسته بود در مراسم حضور پیدا کند، در این بخش از زهرا کاظمیان و حسین میرزایی مدافعان سلامت، محمد بگی بهیار بیمارستان بهارلو، گرت محمودی (از هموطنان مسیحی در بخش مدافعان سلامت) نرجس خانعلی زاده (اولین شهید سلامت) تجلیل شد.

در ادامه مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران از دکتر مصطفی جلالی فخر از خانواده سینما نیز برای فعالیت های موثرش در حوزه مبارزه با بیماری کرونا تجلیل به عمل آمد.

 

در ادامه و در بخش دوم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران، مجتبی راعی، سید جمال ساداتیان و محسن امیریوسفی روی سن آمدند و امیر اسفندیاری، از همایون غنی زاده کارگردان فیلم سینمایی «مسخره باز»  علی مصفا تهیه کننده فیلم «جهان با من برقص» تجلیل به عمل آمد که البته در این مراسم حضور نداشتند و سروش صحت به نمایندگی جایزه علی مصفا را دریافت کرد و البته مورد تقدیر هم قرار گرفت. وی برنده جایزه بهترین کارگردان در جشنواره جهانی فیلم فجر شده بود.

جایزه بعدی به نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» هم به دلیل دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از جشنواره فیلم شب های سیاه تالین تجلیل شد.

سپس به دعوت مجری، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی روی صحنه آمدند تا از نوید محمدزاده برنده بهترین بازیگر در جشنواره توکیو،  سعید روستایی کارگردان فیلم «متری شش و نیم» که جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم توکیو، حامد بهداد به دلیل کسب جایزه بهترین بازیگر از جشنواره شانگهای برای بازی در فیلم سینمایی قصر شیرین به کارگردانی رضا میرکریمی و رضا میرکریمی برای کارگردانی این فیلم تجلیل کنند.

وزیر ارشاد دیپلماسی فرهنگی سینمای ایران را ستود

در انتهای این برنامه هم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ملی سینما را تبریک گفت و از برگزارکنندگان این مراسم تشکر کرد.

وی اظهار داشت: سینمای ایران با افتخار صد و بیست ساله شد. ویژگی این سینما این است که مثل موضوعات دیگر وقتی با ایران و ایرانی تماس می گیرد طعم و رنگ ایران را به خود می گیرد. سینمای ایران رنگ و طعم و زبان ایرانی را در لایه های مختلف دارد. زبان ایرانی زبان چند لایه است و در شاخه های مختلف وقتی به سینما می رسد مشابه شعر و هنر ما می شود همین است که سینمای ایران با چند لایگی زبانی همراه است. ما وقتی با جهان بیرونی از طریق سینما ارتباط پیدا می کنیم جان و زبان ایرانی را با جهان ارتباط می دهیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی ما از طریق سینما یکی از قوی ترین دیپلماسی هاست، افزود: دیپلماسی فرهنگی ایران در جهان دیپلماسی بی مزد و منت و کم هزینه است. کمتر حوزه ای هست که چنین دیپلماسی را پیش برده باشد. اتفاق امشب اگرچه خیلی دیر آغاز شد، اما برگزاری این مراسم جای تشکر دارد. عزیزان ما در سینما هر لحظه و هر روز در حال افتخارآفرینی در جهان هستند و امشب تنها بخشی از این کارنامه درخشان مرور و روایت شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه