English

محمد حسین نیرومند در گفتگو با خبرگزاری موج:

ترس مدیران مسئول علت ضعف کاریکاتور در مطبوعات است

یک کاریکاتوریست پیشکسوت، ضمن تحسین سرعت عمل در برگزاری نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه ام»،از حضور کمرنگ کاریکاتور در رسانه ها انتقاد کرد.

ترس مدیران مسئول علت ضعف کاریکاتور در مطبوعات است

محمد حسین نیرومند در مورد نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه ام» به خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج گفت: من هم اثر مناسبی داشتم که البته با تاخیر رسید و امکان اکرانش در این نمایشگاه بوجود نیامد.

وی افزود: بارزترین نقطه قوت این نمایشگاه سرعت عمل آماده سازی و برپایی آن است. به هر حال برگزاری نمایشگاه ظرف یک مدت محدود کار بسیار دشواری است ممکن است که این تصور وجود د اشته باشد که روزآمدی از ویژگی های کاریکاتور و کاریکاتوریست است اما وقتی قرار باشد که نمایشگاهی برپاشود مساله هماهنگی عده زیادی که علاقمند به ارائه کار هستند پیش می آید.

نمایشگاه من ملکه ام

این کاریکاتوریست پیشکسوت در ادامه تصریح کرد: گرچه این سرعت عمل نقطه قوت نمایشگاه بود و با آثار نسبتا قابل قبولی هم مواجه هستیم، ولی به هرحال به دلیل سرعت عمل ناخواسته ای که وجود داشته، آثاری با تامل و اندیشه کمتر و بعد ژورنالیستی بیشتر خلق شده و ما شاهد آثاری هستیم که بیشتر مناسب انتشار در مطبوعات هستند تا اینکه در یک فضای هنری و یا گالری به نمایش در بیایند.

سردبیر و مدیر مسئول سابق کیهان کاریکاتور، در پاسخ به این سوال که با توجه به چنین پتانسیلی که در نزد هنرمندان کاریکاتوریست ما وجود دارد، چرا ما شاهد حضور پرنگ کاریکاتور در رسانه ها نیستیم و این خلا چگونه باید جبران شود گفت: اجازه بدهید به عنون کسی که از سال 1363 در این عرصه فعالیت می کند و شاید در زمره یکی از پیشکسوتان حوزه کاریکاتور در مطبوعات محسوب شوم به این سوال پاسخ دهم.

نمایشگاه من ملکه ام

محمد حسین نیرومند در ادامه اظهار داشت: واقعیت این است که رسانه های ما دست کم از بعد هنری، صفحه آرایی و مباحث مربوط به گرافیک حرفه ای نیستند. یعنی وقتی ریخت نشریه و روزنامه را نگاه می کنیم، عکس و صفحه آرایی حرفه ای در آنها دیده نمیشود. اصلا گرافیک خبری که موضوع بسیار مهمی هم هست، در ایران وجود ندارد. در مورد کاریکاتور هم همینطور است.

وی افزود: جدای از این مسائل از قدیم هم گفته اند که «سری که درد نمی کند، دستمال نمی بندند» شاید مشکل اصلی هم به این برمی گردد که شاید اهالی رسانه از حواشی انتشار کاریکاتور ترسیده اند.

دبیر دوره اول و سوم دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران در پاسخ به این سوال که آیا این ترس از خلاء قانونی بوجود می آید گفت: نه؛ این به مدیر مسئول بر می گردد به مدیران مسئول که اگر شناخت داشته و شجاع باشد، باید همانند مطالب دیگر، یک ستون هم به کاریکاتور اختصاص دهد. ما در حال حاضر کاریکاتوریست های بسیار خوبی داریم که در سطح جهان مطرح هستند. به عنوان مثال در رشته کاریکاتور چهره، اگر این هنرمندان خارج از ایران فعالیت می کردند، قطعا آثارشان بر روی جلد نشریات منتشر می شد؛ ولی اینجا توجهی نمی شود.

محمدحسین نیرومند گفت: به نظر من یکی از مشکلات رسانه های مختلف کشور عدم حضور یک مدیر هنری در کنار مدیران مسئول آنها است. انتظار نمی رود که یک مدیر مسئول شناختی فنی نسبت به هنر و بویژه گرافیک مطبوعاتی داشته باشد ولی اگر یک مشاور خوب هنری داشته باشد هم به لحاظ شکل و هم از منظر محتوای هنری می واند کمک خوبی به او باشد.شاید گام اول برای حرفه ای تر شدن رسانه های ما در این حوزه، جذب یک مدیر هنری مناسب است.

نمایشگاه من ملکه ام

این هنرمند با افسوس ادامه داد: همانطور که در این مورد هم می بینیم که نمایشگاهی با این کیفیت دایر می شود و در یک گالری محصور می شود و یا در نهایت تصاویرش از تلویزیون پخش می شود که اصلا رسانه مناسبی برای نمایش کاریکاتور نیست.

این کاریکاتوریست در انتها در مورد تناسب رسانه های آنلاین با کاریکاتور گفت: به هرحال کاریکاتور یک تصویر تک است و باید با تامل دیده شود؛ بنابراین همانطور که متن در کتاب راحت تر از مانیتور خانه می شود تا حدودی این مسئله در مورد کاریکاتور هم وجود دارد اما در هر صورت رسانه های آنلاین با این مقوله در تضاد زیادی هم قرار ندارد.

گفتنی است نمایشگاه کاریکاتور آسوده باش، من ملکه ام ، با موضوع استبداد پیر و ملکه انگلستان از 25 خردادماه برپاش دشه است و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه  تا ۵ تیرماه به گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه