English

معاون اول رئیس جمهور در دیدار با نخست‌وزیر قرقیزستان :

ایران برای قرقیزستان پالایشگاه و نیروگاه برق می‌سازد

در دیدار معاون اول رئیس‌جمهوری با نخست‌وزیر قرقیزستان توافقاتی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی از جمله راه‌اندازی کریدور ریلی، کمک به ساخت پالایشگاه، خرید و فروش قیر و غلات، تاسیس مراکز تجاری و همچنین ساخت نیروگاه برق انجام شد.

ایران برای قرقیزستان پالایشگاه و نیروگاه برق می‌سازد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد مخبر در اولین دیدار خود در سفر به قرقیزستان برای شرکت در نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای با عاقل‌بیک جبار اف، نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

بیشتر بخوانید:

۱۱.۵ هزار میلیارد تومان پروژه HSE در صنعت نفت دولت سیزدهم تعریف شد

 

معاون اول رئیس‌جمهوری در این دیدار دوجانبه با اظهار تاسف از وضعیت فعلی غزه و کشتار رژیم صهیونیستی از مسئولان کشور قرقیزستان خواست تا همراه با کشورهای آزاده و انسان‌دوست جهان تمام تلاش خود را برای توقف بمباران مردم غزه و بازگشایی مسیر کمک‌های بشردوستانه به کار ببندند.

در ادامه این دیدار که وزرای نفت و راه و شهرسازی و برخی روسای دستگاه‌های مرتبط نیز در آن حضور داشتند، توافقات مهمی برای گسترش همکاری‌های فیمابین اتخاذ شد.

در نخستین گام در پی توافق مسئولان ارشد دو کشور وزرای راه مامور شدند تا در همین سفر با ادامه مذاکرات برای راه‌اندازی یک کریدور ریلی از قرقیزستان تا ازبکستان، ترکمنستان و ایران تفاهم کنند.

با درخواست نخست‌وزیر قرقیزستان وزرای نفت ایران و اقتصاد قرقیزستان ماموریت یافتند تا برای کمک به راه اندازی پالایشگاه و تولید بنزین در این کشور و همچنین خرید قیر برنامه‌ریزی کنند.

راه‌اندازی مرکز تجاری و برگزاری نمایشگاه محصولات به شکل متقابل در دو کشور از جمله دیگر توافقات این نشست بود.

همچنین درباره استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری و عملیاتی‌سازی فرایندهای تهاتر کالا از سوی دو طرف مخصوصا در زمینه کالاهای مورد نیاز مثل گوشت و غلات نیز تفاهم کامل انجام شد.

نخست‌وزیر قرقیزستان در این دیدار درخواست کرد در اسرع وقت زمینه لازم برای ساخت نیروگاه برق در این کشور فراهم شود.

بیست‌ودومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای فردا در بیشکک آغاز به کار می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه