English

رئیس دانشگاه علیگر هند و دبیر یادمان بیدل دهلوی دیدار کردند

دبیر همایش شرق شناسی و مطالعات ایرانی و یادمان بیدل دهلوی و رئیس دانشگاه اسلامی علیگر هند با یکدیگر دیدار کردند.

رئیس دانشگاه علیگر هند و دبیر یادمان بیدل دهلوی دیدار کردند

به گزارش خبرگزاری موج، پروفسور ضمیرالدین شاه رئیس دانشگاه اسلامی علیگر هند و محمد نصیری مدیر موسسه سفیران فرهنگی مبین، دبیر همایش شرق شناسی و مطالعات ایرانی و یادمان بیدل دهلوی ضمن دیدار در یک نشست مشترک بر اهمیت توسعه گسترش زبان فارسی، توسعه فرهنگ، تاریخ و تمدن میان ایران و هند تاکید کردند.

نصیری در این نشست، به قدمت تاریخ پیوند ایران و هند پرداخت و آن را قدمتی هزاران ساله دانست؛ به گونه ای که به روایت بعضی از تاریخ ‌نویسان تا بیش از هزارسال پیش از میلاد، روابط فرهنگی و زبانیِ میان آن دو کشور قدمت دارد.

وی با اشاره به تعاملات فرهنگی بین دو کشور گفت: با توجه به اینکه زبان فارسی بیش از هشت قرن است که به کشور هندوستان وارد شده است، توانسته شاعران بزرگی همچون بیدل دهلوی را در خود پرورش دهد که این ویژگی های فرهنگی می تواند بین دو کشور مبنایی برای تعاملات فرهنگی باشد. به همین ضرورت موسسه سفیران فرهنگی مبین در راستای دیپلماسی فرهنگی به عنوان یک سازمان مردم نهاد تلاش می کند با ترویج زبان فارسی در گستره جهانی، سفیر صلح و دوستی برای بشریت باشد.

پروفسور ضمیرالدین شاه رئیس دانشگاه اسلامی علیگر هند نیز این فعالیت ها را برای هر دو کشور مفید دانست.

این پژوهشگر هندی خواستار توسعه برگزاری این همایش ها در حوزه فرهنگ و اندیشه دینی شد. وی زبان فارسی را عامل مشترک مراکز علمی و دانشگاهی دو کشور دانست و بهره گیری از آن را برای دو کشور مهم توصیف کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه