English

در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شد؛

تاکید بر تفویض اختیار حوزه گیاهان دارویی به استان فارس

ضرورت تفویض اختیارات حوزه گیاهان دارویی به استان فارس در هفتاد و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس مورد بررسی و تأکید قرار گرفت.

تاکید بر تفویض اختیار حوزه گیاهان دارویی به استان فارس
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، هفتاد و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با پیش از دستور ارائه گزارش شاخص خرید مدیران خدمت دی ماه ۱۴۰۲ و ارائه گزارش وضعیت مصوبات ملی شورا و ۵ دستور جلسه در محل استانداری فارس در شیراز برگزار شد.

تفویض اختیار صدور پروانه‌های تاسیس، بهره‌برداری، ساخت و صادرات و واردات محصولات نیمه فرآوری شده گیاهان دارویی، مکمل‌ها، فرآورده‌های طبیعی و محصول نهایی به استان؛ صدور پروانه مسئولان فنی واحد‌های بسته‌بندی، وارد کننده، تولید کننده و فرآوری‌کننده فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌ها با محوریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ تفکیک استعلام‌های غذایی و دارویی و بسته بندی گیاهان دارویی در صدور جواز تاسیس توسط سازمان جهاد کشاورزی؛ تفویض اختیار قیمت‌گذاری محصولات فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌ها و گیاهان دارویی به استان؛ تشکیل میز ملی گیاهان دارویی در فارس، دستورات این جلسه بودند.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در این جلسه گفت: با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل استان فارس در تنوع گونه‌های گیاهی و فعالیت تعداد زیاد اعضای هیات علمی مستعد در حوزه فرآورده‌های دارویی طبیعی، سنتی، مکمل و همچنین به منظور حمایت از متقاضیان فعالیت در زمینه تولید فرآورده‌های طبیعی از طریق تسهیل روند صدور مجوز‌های لازم در استان، صدور، تمدید و اصلاح پروانه‌های مرتبط با بسته‌بندی گیاهان دارویی و مکمل اعم از پروانه ساخت، تاسیس و مسئول فنی و همچنین صدور و اصلاح پروانه تاسیس و مسئول فنی شرکت‌های تولیدی شیرخشک و غذای کودک تا پایان شهریور ماه سال ۹۶ به دانشگاه علوم پزشکی شیراز تفویض شد

محمدصادق حمیدیان افزود: از آنجا که تفویض صورت گرفته فقط بخشی از فعالیت‌های حوزه طبیعی، سنتی و مکمل را پوشش می‌داد و حتی در موارد تفویض شده امکان صدور پروانه به صورت مستقل توسط دانشگاه به دلیل نبود دسترسی به سامانه‌های مربوط اعم از TTAC (کنترل ردیابی و احراز هویت) و IRC (کد ثبت ایران) و ممکن نبودن صدور شماره پروانه تاسیس وجود ندارد، مجددا درخواست شرکت‌های متقاضی تولید در مرحله نهایی باید به سازمان ارجاع شود و این مسئله امر تولید در حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل استان را با چالشی بزرگ روبه‌رو کرده است.

حمیدیان تصریح کرد: تغییر مداوم روند‌های قانونی، فرآیند صدور مجوز‌ها و پروانه‌های لازم با حوزه مواد غذایی و دارویی باعث شده تا با وجود ظرفیت بالای استان فارس در بخش گیاهان دارویی و تولید دارو‌های گیاهی، متاسفانه نتواند آن‌طور که باید از این ظرفیت در حوزه تولید و فرآوری بهره ببرد؛ لذا تولید این گونه محصولات و کارخانه‌های تولیدی با محوریت استان‌های دیگر شکل گرفته است.

وی با تاکید بر ظرفیت گیاهان دارویی در کشور و استان و استفاده گسترده از آن در حوزه درمان اضافه کرد: درخواستی مبنی بر تفویض اختیار صدور مجوز‌ها و پروانه‌های لازم در حوزه وزارت بهداشت به استان داده شده که تاکنون از سمت وزارتخانه این مهم اتفاق نیافتاده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: مطالبه فعالان بخش خصوصی فارس تفویض اختیار صدور و تمدید مجوز پروانه‌های تاسیس، بهره‌برداری، ساخت، صادرات و واردات، پروانه مسئول فنی و بسته‌بندی محصولات نیمه فرآوری شده گیاهان دارویی، مکمل‌ها، فرآورده‌های طبیعی و محصول نهایی به استان است.

حمیدیان بیان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز شرایط لازم برای پروانه‌های واحدهای تولیدی در حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل را دارد و از سویی در دهه ۹۰ این تفویض به این دانشگاه‌ها بار‌ها داده شده است، درخواست می‌شود به منظور حمایت از امر تولید و تسهیل صدور مجوز‌های این حوزه و رفع مشکلات و موانع موجود، واگذاری تمام مراحل صور مجوز‌های مربوطه از سازمان غذا و دارو به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تولید مکمل‌ها و بسته‌بندی گیاهان دارویی و تفویض تمام مراحل صدور مجوز‌های بهداشتی فرآوری گیاهان دارویی اعم از عصاره‌گیری و اسانس گیری، تولید فرآورده‌های طب سنتی، تولید فرآورده‌های طبیعی و دارو‌های گیاهی، پخش فرآورده‌های طبیعی، ستی و مکمل و دسترسی به سامانه TTAC و سامانه صدور IRC و ایجاد امکان صدور شماره پروانه‌ها توسط دانشگاه به منظور حمایت از تولید استانی صادر شود.

مدیرکل استاندارد استان فارس نیز در این نشست گفت: در زمینه صدور مجوزها، نکته این است که موارد مذکور به حوزه غذا مربوط می‌شود یا حوزه مکمل‌ها که در صورتی که زیرمجموعه مکمل‌ها باشد، وارد حوزه دارو می‌شود و برخورد و بررسی آن‌ها حساسیت بیشتری پیدا می‌کند.

محمدمهدی رزمجو افزود: پیش از این مباحثی در جهت تشکیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی در استان مطرح بوده و همچنان هم در جریان است که به نتیجه رسیدن آن در موضوعاتی از جمله مواد اولیه جهت تولید گیاهان دارویی و داروی گیاهی و موارد مرتبط با کشت قراردادی در خصوص حمایت از کشاورزان داخلی و هماهنگی برای واردات مواد اولیه که قرار است از خارج تهیه شود، کمک بزرگی به این حوزه می‌کند.

رزمجو با تاکید بر ضروری بودن تفویض اختیار به استان گفت: در بحث گیاهان دارویی متاسفانه به دلیل قاچاق و خام فروشی بسیار زیاد، تولید و فرآوری و ایجاد ارزش افزوده تحت عنوان طرح‌های سرمایه‌ گذاری واحد‌های تولیدی اتفاق نیافتاده که امیدواریم در این زمینه اتفاقات مثبتی رقم بخورد.

سرپرست اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نیز که به صورت وبینار در این جلسه حضور داشت، با تاکید بر حمایت از گیاهان دارویی و تولیدات داخلی گفت: در بحث برون سپاری تفویض اختیارات اعم از واگذاری‌ها به دانشگاه‌ها یا شرکت‌های واسط یا نهاد‌های دانشگاهی اعتقاد داریم که هر اقدامی که بتواند بار اجرایی و تصدی‌گری دولت را کاسته و توسعه بخش سیاست‌گذاری و نظارت را به دنبال داشته باشد، راهگشاست و استقبال می‌کنیم.

علیرضا رستمی افزود: برون‌سپاری و تسهیل فضای کسب و کار اولویت جدی ما در این بخش است که این مهم را به صورت عملیاتی، نتیجه محور و عمل‌گرا پیگیری می‌کنیم و در این زمینه تصمیم‌های کلان و ظرفیت‌های استان‌ها را نیز در نظر می‌گیریم.

وی ادامه داد: این در حالی است که تفویض اختیارات باید به تسهیل امور شرکت‌ها و فعالیت بخش صنعت منجر شود که در این زمینه نیز وجود امکانات و زیرساخت‌های مود نیاز لازم و ضروری است و باید مورد توجه استان‌ها باشد.

در این جلسه پس از بحث و بررسی موارد زیر مصوب شد:

- کمیته‌ای متشکل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی، اداره استاندارد و اتاق بازرگانی جهت هم‌افزایی توانمندی‌های این دستگاه‌های در صدور مجوز‌های مربوطه تشکیل شود.

- دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری اداره استاندارد نسبت به تهیه پیش نویس اقدام کند تا درخواست تفویض اختیار و صدور و تمدید مجوز‌های مربوط به حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل با توجه به دستور ریاست محترم جمهور در سفر اخیر به استان فارس، با سازمان غذا و دارو مکاتبه شود.

- دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت موضوع تفویض صدور مجوزاتی را در راستای تسهیل فرآیند فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل با توجه به سوابق تفویضات قبلی درخواست کند.

- با توجه به اینکه در حال حاضر تنها استعلامات اصناف و بهداشت محیط وزرات بهداشت از طریق درگاه ملی صدور مجوز‌ها قابل پیگیری است، دفتر استاندار طی مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت، صدور مجوز‌های وزارت بهداشت را از طریق درگاه ملی صدور مجوز‌ها درخواست کند.

- در خصوص تفکیک استعلامات غذایی و دارویی و بسته‌بندی گیاهان دارویی به منظور صدور جواز تاسیس توسط سازمان جهاد کشاورزی، مکاتبه‌ای از دفتر استاندار با وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو صورت گیرد و موضوع توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیگیری شود.

- تشکیل میز ملی گیاهان دارویی به تصویب رسید و مقرر شد درخواست قانونی آن برای اخذ مصوبه ملی از طریق وزارت کشور پیگیری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه