English

سید مجتبی موسوی در نشست هم اندیشی با موضوع هنرهای شهری در پاسخ به موج :

کلانشهر تهران فاقد جای مناسبی برای نصب مجسمه است

سید مجتبی موسوی با تایید اینکه در تهران بسیاری از مجسمه ها با توجه به آلودگی های بصری موجود، دیده نمی شوند گفت: در این کلانشهر جای مناصبی برای نصب مجسمه نداریم.

کلانشهر تهران فاقد جای مناسبی برای نصب مجسمه است

سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنری  سازمان زیباسازی شهر تهران، در نشست هم اندیشی با موضوع هنرهای شهری که صبح روز چهارشنبه مورخ 12 تیرماه 1398 در محل عمارت عین الدوله برگزار شد، در پاسخ به نظرات خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج مبنی بر حذف شدن رنگ از شهر، افسرده شدن شهر با دادن مجوزهای پرتراکم ساخت و ساز و حذف حیاط ها و باغ های مشجر تهران، نا هماهنگی و مغشوش بودن نمای ساختمانها در هر کوی برزن و سطح شهر، شلختگی و آشفتگی حاکم بر دیوارنگاره های شهر تهران، نا مناسب بودن پرتره های دیوارنگاری شهدا در اکثر قسمت های شهر تهران، نقاشی های بعضا نا مناسب و بدرنگ در خیابان های پرتردد شهری، نا مناسب بودن جا نمایی مجسمه ها در سطح شهر و در نتیجه دیده نشدن آنها، نداشتن تصویرهای مناظر کارت پستالی جذاب که بتواند جاذبه و یادگاری برای توریست ها بشود و خلاء تصاویر مناسب از زیبایی ها و بویژه آثار هنری نصب شده در سطح تهران در آثار سینمایی به عنوان تبلیغی غیر مستقیم برای این شهر و زیبایی های آن، گفت: دیوارنگاری شهری با موضوع شهدا و انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب تا چند سال پیش عمده دیوار نگاری های شهری، پرتره نگاری بوده که توسط چند نهاد و ارگان مختلف انجام شده که عموما هم به پرتره نگاری از تصاویر نامناسب و بی کیفیت اختصاص داشته است و این امر در مورد سایر اقشار هم مصداق داشته است و از مورد نقد جدی بوده است و ما هم به شدت با این شکل از پرتره نگاری مخالفیم.

جلسه هم اندیشی با موضوع هنرهای شهری در تهران با حضور سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران

باید پرتره نگاری شهدا در سطح شهر باید متحول شود

وی درباره اجرای تصویر شهدا روی دیواره های شهر تهران گفت: نقاشی دیواری شهری از ابتدای انقلاب تا چند سال پیش بیشتر متمرکز بر پرتره شهدا بوده است. البته نباید فراموش کرد که حتی از خیلی از شهدا عکسی در دست نیست که بخواهیم بر روی دیوارهای شهر کار کنیم ؛ یا اگر عکسی هم هست تناسبی با تصور امروزی ندارد و مناسب بازنمایی به صورت پرتره ای بزرگ بر دیوارهای شهری نیست. من از پانزده سال پیش که حتی سمتی هم در این حوزه نداشتم، منتقد این موضوع بودم  و معتقد بودم که  حالا که مسئولیت دارم اتفاقاتی افتاده که این از پرتره نگاری صرف دور شده ایم و به بازنمایی روحیه شهدا در آثار و طراحی متفاوت نزدیک می شویم. خوشبختانه در سال های اخیر شاهد رویکرد جدیدی هستیم و در نقاشی دیواری ها تلاش می کنیم، وجوهی از زندگی شهدا را به نمایش می گذاریم که اثر گذاری خوبی بر مردم داشته باشد و زیبا شناسانه باشد .

موسوی تصریح کرد: سعی کرده ایم با جلساتی که با هنرمندان برگزار کرده ایم تاکید کنیم که باید در آثار دیوار نگاری وجناتی از شهید را نشان بدهیم که هم اثری از آن شهید باشد، هم آن دیوار نگاره، اثری شهری با تاثیراتی بر زیبایی بر محیط و روحیه مردم باشد.

اجرای آثار پیشگامان هنر معاصر در شهر تهران 

وی با تایید این نکته که تهران دچار آشفتگی بصری در حوزه دیوارنگاری است، اظهار داشت: سازمان زیبا سازی شهر تهران از دو سال پیش پروژه اجرای آثار پیشگامان هنر معاصر ایران همچون حسین محجوبی ، منصور قندریز ، آیدین آغداشلو و ... را در شهر تهران  آغاز کرده است که اتفاقا با استقبال خوبی هم از سوی شهروندان روبرو شده است.

جلسه هم اندیشی با موضوع هنرهای شهری در تهران با حضور سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران

پروژه تخم مرغ های رنگی از محبوب ترین برنامه های ما است

معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره پروژه تخم مرغ های رنگی نوروزی که از نظر خبرنگار ما نه تنها به جای بهتر شدن در اجرا، با شتابزدگی و آشفتگی و پس رفت مواجه است بلکه حتی برگرفته از فرهنگ اصیل ایرانی نیست و بیشتر به فرهنگ غربی و جشنی به نام «ایسترن» شبیه است، گفت: تخم مرغ های رنگی نمادین هستند و با نصب آنها در سطح شهر، ناخودآگاه شهروند به یاد نوروز می افتد. ضمن اینکه شاید هیچ کودکی نباشد که در دوران مهد کودکش تخم مرغی را رنگ نکرده باشد.

وی تصریح کرد: پروژه تخم مرغ های رنگی از سال 1390 آغاز شده است. حتی در بدو انتصاب من در این سمت، عده ای به من انتقاد می کردند که این پروژه برخلاف سال های اول به تکرار افتاده و فاقد جذابیت است و چرا هرساله انجام می شود؟ بر همین اساس ما با برگزاری جلسه ای با عده ای از هنرمندان اقدام به نظر سنجی کردیم و متوجه شدیم که این پروژه از محبوبیت خاصی برخوردار است. اتفاقا بر اساس آمار یکی از پر ترافیک ترین پروژه های طرح استقبال از بهار ما است.

سید مجتبی موسوی ادامه داد: هنرمندانی داریم که علاقمند دیوارنگاری نیستند اما به رغم اینکه هر کدام از آثارشان در گالری ها میلیونها تومان قیمت گذاری می شود  متقاضی حضور در این پروژه هستند. ما در سال گذشته  از سوی 1600هنرمند تقاضای شرکت داشتیم و بیش از سه هزار طرح دریافت کردیم که ما تنها امکان پذیرش 450 طرح را داشتیم که از این میان ظرفیتی هم برای دانشجوهای هنر در نظر گرفته ایم تا آنها هم فرصتی برای ارائه هنرشان بیابند.

در تهران جای مناسبی برای نصب مجسمه نداریم

 معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران در مورد جانمایی بد مجسمه ها هم گفت: در این توسعه شتابزده کشور نه تنها در سطح کشور (به غیر از شهرهایی که شهرسازان ترکیبشان را به هم نریخته اند) بلکه در تهران به این بزرگی و با جمعیت زیاد، جای مناسب برای نصب مجسمه نداریم! و بسیاری از مجسمه ها با توجه به آلودگی های بصری بسیاری که در سطح شهر تهران با آن روبرو هستیم امکان دیده شدن، پیدا نمی کنند.

جلسه هم اندیشی با موضوع هنرهای شهری در تهران با حضور سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران

مجسمه ابن سینا جابجا می شود

وی با آوردن مثالی در این مورد اظهار داشت: ما مجسمه خیلی خوبی از ابن سینا داریم که در بلوار کشاورز نصب شده است و قرار بود ورودی دانشکده علوم پزشکی از آنجا باشد؛ ولی در حال حاضر این اتفاق نیفتاده و این مجسمه در جایی پشت درختان قرار گرفته است و تنها افرادی که در پیاده رو حرکت می کنند امکان دیدن آن را دارند. از همین رو پیشنهاد داده ایم که این مجسمه پس از نامگذاری یکی از میادین تهران به نام این دانشمند بزرگ ایرانی، به آن مکان منتقل شود.

سینماگران علاقه ای به نمایش آثار هنری تهران ندارند

موسوی با بیان اینکه نکته بیان شده در عدم توجه آثار سینمایی به زیبایی های هنری تهران را درک می کند، گفت: این مساله را نمی توان به صورت دستوری حل کرد و البته نمونه هایی هم در آثار سینمایی داریم که نه تنها به نمایش مجسمه های تهران پرداخته اند بلکه تصاویر خیلی نزدیکی از برخی از آنها هم نمایش داده اند اما متاسفانه به نظر می رسد که سینماگران ما بیشتر علاقمند به نمایش بدی ها و پلشتی ها در این شهر هستند و بعضا حتی اغراق شده!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه