English

یک نماینده مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج:

برای فرارهای مالیاتی پُر درآمدها باید به سمت اصلاح قانون مالیات ها برویم

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم گفت: با اتکا به هوشمند سازی سیستم مالیات ستانی می توان به سمت جلوگیری از فرارهای مالیاتی پُر درآمدها رفت.

برای فرارهای مالیاتی پُر درآمدها باید به سمت اصلاح قانون مالیات ها برویم

بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم گفت: یکی از مشکلات فعلی نظام مالیات ستانی ما این است که در مالیات ستانی به مولفه های زیادی که باید توجه شود، هیچ بهایی داده نمی شود، به عنوان مثال مسائلی مثل تعداد اعضای خانوار، دهک خانوار، هزینه های معیشتی و ... لحاظ نمی شود و مالیات به یک اندازه به عنوان مثال از حقوق بگیران و به طور کلی مودیان اخذ می شود، در حالی که در مالیات های مستقیم و یا همان مالیات بر مجموع درآمد از تمام افراد جامعه با در نظر گرفتن این مولفه ها اخذ می شود.

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر باید بپذیریم که مالیات نیاز و منبع دولت ها در تمام کشورها است و غالب کشورهای پیشرفته دنیا بیش از 90 درصد هزینه های دولت را از طریق مالیات دریافت می شود.

محبی در ادامه با تاکید بر اینکه در کشور ما شرایط به این نحو نبوده و در این سال ها بیشتر به درآمدهای نفتی برای اداره امور کشور اتکا شده است افزود: ولی در سال های گذشته اقداماتی انجام شده تا از وابستگی به اقتصاد رانتی رهایی پیدا کنیم و به سمت درآمدهای مالیاتی برویم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: اما در این مالیات ستانی باید مراقب باشیم که این مالیات ستانی باعث افزایش اختلاف طبقاتی نشود و فشار به طبقه متوسط و  پایین جامعه وارد نشود.

محبی نجم آبادی ادامه داد: البته در همین راستا و برای رسیدن به عدالت مالیاتی دولت لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را ارائه داده تا به این وسیله بتوان بر مبنایی عادلانه و درست از مودیان مالیات اخذ شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اینکه مالیات باید هوشمند اخذ شود در آن هیچ تردیدی نیست، در برخی از شهرستان ها میزان واحدهای صنفی که داریم آنقدر زیاد است که افراد برای فروش و جذب مشتری مجبورند که تخفیف های ویژه بدهند و نمی توان از آنها با توجه به میزان سود مالیات اخذ کرد زیرا ظلم به آنها است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: نمی توان از آنها بر اساس فروش و ضریبی که تعریف شده مالیات اخذ شود. باید بر اساس سرانه واحدهای صنفی این مالیات از آنها اخذ شود که هم اکنون این شیوه کنار گذاشته شده است.

محبی نجم آبادی بیان کرد: باید نگاه هوشمند به مالیات ستانی داشته باشیم، بحث بعد خانوار و مجموعه ای که درباره آنها صحبت می کنیم نیازمند یک زیر ساخت واقعی و کارشناسی شده است و قبل از اجرا هم باید به مردم اطلاع رسانی شود و همچنین جلوی فرارهای مالیاتی کلان گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: دولت هم قبل از اجرای این شیوه باید جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد. البته با اجرای این شیوه اگر به طور کامل فرآیند مالیات ستانی هوشمند شود می توان بر اساس خروجی و ورودی حساب افراد از آنها مالیات اخذ کرد و به این وسیله می توان جلوی فرارهای مالیاتی را گرفت.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: به عنوان مثال یک شرکت 100 میلیارد مالیات پرداخت می کرد ولی وقتی حساب های آنها بررسی شده مشخص شده که باید هزار و 400 میلیارد مالیات پرداخت می کرده است.

محبی نجم آبادی با بیان اینکه مشخص شدن این مسائل یک پیام روشن برای همه ما دارد که باید توجه کنیم به این مسائل گفت: باید نگاه هوشمندانه، دقیق، عادلانه و مبتنی بر اقناع عمومی و با تعریف شیوه دریافت و هزینه کرد مالیات در افکار عمومی این مسائل روشن شود.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: از سوی دیگر این لایحه نیازمند یک پیوست فرهنگی هم هست و باید فیلم و سریال هایی ساخته شود که نشان دهد مالیات ستانی چه فوایدی دارد. اما در حال حاضر در سریال های ما فقط نگاه بد به مالیات ستانی در حال تشدید شدن است.

محبی نجم آبادی گفت: دولت باید در مالیات ستانی باید به سمت شفافیت و اخذ مالیات از شرکت های بزرگ حرکت کند و در مالیات توده مردم با لایحه مالیات های مستقیم به سمت معافیت مالیاتی بیشتر آنها سوق پیدا کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه