English

در نشست خبری عنوان شد:

برنامه های تابستانی شبکه چهار اعلام شدند/با بحران مخاطب روبرو نیستیم

معینی پور مدیر شبکه چهار سیما ضمن اعلام برنامه های تابستانی شبکه چهار، ستاد کتاب و کتابخوانی و پاسداشت زبان پارسی بر مناسب بودن میزان مخاطب برنامه های این شبکه تأکید کرد.

برنامه های تابستانی شبکه چهار اعلام شدند/با بحران مخاطب روبرو نیستیم

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون خبرگزاری موج، نشست خبری معینی پور رییس شبکه چهار و رییس ستاد کتاب و کتابخوانی و نیز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در خصوص کنداکتور تابستانی این شبکه و ستاد مذکور در محل این شبکه برگزار شد.

وی در ابتدای این مراسم در مورد برنامه های شبکه چهار گفت: اقتضائات تابستان متفاوت است و در شبکه چهار ضمن توجه به این نکات و با پایبندی بر سیاست های شبکه برای این ایام برنامه هایی را در نظر گرفته ایم.

معینی پور تشریح کرد: در باکس سینمایی شبکه هر شب یک فیلم سینمایی فاخر سینمای ایران و جهان را پخش خواهیم کرد. فیلم های در نظر گرفته شده برای این بخش، شامل صد فیلم برتر منتخب منتقدان و علاقمندان سینما در قالب جشنواره سینمایی تابستانی است که تکرار آن یک و نیم بامداد روز پخش می شود.

وی افزود: برنامه چرخ هم با افزایش روزهای پخش، سه شب در هفته و هر قسمت ۴۵ دقیقه پخش خواهد شد. این برنامه به موضوعات علمی خواهد پرداخت. درس گفتار هم نام برنامه ای سی دقیقه ای است که به طرح مباحث علوم انسانی و دنیای مدرن که در دانشگاه ها مطرح نمی شود 

می پردازد. این برنامه در بسته های پنج قسمتی تولید شده و هر بسته را یک استاد مطرح دانشگاهی  هر روز راس ساعت ۱۶  ارائه می کند.

مدیر شبکه چهار ادامه داد: برنامه قصه شب برنامه دیگری است که هر شب یکی از رمان های منتخب را روایت می کند. هنرمندان راویان این رمان ها هستند و هر هنرمند یک رمان را در چهارشب روایت می کند. راویان از بین هنرمندان شناخته شده همانند فرهاد آییش انتخاب شده اند.

شب‌های هنر هم بعد از پایان یافتن پخش برنامه در نوروز، از ابتدای تابستان همانند گذشته به روی آنتن می رود و با اضافه شدن شب معماری از شنبه تا پنجشنبه پخش خواهد شد.

وی افزود: برنامه خیلی دور خیلی نزدیک برنامه جدیدی است که هفته ای یک شب به زبان انگلیسی پخش می شود و مهمانان این برنامه مستندسازان و اندیشمندانی هستند که در سال ۹۷ و اوایل ۹۸ به ایران آمده اند و نظرشان را در مورد ایران و تاثیر متقابل آن در نظام جهانی مطرح می کنند. 

وی با مهم خواندن این برنامه افزود: خیلی دور خیلی نزدیک از برنامه های مطرح اندیشه ای است و به مدت یک ساعت همراه با زیرنویس، هر شنبه ساعت ۲۱:۳۰  و تکرار آن یکشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ پخش می شود. چندین مستند پرتره هم عنوان برنامه دیگری است که از چهره های شاخص فرهنگ و ادب و هنر تهیه شده است که به روی آنتن خواهد رفت. مسابقه چهار سه دو یک مسابقه ای هنری است که سری هفتم آن در این تابستان پخش می شود.

معینی پور در ادامه گفت: برنامه ترکیبی انگاره که پیش تولید آن از شش ماه پیش آغاز شده، برنامه مهم دیگری است که فکر می کنیم مورد توجه هم واقع خواهد شد و تصویری از زیست زنانه و مسائل زنان امروز ایران را ارائه می دهد که قاسمپور سردبیر مهرخانه، سردبیر این برنامه است. این برنامه بسیار متراکم است و از ابعاد و زوایای مختلفی به امور زنان و نقش آنها در زیست اجتماعی خواهد پرداخت.

وی افزود: برنامه مسافر کهکشان هم با موضوع نجوم پخش می شود. ضیافت اندیشه های قرآنی که در ماه رمضان پخش می شد، از این هفته پنج شنبه ها با موضوع اندیشه های قرآنی در مورد مسائل فرهنگ معاصر به روی آنتن می رود.

برنامه مناجات هم برای جمعه ها آماده شده است.

مدیر شبکه چهار افزود: برنامه هایی نظیر شوکران ۲ ، کتاب با سس تند، جمهوری اسلامی ۲ هم برای نیمه دوم آماده می شوند.

وی تاکید کرد: تلاش کرده ایم با صرف زمان مناسب برای پیش تولید برنامه ها از نظر پشتوانه پژوهشی بسیار تقویت شوند و محتوایی مناسب برای مخاطب با سواد خود ارائه کنند.

وی در مورد برنامه های ستاد کتاب و کتابخوانی هم گفت: کارهای خوبی تجمیع شده است و به یک سند خوب رسیده ایم و برنامه های بازیگران اصلی این حوزه در داخل و خارج از سازمان مانند وزارت ارشاد، نهاد کتابخانه های عمومی، خانه کتاب را مورد بررسی قرار داده ایم. این سند مجموع تولید، توزیع و مصرف را در بر می گیرد و به دلیل اینکه حوزه نشر تضعیف شده، جریان هایی در شبکه توزیع ایجاد شده و سبد خرید مخاطبان محدود شده به همه این حوزه ها ورود خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه بنا نداریم آنچه که در دست اجرا است را به هم بریزیم گفت: کتابگرد، زاویه، انگاره، کتاب و دیگر هیچ، برنامه های شبکه چهار است و شبکه های دیگر هم برنامه هایی دارند که همه آنها در این سند تجمیع می شوند و به یک بازنگری در جهت بهبود و نوآوری می رسیم.

معینی پور افزود: در مورد پاسداشت زبان فارسی هم به همین شکل عمل خواهد شد. امروزه هویت، شخصیت و برداشت ما از ادبیات تحت الشعاع شرایط روز قرار گرفته است. فضای مجازی تاثیر جدی در این امر داشته اما ما هم کمکاری داشته ایم. مجریان ما هم تحت تاثیر همین شرایط ضعف جدی پیدا کرده اند.

وی در ادامه گفت: همانطور که خبرگزاری ها در فضای اجتماعی رسانه ای موثرند از این رسانه ها تقاضا می کنم که تیتر، لید و سوتیترها و میان تیتر خبرهایشان را به زبان فارسی مصطلح تنظیم کنند، همانطور که ما در سازمان از مجریان شروع کرده ایم. مهم این است که در واژه گزینی رقابت نکنیم و اگر کسی واژه مناسبی را پیشنهاد داد از آن استقبال کنیم.

وی تصریح کرد: دفتر موسیقی و شعر، واحد دوبلاژ سازمان هم رویکرد جدیدی در استفاده از زبان فارسی در پیش گرفته اند که اخبار آن به زودی منتشر می شود.

معینی پور در پاسخ به سوالی که آیا برنامه ای مانند انگاره به همه مسایل زنان امروز جامعه که دستمایه شبکه های ماهواره ای هم قرار گرفته می پردازد یا باز هم همانند مجموعه های تلویزیونی محدود خواهد بود گفت: در پاسخ به این سوال به طور کلی می گویم که شبکه چهار در یک سال گذشته بیشتر به مسائل روز پرداخته و این پردازش با مرور گذشته و نگاهی به آینده بوده است. برنامه هایی مانند اینجا، شوکران، مسیر، زاویه و ... از همین رویکرد طبعیت کرده است.

وی افزود: ما انقطاعی در حوزه اندیشه با گذشته و در آینده داریم که شبکه چهار باید این خلاء را پر کند و هر برنامه سازی در این شبکه موظف است هم تاریخ هر موضوع را مطرح کند و هم چشم انداز آینده آن را. برنامه انگاره هم خیلی جدی و متفاوت به مسائل زنان ورود خواهد کرد و صرفا به موضوعاتی از قبیل حجاب و عفاف محدود نخواهد شد.

نشست خبری مسعود معینی پور مدیر شبکه چهار سیما

مسعود معینی پور  در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج، در مورد دلیل اعلام نشدن تغییرات کنداکتور برنامه ها و آسیب جدی به کمیت مخاطب، بویژه در شبکه ای که به نظر می رسد با بحران مخاطب مواجه است، گفت:  گاهی اوقات این اتفاقات می افتد که من هم بابت این موضوع ناراحت هستم. گاهی به دلیل عدم هماهنگی گروه و پخش و روابط عمومی این مشکل ایجاد می شود یا تعلل روابط عمومی ها و یا کاهلی گروه ها؛ اما گاهی هم مسائلی خارج از این موارد موجب بروز مشکلات می شود به عنوان مثال وقتی ما با برنامه ریزی قبلی اعلام کرده ایم که با شروع فصل تابستان  برنامه چرخ و شب های هنر باید از هفته گذشته به روی آنتن می رفته اما برنامه شب های هنر هنوز هم پخش خود را آغاز نکرده چرا که معطل چهل میلیون تومان بودجه دکور است؛ آن هم نه بودجه ای که سازمان تامین کننده اش بوده بلکه باید از جای دیگری تامین می شده است،  ما واقعا باید چه کنیم با خلائی که در کنداکتور اعلام شده ایجاد می شود.

وی افزود: برنامه های تولیدی از چندماه پیش کار خود را آغاز کرده اند ولی برنامه های زنده و ترکیبی ما حدود یک میلیارد تومان هزینه آغاز داشته اند که بعضا با مشکل تامین هزینه روبرو شده اند. البته این از اختیار سازمان هم خارج است و با مسائل پیش آمده همه کشور درگیر بحران اقتصادی شده اند. 

در ادامه مدیر شبکه چهار سیما تصریح کرد: گرچه انتقاد مطرح شده وارد است اما نکته مهمی که باید در اینجا پاسخ داده شود این است که در واقع ما در این شبکه با بحران مخاطب روبرو نیستیم و شاید حتی در برخی موارد از افزایش مخاطب استقبال نکنیم! چرا که کمترین درصد مخاطب در برخی از برنامه ها مطلوب ترین حالت است و اما در برخی از برنامه های عمومی تر مانند یک مسابقه هنری به افزایش مخاطب توجه داشته باشیم.

وی افزود: تفکیک بین محتوا و فرم برنامه و شبکه های تخصصی لازم است و برخی از مسائل اگر عمومی نشوند بهتر است؛ در حالی که باید با طرح آنها، به موضوعی برای بحث و نظر در محافل نخبگانی و دانشگاهی تبدیل شوند.

معینی پور افزود: ما در این شبکه با این چالش مواجهیم که اگر برنامه ای بیشتر دیده شود دو حالت دارد یا بد عمل کرده ایم و مخاطب آن از مخاطب خاص به سمت عموم حرکت کرده است یا اینکه درست عمل کرده ایم و با استقبال روبرو شده است. پاسخ به این سوالات برای هر برنامه ای و بر اساس مخاطب شناسی صورت گرفته امکان پذیر است که البته از پیچیدگی خاصی برخوردار است.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر به پاسخ سوال شما بازگردیم باید تاکید کنم که جدول پخش باید در همه شبکه های سازمان صدا و سیما اهمیت بیشتری پیدا کند و نیاز و سلیقه مخاطب در مقاطع مختلف را استحصال کنیم و بر اساس آن این جدول را تنظیم کنیم. گرچه مدتی است که تنظیم جدول پخش در سازمان حرفه ای تر شده است.

مدیر شبکه چهار در پاسخ به سوالی در ارتباط با ویژه برنامه رمضان این شبکه با اجرای ساعد باقری گفت: برنامه سحوری برنامه فاخر سازمان بود. آقای باقری هم از شعرای فرهیخته این کشور هستند که در سازمان صدا و سیما فعالیت می کرده اند و صاحب سمت های مهمی هم بوده اند و از همین جا هم بازنشست شده اند. عده ای خواستند که حضور ایشان را با نگاهی سیاسی به عنوان بازگشت اعلام کنند در حالی که پیش از این در سالهای مختلف 1389، 91 و ... در شبکه های مختلف از جمله آموزش برنامه داشته اند.

وی افزود: بازخورد مخاطب بسیار عالی بود، اما از طرفی کم لطفی مرکز نظر سنجی سازمان در این مورد بسیار زیاد بود. انگار که برنامه های شبکه چهار به درستی ارزیابی نمی شوند و معتقدیم که شیوه نظر سنجی در حوزه شبکه های تخصصی مشکل دارد و از مرکز تحقیقات تقاضا کرده ایم که در این مورد راهکاری بیندیشند. البته می دانیم که کار بسیار پیچیده ای است و پیدا کردن این مخاطبان کار سختی است چرا که گاهی با افرادی روبرو می شویم که با هیچ یک از شاخصه های مد نظر ما نمی توانند مخاطب این شبکه باشند اما از دنبال کنندگان جدی آن هستند.

وی با اشاره کوتاهی به پیش بینی  برنامه های محرم گفت:  نغمه عاشورایی و  مقتل خوانی ساعد باقری تولیدش شروع شده است و اعلام جزییات برنامه های آن مقطع را به زمان خودش واگذار می کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه