English

نمایشگاهی از آیات آسمانی با فیروزه و خط

نمایشگاه فیروزه خط هنرمند خراسانی با عنوان «نگارش آیات آسمانی» در ساختمان شماره یک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود.

نمایشگاهی از آیات آسمانی با فیروزه و خط

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی، مجید مجیدی نمک سایان دارای مدرک ممتاز خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۸۳ و عضو رسمی این انجمن است.

او از سال ۱۳۸۴ فیروزه تراشی را آغاز کرده و درباره تکنیک معرق فیروزه بیان کرد: با تراش سنگ فیروزه‌ی نیشابور و مشهد و در کنار هم قرار دادن آنها به صورت معرق و استفاده از ابزار فیروزه تراشی و سپس پرداخت سنگ‌ها، محصول نهایی بدست می‌آید. از آنجایی که سابقه‌ی ۲۴ ساله در خوشنویسی دارم، فیروزه تراشی را به صورت معرق سنگ فیروزه که قدمتی ۵۰ ساله دارد با زمینه قطعات خوشنویسی بزرگان و قدما و چهره‌های شاخص خوشنویسی ایران زمین همچون استاد امیرخانی، غلامرضا اصفهانی و... برای اولین بار در ایران ابداع و اجرا کردم. تا آنجایی که می‌دانم این اجرا و این روش تا بحال در کشور سابقه نداشته است.

این هنرمند با بیان اینکه به خوشنویسی علاقه دارم، گفت: فیروزه تراشی را  نزد دایی و استادم ابراهیم خادم ذوالفقاری آموختم، با تلفیق این دو هنر، آثاری فاخر و ماندگار از آیات قرانی و کلام بزرگان خلق کردم، علاقه و اشتیاق به این هنرها همواره مشوق من بوده است.

مجیدی درباره سابقه کاری خود و نمایشگاه حاضر اعلام کرد:  با شرکت در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی، نام استاد خوشنویس قطعه را به من داده‌اند. در این نمایشگاه نیز حدود ۳۰ تابلو معرق فیروزه با ابعاد بزرگ و متوسط با آیات آسمانی قرآن یا کلام بزرگان با خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق و کوفی از اساتید بزرگ خوشنویسی شرکت کرده‌ام.

او ادامه داد: این هنر صنعت بسیار ناشناخته و مهجور مانده و من با وجود داشتن مدرک ممتاز خوشنویسی و ۱۴ سال سابقه کار فیروزه تراشی هنوز از حمایت‌های لازم مثل بیمه برخوردار نیستم که امیدوارم به زودی مرتفع شود.

این هنرمند عنوان کرد: از معاونت صنایع دستی برای برگزاری این نمایشگاه و مجالی که به من داد سپاس‌گزارم. امیدواریم فضای بیشتر این چنینی برای هنرمندان فراهم شود تا فرصتی برای ارائه آثارشان داشته باشند.

نمایشگاه «نگارش آیات آسمانی» به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از ۶ تا ۱۰ خرداد ماه در ساختمان شماره یک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ عصر پذیرای علاقه مندان است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه