English

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرگزاری موج:

احتمال تایید برخی رد صلاحیت شده ها وجود دارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در شورای نگهبان اعتراضات افرادی که تایید صلاحیت نشده اند را پیگیری و بررسی می کنیم و ممکن هست افرادی مورد تایید قرار بگیرند.

احتمال تایید برخی رد صلاحیت شده ها وجود دارد
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، هادی طحان نظیف ، سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز یکشنبه در نشستی خبری به ارایه گزارشی از طرحها و لوایح بررسی شده توسط شورای نگهبان پرداخت و  گفت: لایحه برنامه هفتم ۲۸۰ صفحه است که نسبت به لوایح قبل ۱۰۰ صفحه بیشتر است.

وی با اشاره به بررسی فشرده این لایحه گفت: بزای بررسی میزبان لایحه، اعضای کمیسیون تلفیق و سایر مسولان بودیم. در حدود وظایف خود می توانیم نظر دهیم. نظرات به مجلس ارسال شد شورای نگهبان به اصل لایحه ایرادی نداشت اما ابهاماتی نسبت به جزییات وجود داشت. با بررسی آنها از سوی مجلس به تصویب می رسد.

در فصل اول که بند ج ماده ۴ استعلام برخط قضایی که مورد اشکال از سوی مسولان قضایی بود.

در فصل دوم که اصلاح نظام بانکی است که برای افزایش سرمایه بانک های خصوصی است که مورد اشکال واقع نشد.

طحان نظیف درباره سامانه مردم ناظر گفت: این سامانه مربوط به ایام انتخابات است و هنوز مورد استفاده واقع نشده است اما سامانه داوطلب مبنای ارتباط با داوطلبان است و تمام تعاملات با آنها از این طریق انجام شده است.

 

بیشتر بخوانید:

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

 

در سامانه مردم ناظر قبلا صرفا در روز انتخابات مورد استفاده قرار می گرفت اما قصد داریم که از این سامانه برای ایام تبلیغات استفاده کنیم.

وی افزود: اصل موضوع تحقیقات از داوطلبان براساس قانون است و پرسش ها برمینای قانون است و افرادی که این کار را انجام می دهند آموزش می بینند. این اقدام برای افراد سرشناس انجام نمی شود.

وی درباره وظایف هیات های استانی انتخابات گفت: در ماده ۸۱ آمده یک نفر بر عملکرد این هیات ها نظارت می کند.ظرفیت این هیات ها در ماده ۷۴ قانون آمده است. باید ظرفیت های تبلیغاتی شناسایی و به کاندیداها اعلام می کنند.

طحان نظیف ادامه داد: انتقاد از دولت و دستگاهها و حتی شورای نگهبان ملاک رد صلاحیت نبوده و نیست. در قانون هم چنین چیزی پیش بینی نشده است. اگر کسی چنین ادعایی دارد باید آن را با مستنداتی اثبات کند.

وی تصریح کرد: بحث لیست بندی همواره در ایام انتخابات مطرح است بعد از اظهار نظر نهایی شورای نگهبان می توان اظهار نظر کرد.

طحان نظیف گفت: طبق فرمایشات رهبری تمام دستگاهها و نهادها موظف به ایجاد فضای پرشور انتخاباتی هستند. البته این وظیفه را مردم و احزابها باید انجام دهند.

وی گفت : تا اینجا بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شده اند که دو برابر دوره قبل است و برای هر کرسی ۳۸ نفر می توانند رقابت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان اعتراضات افرادی که تایید صلاحیت از سوی هیات اجرایی و نظارت نشده اند مورد بررسی قرار می گیرد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره امکان تایید صلاحیت افرادی رد صلاحیت شده اند از سوی شورای نگهبان اظهار کرد: اولویت ما بررسی شکایت افرادی است که مورد تایید قرار نگرفته است. وی افزود: در شورای نگهبان اعتراضات افرادی که تایید صلاحیت نشده اند را پیگیری و بررسی می کنیم و ممکن هست افرادی مورد تایید قرار بگیرند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات در درجه اول یک امر ملی است و ابعاد بین الملبی دارد و چشم منطقه و دنیا به آن است. البته رقابت های انتخاباتی وجود دارد که مهم است.ضمن اینکه افراد و احزاب باید کارنامه انتخاباتی و نظرات خود را عنوان کنند.

طحان نظیف با اشاره به سخنان وزیر کشور درباره هیات های اجرایی گفت: در همین انتخابات ها عدم احراز صلاحیت کاهش چشمگیری داشت.در سال ۹۸ بیش از ۴۸۰۰ عدم تایید صلاحیت شدند اما در این دوره به زیر ده درصد و کمتر از دو هزار نفر می شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره عملکرد هیات نظارت گفت: شورای نگهبان برمبنای اسناد و ادله اظهار نظر می کند. در هیات ها بررسی های دقیقی انجام شده و بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار سند بررسی شده و بیش از ۴۷۰۰ ملاقات با کاندیداها صورت گرفته است تا اگر ابهامی وجود دارد برطرف شود.

وی گفت: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و از پیش ثبت نام تا صحت انتخابات انجام می سود. این نظارت عام است که موثر بوده و دارای ضمانت اجرا است.

طحان نظیف درباره طرح گزارشگران فساد اظهار کرد: اگر گزارشی برای ما ارسال شود حتما بررسی می کنیم اما اگر حرفی بدون سند و مدرک باشد مورد توجه ما نیست. اسناد باید ویژگی های صحت و اتقان را داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آزمون خبرگان گفت: اجتهاد ملاک علم و آگاهی خبرگان است که داشتن بینش سیاسی و علم روز و اجتهاد به حدی که بتواند شرایط ولی فقیه را تشخیص دهد. 

وی ادامه داد: قانون سن نمایندگی را ۳۰ تا ۷۵ سال اعلام کرده است. داوطلبان از گروه های سنی مختلف هستند که می توانند رقابت کنند و جوانان در کنار مجربها است

اولویت ما بررسی شکایات افرادی هست که مورد تایید قرار نگرفته است. به اعتراضات می پردازیم و پیگیری می کنیم و ممکن هست افرادی مورد تایید قرار بگیرند.

طحان نظیف درباره اتکا بودجه به مالیات گفت: ما بیشتر درگیر بررسی برنامه هفتم بودیم. اینکه بودجه مالیاتی است بیشتر بحث کارشناسی بین دولت و مجلس است و شورای نگهبان از لحاظ شرعی و قانون اساسی به بررسی می پردازد.وی درباره افزایش حقوق بازنشستگان گفت: بررسی کارشناسی انجام شده و متناسب سازی حقوق بازنشستگان متناسب با قانون انجام خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه