English

در نشست رسانه‌ای «دف نوای رحمت» بیان شد:

نکوداشت صدیق تعریف در سنندج/تا جهانی شدن دف فاصله چندانی نداریم

نشست رسانه‌ای هشتمین جشنواره بین‌المللی دف نوازی «دف نوای رحمت» با حضور بیژن کامکار دبیر افتخاری جشنواره، امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان و محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر در حوزه هنری برگزار شد.

نکوداشت صدیق تعریف در سنندج/تا جهانی شدن دف فاصله چندانی نداریم

به گزارش خبرنگار موسیقی موج، در ابتدای این نشست که روز شنبه ۲۷ مرداد ماه در حوزه هنری برگزار شد، امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان و دبیر جشنواره توضیح داد: کردستان با شور و اشتیاق هنرمندان فعال موسیقی ایرانی در برگزاری جشنواره دف نوازی دف نوای رحمت طی دوره‌های گذشته و هم‌نوازی هزار دف در این این جشنواره برای اولین بار، پایتخت دف جهان شناخته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بسط و گسترش جریان‌های اصیل سنتی و عرفانی یکی از راه‌های مبارزه با افراطی‌گری مذهبی و جریان‌های خشونتی در جهان است؛ در مورد بخش های مختلف این جشنواره گفت: بخش مسابقه این جشنواره شامل سه بخش تک نوازی، گروه نوازی و مولودی خوانی است.

مرادی در مورد شرکت کنندگان در این دوره جشنواره گفت: ۲۵۰ هنرمند در دو بخش نوجوان و بزرگسال بر اساس آرای هیات انتخاب، از میان ۷۱۰ هنرمند دف نواز زن و مرد متقاضی از ۳۰ استان کشور به مرحله نهایی این جشنواره راه پیدا کرده اند که طی روزهای ۳۱ مرداد تا سوم شهریور آثار خود را در شهر سنندج روی صحنه می‌برند.

دبیر جشنواره دف نوای رحمت در ادامه به بخش های جنبی این دوره اشاره کرد و گفت: ما بنا داریم کنار برگزاری بخش مسابقه ، مسترکلاس‌ها و ورک‌شاپ‌هایی را برگزار کنیم به زودی جزییات آن را اعلام خواهیم کرد. در بخش جنبی که در عمارت خسروآباد کردستان برگزار می‌شود رایزنی‌هایی برای همکاری با گروه‌های موسیقی دف‌نواز در حال انجام است.در بخش بین‌الملل هم از اقلیم عراق دعوت کرده‌ایم تا گروهی برای اجرا در جشنواره حضور داشته باشند.

مرادی افزود: مطابق سنت دوره های پیشین که از یکی از هنرمندان مطرح استان تقدیر می شد در این دوره هم بنا داریم از استاد صدیق تعریف هنرمند شناخته شده موسیقی کشورمان با نمایش یک مستند پرتره قدردانی داشته باشیم که امیدوارم بتواند یکی از اتفاقات خوب جشنواره ما باشد.

دف تنبک نیست و جای هیچ سازی را تنگ نکرده است

در بخش دیگری از این مراسم بیژن کامکار، عضو شورای سیاست گذاری که در این نشست با عنوان دبیر افتخاری جشنواره حضور یافته بود، گفت: هرچه گرد باشد و روی آن پوستی کشیده باشند دف نیست و این ساز فرم، سلسله صداها و سونالیته خاص خود را دارد.

این هنرمند عرصه موسیقی با تاکید بر اینکه بر اساس اسناد موجود دف یکی از سازهای اصیل ایرانی بوده است، گفت: با فرار برخی افراد در زمان حمله اعراب برخی سازها مثل عود نیز از ایران خارج می‌شود و برخی سازها مانند دف بسط‌‌نشینی می‌کنند. دف بسط‌نشینی در خانه‌ها به موسیقی ایران بازگشت و بعد از 1300 سال با عنوان ساز اصیل ایرانی وارد موسیقی ما شد.

وی افزود: دف به جای هیچ ساز دیگری نیامده و نه تنها جای آنها را تنگ نکرده بلکه  در حالی‌ که دف جای هیچ سازی را تنگ نکرده بلکه. وقتی دف در آنسامبل ایرانی تأثیرگذار شناخته شد جا برای سایر سازها وسیع‌تر شد و دف راه دیگر سازهای کوبه‌ای را باز کرد.

کامکار اظهار داشت: موسیقی از لحاظ کمی امروزه رشد زیادی کرده و شاید من یکی از عاقبت بخیر ترین موزیسن های ایران باشم چرا که زمانی من آرزو کردم که کاش افراد زیادی این ساز را بشناسند و امروز شاهدیم که میلیون‌ها آدم دف‌نوازی می‌کنند و به طور اعجاب برانگیزی این ساز در میان خانم ها رایج شده به رغم اینکه ساز سنگینی است و انرژی زیادی از نوازنده می گیرد و من مطمئن هستم کشورهای خارجی انتظار دارند این ساز را به میان آنها ببریم.

وی در ادامه افزود: با استقبالی که جوانان از این ساز کردند و البته تلاشی که حوزه هنری برای برگزاری جشنواره دف‌ نوای رحمت انجام داد، فاصله چندانی تا جهانی شدن دف وجود ندارد.این جشنواره در حد کاملا حرفه‌ای برگزار شده است و من امیدوارم هستم این جشنواره هرچه زودتر جهانی شود.

 این هنرمند پیشکسوت گفت: در حالی که چهار سازمان و وزارت خانه متولی موسیقی در کشور هستند و سالیانه تعدادی ظرفیت استخدام در آنها باز می شود اما هیچ‌ اشل و مقیاسی وجود ندارد که یک هنرمند موسیقی استخدام شود چه‌جایی برای فعال بودن ایجاد می‌شود؟ من دوست داشتم که زمانی که نفرات برتر انتخاب می‌شوند و جایزه ای دریافت می کنند برای آنها کاری فراهم می‌شد تا این افراد هنرشان را عرضه کنند.

کامکار بیان کرد: ساز دف به خاطر قداستی که داشته ساز ایرانی است و من از همه دوستان می‌خواهم حرمت این قداست را حفظ کنند در برخی جاها استفاده‌های نابه‌جا از این ساز می‌شود ولی به قدری استفاده‌های خوب هم از آن شده که کارهای اشتباه دیده نمی‌شود. در نهایت توصیه‌ام این است بدون ورزش، نرمش و خودسازی از درون دست به ساز نزنیم.

در ادامه این مراسم، محمد زرویی نصرآباد، مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر با اشاره به اینکه هدف موسسه سپهر سوره هنر از ورود به جشنواره‌های استانی فراهم کردن شرایط برای اجرای این رویدادها در سطح بهتر است، گفت: من معتقدم امثال هنرمندان بزرگی چون بیژن کامکار با تحمل سختی بسیارتوانستند ساز دف را وارد موسیقی سنتی ایرانی کنند. شاید اگر حضور این هنرمند نبود ساز دف محدود به خانقاه‌های دراویش مانده بود اما جای خوشحالی است که حمایت هنرمندانی چون او باعث شده تا بتوانیم با برگزاری  در قالب جشنواره دف نوازی «دف نوای رحمت» بتوانیم سهمی در بلوغ دف و دف‌نوازی داشته باشیم.

وی افزود: تشکیل گروه هزار دف و ثبت جهانی ساخت ساز دف به نام کردستان از مهمترین اتفاقاتی بود که در دوره‌های قبلی جشنواره به وقوع پیوست و ما امیدواریم چنین رویدادهایی بتواند ادامه دهنده دستاوردهای ارزشمندی در حوزه موسیقی اصیل ایرانی باشد.

مدیر مؤسسه سپهر سوره هنر بیان کرد: قرار است به صورت حرفه‌ای تیزر و برنامه‌های جشنواره رونمایی شود و امروز بعداز ظهر در صفحه اینستاگرام مؤسسه فرهنگی هنری سپهر سوره تیزر جشنواره رونمایی خواهد شد. ساخت تندیس جشنواره را اصغر یوزباشی انجام داده که در اختتامیه جشنواره هم رونمایی می‌شود.

وی بیان کرد: در جشنواره نگاه‌مان به این است که کارگاه‌هایی در استان و سراسر کشور و با توجه به کشورهای همسایه مثل کردستان عراق، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اسپانیا، هندوستان و پاکستان که آنها هم از ساز دف استفاده می کنند، برپا شود و امیدوار هستیم در سال آینده با پیش‌بینی بودجه برگزاری این کارگاه‌ها توسط اساتید ایرانی و خارجی در ایران تحقق پیدا کند.

زرویی تصریح کرد: از آنجایی که بودجه این جشنواره در آبان ماه سال گذشته تصویب شده، با توجه به مشکلات پیش آمده برای وضعیت اقتصادی و نرخ ارز در این روزها، برای دعوت از همه گروه های خارجی مد نظر با مشکلاتی روبرو شده ایم که شاید مشارکت آنها از طریق ارسال فیلم و یا راهکار های دیگری که در دبیرخانه در دست بررسی امکان پذیر شود.

در پایان این مراسم از پوستر این دوره از جشنواره دف نوای رحمت رونمایی شد.

گزارش تصویری مرتبط: http://www.mojnews.com/fa/tiny/news-23927

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه