English

یک نماینده مجلس در گفت وگو با خبرگزاری موج:

توسعه میادین نفت و گاز در برنامه هفتم کلید خورد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره ماده 15 برنامه هفتم و ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز پرداخت و گفت: این مصوبه انحصار شرکت ملی نفت را می شکند.

توسعه میادین نفت و گاز در برنامه هفتم کلید خورد

مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره مصوبه برنامه هفتم برای توسعه میادین نفت و گاز و ورود بخش خصوصی به این حوزه گفت: با این مصوبه ماده 15 برنامه هفتم سرمایه گذاران به سمت استخراج از لایه های عمیق تر نفتی هم می روند.

رئیس کمیته انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته بعدی اینکه در این ماده 15 انحصار شرکت ملی نفت شکسته شده و در میادین جدید نفت و گاز حداقل 5 درصد و حداکثر 10 درصد باید به شرکت های خصوصی، با اخذ صلاحیت از شرکت ملی نفت، واگذار شود.

به گفته این مقام مسئول؛ با این مصوبه از ظرفیت منابع داخلی کشور برای توسعه میادین نفت و گاز استفاده می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر ما نمی توانیم از سرمایه خارجی خیلی زیاد استفاده کنیم افزود: با این اقدام درصدد هستیم که  منابع بخشی خصوصی داخلی را فعال کنیم و از خود تحریمی دست برداریم و به ویژه صنایع بزرگ انرژی بر ما مثل صنایع پتروشیمی، فولاد، فلز، مس و ... که درآمدهای بسیار خوبی دارند می توانند برای تامین خودراک خودشان در توسعه میادین جدید نفت و گاز سرمایه گذاری کنند  و به این وسیله علاوه بر رسیدن به سود، سوخت مورد نیاز خود را هم تامین کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: این اقدام باعث جمع شدن نقدینگی از بازار می شود و ناترازی گاز را هم تا حدودی برطرف می کند. وقتی صنایع در این حوزه ورود و سرمایه گذاری کنند می توانند سوخت مورد نیاز خود را تولید و از آن بهره برداری کنند.

شریعتی نیاسر ادامه داد: اگر آنها به این حوزه ورود کردند وزارت نفت مکلف است این صنایع انرژی بر سرمایه گذار در حوزه توسعه میادین را در اولویت دریافت انرژی قرار دهد تا اطمینان پیدا کنند که از این اقدام سود می کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: در واقع این ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز یک بازی برد برد برای دولت، صنایع، بخش خصوصی و... است.شرکت های تابعه وزارت نفت هم اگر منابع مازادی دارند می توانند در حوزه فشار افزایی میادین قدیمی و یا توسعه میادین گازی جدید سرمایه گذاری کنند.

این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه ماده 15 اگر تصویب شود مانع بزرگی را از سر راه توسعه میادین نفت و گاز کشور برمی دارد ادامه داد: این شیوه برای بخش خصوصی و رشد و توسعه میادین تاثیر گذار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه