English

رسانه‌های خارجی راجع به اعزام ناوشکن ایرانی البرز به دریای سرخ چه گفتند؟

اعزام ناوشکن ایرانی البرز به دریای سرخ در پی تحولات تنش‌زای اخیر این منطقه بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌های انگلیسی‌زبان منطقه و غرب داشت.

رسانه‌های خارجی راجع به اعزام ناوشکن ایرانی البرز به دریای سرخ چه گفتند؟
به گزارش خبرگزاری موج

، ورود ناوشکن البرز در قالب ناوگروه ۹۴ نیروی دریایی ارتش ، با عبور از تنگه باب‌المندب به دریای سرخ ، با توجه به تحولات اخیر این منطقه در پی جنگ غزه و اقدامات نیروهای مقاومت یمن در آن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های انگلیسی‌زبان داشته است.

ناوشکن البرز با هزار و ۵۵۰ تن وزن، افزون بر ۳۶ گره دریایی سرعت دارد. «سامانه دفاع نقطه‌ای کمند» (دفاع نزدیک دریایی) و سامانه کنترل آتش (FCS) در بخش میانی کشتی، سامانه کنترل آتش شامل مدیریت کنترل آتش الکترواپتیکالی و یک سامانه توپی شکل (شبیه به سامانه‌های پدافند هوایی «سراج ۱») و پرتابگر ۱۲ تایی چف و فلر، از جمله ویژگی‌های ناوشکن البرز است. این ناوشکن با شماره بدنه ۷۲ از ناوهای کلاس الوند به حساب می‌آید.

در جریان برگزاری رزمایش ولایت ۹۴ در بهمن ۱۳۹۴، رزمناو آمریکایی یو.اس.اس مونتری با اخطار ناوشکن البرز، مجبور شد از محل رزمایش نیروی دریایی ارتش دور شود.

ناوگروه‌های ارتش از اوایل سال ۱۳۸۸، ماموریت خود را در آب‌های آزاد برای تأمین امنیت خطوط کشتی‌رانی و مقابله با دزدان دریایی و مأموریت‌های دیگر آغاز کرده‌اند و ورود ناوشکن البرز به دریای سرخ هم در راستای همین ماموریت‌ها به حساب می‌آید.

ورود این ناوشکن البرز به دریای سرخ از این رو در این برهه مورد توجه رسانه‌های منطقه‌ای و غربی قرار گرفته است که در پی تشدید تنش‌ها در نوار غزه، نیروهای مسلح یمن اعلام کردند که تا زمان متوقف نشدن تجاوزات علیه غزه، حملاتی را علیه رژیم صهیونیستی انجام خواهند داد و به هیچ کشتی وابسته به آن اجازه تردد در آب‌های دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نمی‌دهند. حملاتی نیز از سوی ارتش یمن علیه برخی کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام شده است که آن را در پاسخ به جنایات جنگی این رژیم در غزه دانسته‌اند.

در این میان، رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن مدعی حمایت ایران از نیروهای مقاومت منطقه، به ویژه نیروهای مسلح یمن در اقدامات اخیرشان در منطقه شده‌اند. این در حالی است که مقامات ایران اعلام کرده‌اند گروه‌های مقاومت در کشورهای منطقه، کاملاً مستقل، و بنا بر صلاحدید و تصمیم خود در ارتباط با امنیت کشورهای‌شان و یا حمایت از ملت مظلوم فلسطین عمل می‌کنند.

مدتی پس از این رخ دادن این تحولات در دریای سرخ، آمریکا اعلام کرد که ائتلاف دریایی چند ملیتی موسوم به «نگهبان رفاه» را با همکاری برخی شرکا و متحدان خود در دریای سرخ به منظور مقابله با تهدیدات نیروهای مسلح یمن و حفاظت از امنیت دریانوردی و کشتی‌های تجاری در این منطقه ایجاد می‌کند.

شبکه قطری الجزیره انگلیسی با توجه به این تحولات درباره ورود ناوشکن ایرانی البرز به دریای سرخ با تیتر «ایران در بحبوحه افزایش تنش‌ها به دریای سرخ ناو جنگی می‌فرستد»، نوشت: یک روز پس از کشته شدن ۱۰ عضو انصارالله (نیروهای مسلح یمن) توسط ارتش آمریکا، ناوشکن البرز وارد دریای سرخ شد.

الجزیره هم‌چنین اشاره کرد که «رزم‌ناو ایرانی البرز از طریق تنگه راهبردی با‍‌ب‌المندب و در برهه تنش‌های افزایش‌یافته بر سر این گذرگاه آبی مهم در جهان، وارد دریای سرخ شد.»

شبکه آمریکایی فاکس نیوز نیز با اشاره به تحولات اخیر منطقه نوشت: رزم‌ناو ایرانی البرز وارد دریای سرخ شد و ورود آن هم‌زمان با تنش‌های شدت‌یافته در این مسیر مهم ناوبری در میان حملات علیه کشتی‌ها در پاسخ به جنگ اسراییل و حماس انجام شده است.

فاکس نیوز همچنین نوشت که ورود ناوشکن البرز به دریای سرخ هم‌زمان با خروج ناوهواپیمابر یواس‌اس جرالد آر فورد از این منطقه و بازگشت آن به خانه در ایالت ویرجینیا انجام شده است که به پس از عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین در ۷ اکتبر به دریای مدیترانه و برای حفاظت از رژیم صهیونیستی در قبال حملات احتمالی اعزام شده بود.

افزون بر این، روزنامه انگلیسی گاردین با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت ایران از نیروهای مسلح یمن، اشاره کرد که ایران هم‌زمان با رد کردن درخواست‌های آمریکا و انگلیس برای پایان دادن به حمایت از حملات نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و گفتن این که این اتهامات «مداخله‌جویی‌های بی‌اساس» هستند، یک ناوشکن را به گذرگاه آبی مهم در دریای سرخ اعزام کرد.

گاردین همچنین نوشت: ناوشکن البرز از تنگه باب‌المندب عبور کرده و روز دوشنبه وارد دریای سرخ شد. ورود این ناوشکن هم‌زمان با دیدار «علی‌اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با «محمد عبدالسلام» سخنگوی نیروهای مسلح یمن و تمجید از «اقدامات شجاعانه» این رزمندگان شورشی علیه «تجاوزات صهیونیست‌ها» انجام شد.

روزنامه هندوستان تایمز نیز با تیتر «ایران در نبرد دریای سرخ به حوثی‌ها ملحق شد؟» در این باره نوشت: رزم‌ناو ایرانی البرز  از طریق تنگه راهبردی باب‌المندب و در برهه‌ای که تنش‌ها در منطقه دریای سرخ بالا گرفته است، وارد این گذرگاه مهم آبی جهان شد. اقدام ایران پس از آن انجام می‌شود که ۱۰ رزمنده نیروهای مسلح یمن توسط نیروهای آمریکا در دریای سرخ و هنگام تلاش برای ربودن یک کشتی تجاری در خلال جنگ غزه کشته شدند.

روزنامه صهیونیستی تایمز اسراییل نیز با اشاره به زمان اعزام این ناوشکن به دریای سرخ نوشت: اعزام این کشتی با پیش‌زمینه حملات موشکی و پهپادی مکرر علیه اسراییل از سوی حوثی‌ها در یمن و حملات آنها علیه کشتی‌های تجاری در این گذرگاه مهم آبی انجام شده است.

این روزنامه صهیونیستی همچنین مطرح کرد که اعزام این ناوشکن هم‌زمان با بالاگرفتن تنش‌ها میان آمریکا و نیروهای مسلح یمن در منطقه دریای سرخ انجام شده است.

خبرگزاری چینی شینهوا نیز با تیتر «ناوشکن ایرانی در میان تنش‌های شدت‌یافته وارد دریای سرخ شد» اعزام این ناو به دریای سرخ را مورد توجه قرار داده و آن را هم‌زمان با گسترش تنش‌ها میان نیروهای آمریکا و نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ دانست.

شبکه خبری آلمانی دویچه وله نیز با اشاره به تشکیل ائتلاف آمریکایی «نگهبان رفاه» در این منطقه در این باره نوشت: ناوشکن البرز وارد دریای سرخ شد که در آن، یک ائتلاف به فرماندهی آمریکا برای جلوگیری از حملات حوثی‌های یمن که تحت حمایت ایران هستند، تشکیل شده است.

دویچه وله مدعی شد که حضور این ناوشکن ایرانی در این منطقه، احتمالا، موجب شدت یافتن تنش‌های فعلی در خاورمیانه در میان جنگ رژیم صهیونیستی و حماس خواهد شد.  

روزنامه پاکستانی داون نیز با اشاره به تحولات ذکرشده در دریای سرخ، اعزام این ناوشکن ایرانی را در پی تشکیل ائتلاف «نگهبان رفاه» به فرماندهی آمریکا در منطقه مورد توجه قرار داد.

همچنین خبرگزاری رویترز با اشاره به این که اعزام این ناوشکن ایرانی هم‌زمان با تنش‌های افزایش‌یافته در این مسیر ناوبری مهم در میان جنگ رژیم صهیونیستی و حماس و حملات علیه کشتی‌های این منطقه توسط «نیروهای متحد ایران» انجام شده است.

رویترز همچنین نوشت که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، نظری درباره این اقدام نیروی دریایی ایران یا گزارش‌های تاییدنشده درباره تحرکات این ناو ایرانی ندارد.

شبکه بلومبرگ نیز مطرح کرد که «پس از اعزام این ناوشکن ایرانی به دریای سرخ در پاسخ به تخریب سه قایق حوثی‌ها توسط نیروی دریایی آمریکا در آخر هفته، قیمت نفت بالا رفت.»

هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت پس از کاهش ۵.۲ درصدی در طی سه مرحله قبلی، نزدیک به ۷۲ دلار فروش رفت و نفت برنت نیز روز جمعه، به حدود هر بشکه ۷۷ دلار رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه