English

در گفتگو با خبرگزاری موج؛

باید توانایی‌های انرژی اتمی را به صنایع بشناسانیم

مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی گفت: بحث سند هسته‌ای را نمی‌توانیم محدود به یک دولت کنیم. هرچند هر دولتی سعی در خصوص‌سازی و شخصی‌سازی اتفاقات مثبت حوزه هستی دارد اما صنعت هسته‌ای در کشورمان در سال‌های متمادی شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است.

 باید توانایی‌های انرژی اتمی را به صنایع بشناسانیم
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

بیست و سومین نمایشگاه صنعت تهران از سیزدهم تا شانزدهم آبان ماه برگزار شد و صنایع، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در این نمایشگاه شرکت کرده بودند.  سازمان انرژی اتمی نیز یکی از سازمان‌ها فعال در این نمایشگاه بود که با ۱۰ مجموعه خود در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است.

در این رابطه، محمد تقی شجاعی، مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: فناوری پلاسما و کاربردش در صنعت پزشکی، بهداشت، سلامت، محیط زیست، کشاورزی، صنایع غذایی، انرژی و ارائه آخرین دستاوردهای آن در حوزه حذف سم آفلوتوکسین از سموم کشاورزی، بحث تصفیه شیرآبه صنعتی و بحث جت پلاسما برای درمان انواع سرطان‌ها یکی از خدمات ارائه شده سازمان در این نمایشگاه است.

وی افزود: در حوزه توسعه کاربرد ارتباط با صنعت نیز ما در این  نمایشگاه در بحث انواع خدمات سازمان در حوزه سوپر جاذبه‌های بهداشتی، پلیمرهای شیمیایی و خدماتمان در ساخت و طراحی انواع سامانه‌های پرتودهی صنعتی و کشاورزی به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.  بحث تولید انواع شبیه‌سازهای آموزشی و صنعتی و ابزاردقیق هم ارائه خدمات می‌دهیم. در بحث  ژئوفیزیک هوابرد، تعبیر و تفسیر داده‌های ژئوفیزیک هوابرد برای تخمین منابع معدنی و در بحث اتوماسیون‌های صنعتی و کنترل ابزار دقیق نیز فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم که در این نمایشگاه ارائه شده است.

مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این نمایشگاه یک فرصت ارزشمند برای آگاه کردن مردم درخصوص خدمات مختلف انرژی هسته‌ای است، توضیح داد: بحث ترکیبات دوتریوم، تولید آب سنگین، رادیومترهای صنعتی، چشمه‌های پرتوزا، تولید انواع مشعل‌های حرارتی و لوله‌های بدون درز مورد نیاز صنایع بخشی دیگر از خدمات مجموعه ماست که  در این نمایشگاه تخصصی ارائه شده است.

شجاعی تأکید کرد: ما باید در این نمایشگاه توانایی‌های انرژی اتمی را به صنایع بشناسانیم. رفع نیاز صنایع در حوزه‌های مختلف توسط سازمان ما و همچنین رفع نیازهای ما توسط صنایع دو هدفی است که در این نمایشگاه دنبال می‌کنیم. لذا این نمایشگاه برای ما هم جنبه بازرگانی و ارائه خدمات را دارد و به هم بحث تامین خدمات و تامین  نیازمندی‌های خودمان کمک می‌کند.

وی بیان کرد: در راستای شناساندن خدمات و اقدامات خوب سازمان انرژی اتمی به مردم و در دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده و تلاش کرده‌ایم تا مردم با آن چیزی که در صنعت هسته‌ای اتفاق می‌افتد آشنا بشوند و اثر آن را در زندگی خود احساس کنند. اطلاعات بسیاری از مردم در رابطه با سازمان انرژی اتمی تنها نیروگاه اتمی بوشهر و انرژی هسته‌ای است در حالی اگر به عنوان مثال تنها فناوری پلاسمای سازمان ما که در ترمیم انواع زخم خدمات می‌دهد را بشناسند، تأثیر ملموس آن در زندگی خود را می‌فهمند.

 

سازمان انرژی اتمی ؛تنها تولید کننده رادیوداروهای تشخیصی و درمانی در کشور

مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی با اشاره به خدمات این سازمان در بحث سلامت گفت: یکی از نکات مهمی که در بحث سلامت مطرح است، این است که سازمان انرژی اتمی به عنوان تنها تولید کننده رادیوداروهای تشخیصی و درمانی در کشور فعال است و مراکز پرتودهی داخل کشور از خدمات سازمان انرژی اتمی استفاده می‌کنند و این موردی است که مردم کمتر از آن آگاه هستند.

شجاعی در رابطه با خدمات سازمان در بحث کشاورزی نیز توضیح داد: در این زمینه  تولید ارقام جدید محصولات کشاورزی انجام شده است. یعنی کارشناسان و دانشمندان ما حوزه‌های مختلف کار کشاورزی را کارشناسی کردند. مثلاً یک سری خصوصیات در بذرها را ارتقا داده‌اند. به عنوان مثال  زمانی که گندم طول ساقه‌اش بلند می‌شود، باد می‌آید و به محصول آسیب می‌زند؛ کارشناسان ما برای رفع این نواقص، ارقام جدیدی را تولید کردند و این ارقام جدید از طریق پرتودهی گاما بر روی ژنتیک بذر کار کرد و به ثمر نشست.

وی با بیان اینکه کاری که ما انجام داده‌ایم جدای از بحث محصولات تراریخته است، تصریح کرد:  تراریخته به این شکل است که خصوصیات یک موجود زنده را با یک موجود زنده دیگر ترکیب می‌کنند و یک موجود جدید دیگری تولید می‌شود اما در بحث پرتودهی گاما برای تغییر ژنتیک، این اتفاق نمی‌افتد و ما روی خود ژنتیک محصول کار می‌کنیم.

مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در بحث کشت گندم با آب شور با توجه به مشکل تامین آبی که کشور ما دارد، اقداماتی انجام شده است. همچنین در بحث دفع آفات کشاورزی یک پروژه داریم که این پروژه ما به عنوان برترین پروژه پژوهشی سال ۱۴۰۱ شناخته شد. بر اساس این طرح از طریق عقیم‌سازی حشره نر آفات مختلف مانند «مگس مدیترانه»، «کرم گلوگاه انار در باغات انار ساوه» موضوع آفت‌زدگی محصولات توسط این حشرات خنثی می‌شود. برای اجرای این طرح‌ها با وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط هستیم اما هنوز تفاهمنامه امضا نشده است.

شجاعی در ادامه با اشاره به بحث منابع ژئوفیزیک هوابرد توضیح داد: در این زمینه شناسایی منابع معدنی را از سه طریق هلیکوپتر، بالگرد و پهپاد از طریق سنسورهایی که بر روی آنها نصب می‌شود و پروازی که روی سطح زمین انجام می‌دهند، داده‌های ژئوفیزیک مناطق مختلف کشور را بررسی می‌کنیم. با استفاده از این روش اطلاعاتی را به صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، نفت، معادن کشور وزارت صنعت و ...می‌دهیم  که از این خدمات استفاده کنند.

وی افزود: تاکنون با استفاده از این روش منابعی از طلا و  سنگ کشف شده و ما این اطلاعات را در اختیار دستگاه‌های مربوطه گذاشتیم. این تکنولوژی برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شده و ژئوفیزیک هوابرد  این امکان را می‌دهد که تا عمق ۱۵۰۰۰ متری زمین ما منابع معدنی را شناسایی کنیم.

مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۱، ۱۵۹ دستاورد از سازمان انرژی اتمی احصا، ممیزی و نهایی شده است. ما در حوزه‌های مختلف کار کردیم و بر اساس سند 1420 که تدوین کرده‌ایم این اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها در حال پیشروی و اجراست.

 

صنعت هسته‌ای در سال‌های متمادی شاهد فراز و نشیب‌های بوده

شجاعی در پاسخ به اینکه کدام دولت توجه ویژه‌تری به صنعت هسته‌ای داشته است، گفت: بحث سند هسته‌ای را نمی‌توانیم محدود به یک دولت کنیم. هرچند هر دولتی سعی در خصوص‌سازی و شخصی‌سازی اتفاقات مثبت حوزه هستی دارد اما صنعت هسته‌ای در کشورمان در سال‌های متمادی شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است. در دولت سیزدهم با توجه به اتفاقات اخیری که افتاده و راهبری‌هایی که خود مهندس اسلامی داشتند، سازمان انرژی اتمی بر روی ریل پیشرفت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان از دانشمندان و متخصصان داخلی به بهترین شکل استفاده و از آنها حراست و حفاظت می‌کند، گفت: ما برای منابع انسانی ارزش بسیار زیادی قائل هستیم و مدیران مختلف در حوزه‌های مختلف سعی کردند تا اقدامات خوبی را برای حفظ و نگهداشت نیروی انسانی متخصص در سازمان انجام دهند. در حال حاضر ۲۱ مدرسه انرژی اتمی در سراسر کشور به تربیت نیروی انسانی مشغول هستند که در دوره متوسطه اول و دوم و حتی دوره ابتدایی این تربیت نیرو انجام می‌شود. تفاهمنامه‌ای نیز اخیراً با وزارت علوم در این خصوص امضا شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه