English

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

ورود منابع بخش غیردولتی به توسعه میادین نفت و گاز با شکستن انحصار ممکن می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره علت انحصار موجود برای توسعه میادین نفت و گاز پرداخت و گفت: تنگ نظری‌ها موجب جلوگیری از ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز شده است.

 ورود منابع بخش غیردولتی به توسعه میادین نفت و گاز با شکستن انحصار ممکن می‌شود

پرویز محمدنژاد قاضی‌محله عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره راهکار شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز گفت: وقتی نتوانیم میزان تولید نفت را نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای بدهیم یعنی ما در حوزه‌ زیرساخت کار نکرده‌ایم، حفاری جدیدی انجام نداده‌ایم، فشار گاز را افزایش نداده‌ایم و چاه‌های جدید گازی نیز تاسیس نکرده‌ایم تا جلوی ناترازی انرژی در زمستان‌ها را بگیریم.

این نماینده‌ مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: این اقدامات را انجام نداده‌ایم به این دلیل که منابعی در اختیار نداشته‌ایم و به‌دنبال منابع برای توسعه‌ پالایشگاه‌های نفت و گاز بود، اما هر وقت  از توسعه‌ میادین نفت و گاز صحبت به میان می‌آوریم دولت فقط اعلام می‌کند که منابع در اختیار ندارد.

وی افزود: دولت وقتی منابع لازم برای توسعه میادین نفت و گاز را ندارد باید توسعه‌ این میادین را در اختیار افرادی بگذارد که منابع لازم را در اختیار دارند. دلیل این مسئله که تاکنون در کشور ما حاکم بوده که فقط شرکت ملی نفت در این حوزه کار می‌کرده، یا تنگ‌نظری است  یا عدم‌آگاهی  یا اینکه برای خیلی‌ها وجود این انحصار در بدنه‌ دولت سودآوری دارد.

قاضی‌محله در ادامه گفت: اگر این انحصار در اختیار دولت باقی بماند و تصور کنند که می‌توانند سود بالایی به دست بیاورند، در واقع عدم‌توجه به منافع ملی است.

وی با تاکید بر اینکه در کمیسیون انرژی بر این مسئله تاکید کردیم و این موضوع را مصوب کردیم که بخش خصوصی در توسعه میادین نفت و گاز ورود کنند، افزود: دلیل تاکید بر این مسئله ورود بخش خصوصی به این حوزه  بود.

 این عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: باید برای حل این مسئله راه‌های زیادی را برویم تا به جواب برسیم و نمی‌توان فقط از یک مسیر رفت، دولت نیز حاضر نیست این مسیرها را طی کند و فقط در صدد پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در کشور باید از شرکت‌های فوق‌قدرتمند بخش خصوصی مثل مپنا برخوردار می‌شدیم. شرکت مپنا یکی از شرکت‌های پر قدرت ماست که در خیلی از کشورها رشد کرده است، در معاملات بین‌المللی شرکت می‌کند و در بسیاری از این موقعیت‌ها هم موفق شده و قراردادهای زیادی را منعقد کرده، در حال کار است و ارزآوری برای کشور داشته است.

محمدنژاد بیان کرد: ما باید ده‌ها  و صدها شرکت از این مدل را در کشور داشته باشیم، تا وابسته به شرکت‌های خارجی نداشته باشیم. این تنگ‌نظری‌ها باعث شده در این حوزه‌ها نتوانیم پیشرفت کافی داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: دولت باید واقع‌بین باشد، زیرا بخش خصوصی به‌دلیل اینکه سرمایه‌اش را به میدان می‌آورد قطعا اقداماتی انجام خواهد داد تا میادین نفت و گاز پیشرفت کافی داشته باشند.

محمدنژاد توضیح داد: قطعا در توسعه و رشد شرکت‌های خصوصی، گام‌هایی موثرتری از بخش دولتی برمی‌دارند. در حال حاضر از تجهیزاتی در توسعه میادین نفت و گاز استفاده می‌کنیم که مربوط به قبل از انقلاب است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هنوز در کشور ما مشتریان داخلی از تولیدات داخلی رضایت ندارند، گفت: در این شرایط چطور در این شرایط باید به صادرات فکر کرده و از آن درآمد کسب کنیم. ما در کشورمان عادت کردیم به صادرات نفت خام و هیچ‌گونه فعل و انفعالاتی هم در آن انجام نمی‌دهیم.

وی بیان کرد: هر جا قرار است بخش خصوصی ورود کند باید از آن حمایت کنیم، در حال حاضر در کشور ما 60 درصد از تولید برق توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اما هیچ حمایتی هم از آنها نمی‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه