English

سفیر سابق ایران در چین در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

اقدام نظامی علیه اسرائیل موجب اعتماد به اقتدار و ثبات بلندمدت جمهوری اسلامی ایران شد

منصوری با اشاره به واکنش نظامی ایران علیه اسرائیل گفت: این اقدام موجب شد تا نظر برخی جریانها نسبت به اقتدار و ثبات بلندمدت جمهوری اسلامی عوض شود. زیرا به زعم تحلیلگران سیاسی دنیا، ایران نشان داد قادر به تغییر معادلات منطقه است.

اقدام نظامی علیه اسرائیل موجب اعتماد به اقتدار و ثبات بلندمدت جمهوری اسلامی ایران شد

جواد منصوری، سفیر سابق ایران در چین در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره احتمال تحریم ­های غرب علیه کشورمان در واکنش به اقدام نظامی در اسرائیل گفت: دولت­های اوپایی و آمریکایی در هر مقطعی برای تضعیف ایران تلاش می­ کنند. در طی چهار دهه گذشته این دولت­ها هیچ­گاه از ضدیت با ایران دست برنداشتند و این تصور که انعطاف و صرف نظر کردن از منافع ملی در برابر غرب باعث تغییر رفتارشان می­شود، اشتباه بزرگی است. زیرا غربی­ ها خود را در تضاد آشتی ناپذیر با جمهوری اسلامی می­بینند. بنابراین بحث تحریم، تهدید، افزایش تبلغیات مسموم و یا فرستادن تروریست به داخل ایران هیچگاه منتفی نیست.

وی ادامه داد: در این بین جمهوری اسلامی بایستی از غرب هیچگونه امید و انتظاری در خصوص برخورد قانونی و عادلانه نداشته باشد. بعید نیست وقتی آنها احساس کنند از کار نظامی به نتیجه نمی­ رسند، تصمیم به فشار بیشتر در حوزه اقتصادی، امنیتی و تبلیغاتی بگیرند. البته جمهوری اسلامی هم زندگی در تحریم را تجربه کرده و ضمن اینکه امروز هم شرایط تغییر یافته است. در حال حاضر ایران عضو سازمان­های شانگهای و بریکس است به اضافه اینکه دولت­هایی هستند که با تحریم­ های آمریکا همراه نشوند زیرا به ضرر خودشان است.

این تحلیلگر مسائل بین­ المللی خاطر نشان کرد: لذا اینکه یکی از گزینه ­های روی میز اروپا می­ تواند فعال شدن مکانیسم ماشه باشد، چیزی را تغییر نمی ­دهد. زیرا در چهار دهه گذشته مکانیسم ماشه در خصوص ایران فعال بوده است. نکته دیگر اینکه امروز موقعیت جمهوری اسلامی نسبت به گذشته تغییر کرده است. اگر در گذشته نظر برخی جریان­ها نسبت به اقتدار و ثبات بلند مدت جمهوری اسلامی ایران مثبت نبود، اما با اتفاقات اخیر به این ثبات و اقتدار اعتماد پیدا کردند. حتی برخی تحلیلگران سیاسی در روزهای اخیر صریحاً اعلام کردند ایران از این به بعد قادر به تغییر معادلات موجود است. حال در این فضا اینکه خزانه داری تهدید به تحریم می­ کند، تأثیر چندانی ندارد.

منصوری در خصوص احتمال قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه­ های تروریستی اروپا بیان کرد: فرض کنیم چنین کاری هم بکنند، مگر چقدر سپاه پاسداران به اروپا متصل است؟ چقدر تحرکات و امکاناتش به اروپا وابستگی دارد؟! لذا این قبیل اقدامات نتیجه خاصی به دنبال نخواهد داشت. ضمن اینکه از چند سال قبل مجموعه دستگاه­ های نظام تلاش کردند وابستگی به اروپا را به کمترین سطح برسانند.

وی ادامه داد: اما به هر حال غرب تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد که با توجه به تلاش­های داخلی تا حد زیادی خنثی می ­شود. ما در بخش نظامی بالاترین تحریم ­ها را داشتیم و داریم ولی امروز اقدامی که علیه اسرائیل صورت گرفت، برای دنیا غیرمترقبه بود. آنها انتظار چنین توانمندی­ را نداشتند. در حال که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای جنگ هشت ساله، حتی سیم­ خاردار، فشنگ و اسلحه ساده هم نداشت.

منصوری در مورد احتمال همکاری روسیه با ایران در شرایط فعلی که اسرائیل مترصد واکنش نظامی است، گفت: به طور کلی در وضعیت کنونی روسیه از ایران حمایت خواهد کرد. در عین حال ما به مواضع خودمان متکی هستیم و ما معطل حمایت یا عدم حمایت روسیه نمی­ مانیم. در ماجرای اقدام نظامی علیه اسرائیل هم خودمان تصمیم گرفتیم. ولی نکته مهم اینجاست که اگر امروز روسیه از ما حمایت می­ کند صرفاً در راستای منافع خودش است. زیرا این کشور به دلیل جنگ اوکراین، در تقابل با اروپا و آمریکا قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه