English

مهلت ارائه پیشنهادات نمایندگان به لایحه بودجه ۱۴۰۳ امروز پایان می‌یابد

امروز فرصت ۵ روزه نمایندگان برای ارائه و ثبت پیشنهادات به لایحه بودجه ۱۴۰۳ در سامانه مجلس به پایان می رسد.

مهلت ارائه پیشنهادات نمایندگان به لایحه بودجه ۱۴۰۳ امروز پایان می‌یابد
به گزارش خبرگزاری موج

، امسال روند بررسی لایحه بودجه طبق اصلاحات انجام شده در ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی تغییر کرده است؛ بدین شکل که دولت بودجه را در دو بخش به مجلس تقدیم می کند؛ بخش اول شامل ماده­ واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی­‌های سرمایه­‌ای و مالی و اجزای اصلی آنها، ترازهای عملیاتی، سرمایه‌­ای و مالی بودجه عمومی دولت و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه است.

دولت بخش اول لایحه بودجه را به صورت رسمی در ۱۴ آذر تقدیم مجلس کرد مجلس کلیات را در جلسه علنی روز ۲۱ آذر مورد بررسی قرار داد و آن را رد کرد؛ دولت مجددا کلیات لایحه بودجه مخالفت کردند لذا دولت اصلاحات در بودجه اعمال کرد که بعد از بررسی مجدد در جلسه روز ۲۹ آذر، کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد.

طبق آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان از زمان تصویب کلیات پنج روز فرصت برای ثبت پیشنهادهای خود در سامانه دارند.

پس از آن کمیسیون­ های تخصصی مجلس مهلت پنج روزه‌ای برای رسیدگی به پیشنهادهای نمایندگان ارائه گزارش به کمیسیون تلفیق دارد. سپس کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف ۱۰ روز (بدون احتساب تعطیلات رسمی) به پیشنهادهای واصله از کمیسیون­‌ها رسیدگی کرده و گزارش آن را در سامانه بارگذاری کند.

پس از بارگذاری گزارش کمیسیون تلفیق، کمیسیون­‌ها و نمایندگان می‌­توانند ظرف سه روز پیشنهادهای خود را در مورد گزارش کمیسیون تلفیق ثبت کنند. سپس این گزارش در جلسات علنی مجلس مورد رسیدگی قرار می گیرد.

پس از اتمام رسیدگی بخش اول لایحه بودجه، مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال و پس از تأیید آن شورا به دولت ابلاغ می شود.

دولت موظف است حداکثر ۱۰ ­روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه، بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جداول تفصیلی مشتمل بر ارقام بودجه را به مجلس ارسال کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه