English

وزیر امور خارجه :

هیچگاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفتیم

وزیر امور خارجه کشورمان درباره آزادسازی اموال بلوکه شده ایران و تبادل زندانیان با آمریکا با تاکید بر اینکه هیچگاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفته ایم، گفت: ازین مسیر برای لغو تحریمهای همه جانبه آمریکا تلاش می کنیم.

هیچگاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفتیم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در مراسم روز خبرنگار با گرامیداشت روز خبرنگار و با بیان اینکه تا کنون ۶ جلسه با سردبیران داشتیم، گفت: در دستگاه دیپلماسی فعالیت ما بدون حضور رسانه ابتر است و رسانه صدای تعامل و چالش ها حتی در میز مذاکرات چند جانبه خارجی بهتر شنیده می شود.

وی خطاب به خبرنگاران ادامه داد: حرف و کلام ما را شما عزیزان در رسانه بسیار شفاف و دقیق بیان می کنید و به کمک محدودیت ها و محذوریت های ما می شتابید. امروز سخنان ما در کمتر از چند ثانیه ای انعکاس می یابد و واکنش ها را بسیار گسترده می بینیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست درباره تبادل زندانیان و انتقال پول های بلوکه شده گفت: هیچگاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفتیم و از مسیر دیپلماسی برای لغو تحریم های همه جانبه آمریکا تلاش می کنیم.

وی با بیان اینکه بی اثر کردن تحریم ها به برجام برمی گردد، ادامه داد:  برجام جدای از محاسن در بخش هایی معایبی دارد و دوستان خودم در این زمینه مذاکره کردند اما یکی از بحث های موجود در برجام بر مبنای متن چند ده صفحه ای آن، این است که نمی تواند دلار را تاچ کند.

 

به دنبال توافق کم در برابر کم نیستیم

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: پس باید بدانیم تاچ نشدن دلار را باید در مسیر بی اثر کردن تحریم ها و انجام مذاکرات دنبال کنیم.

وی افزود: مذاکرات غیرمستقیم با طرف آمریکایی و اروپایی را در نظر داریم و به دنبال توافق کم در برابر کم هرگز نبوده ایم و نخواهیم بود و ارتباطی بین تبادل زندانیان بعنوان بحث انسانی با آزادسازی اموال ایرانی در بانک‌های خارجی قائل نیستیم. 

وزیر خارجه تصریح کرد: در توافق با آمریکا با وساطت کشور ثالث صورتجلسه ای تنظیم کردیم که براساس آن بتوانیم حقوق خود را مطالبه کنیم.

 

نگاه حداکثری نه نگاه طیفی وزارت خارجه به رسانه ها

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در آغاز این مراسم گفت: روز خبرنگار یادآور یک تراژدی تلخ و یک روز تاسف آور است و یک بار دیگر پیوند بین عرصه دیپلماسی و عرصه خبر را تبریک عرض می کنم. 

وی با اشاره به تعامل خوب بین دستگاه دیپلماسی و رسانه اظهار کرد: بسیاری از کشورها صرفا به اعلام مواضع مکتوب و برگزاری دوره ای نشست با رسانه ها اکتفا می کنند؛ درحالی که ما به برگزاری نشست های هفتگی با خبرنگاران پایبند هستیم. نگاه ما مشارکت حداکثری است و نگاه طیفی نسبت با رسانه ها نداریم.

کنعانی یادآور شد: به طور متوسط سالانه به ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سوال خبرنگاران در نشست های خبری  پاسخ داده می شود.

در این نشست نمایندگان روزنامه ها، عکاسان، رسانه ملی، پایگاه های خبری، دفاتر رسانه های خارجی در تهران و خبرگزاری ها دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

 

منتظر گزارش هیات اعزامی به منطقه کجکی برای حقابه هیرمند هستیم

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری در مورد حقآبه ایران از هیرمند، گفت: هفته گذشته بر مبنای قرارداد 1351 با همکاری هیات حاکمه موقت افغانستان هیات فنی ایران از وضعیت آب در سد کجکی بازدید کرد. این هیات اکنون به تهران بازگشته و ما منتظر هستیم که گزارش فنی آنها را دریافت کنیم.
وی با بیان اینکه پیگیری حقآبه ایران از هیرمند ادامه دارد، تصریح کرد: گزارش اولیه بیانگر خشکسالی در این منطقه و در مسیر است ولی ما تاکید بر این داشته‌ایم تا زمانیکه تیم ما از سرچشمه سد کجکی بازدید نکند و گزارش فنی در این ارتباط ارائه داده نشود این صحبت هیات حاکمه افغانستان که خشکسالی هست نمی‌تواند ملاک باشد و ما امیدواریم که هر چه زودتر گزارش هیات را در این زمینه دریافت کنیم.


جابجایی ۱.۲ میلیارد یورو بدون ملحق شدن به FATF

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما وقتی در دولت کار را شروع کردیم اولین بحران ما فقدان واکسن کرونا بود و به ما گفتند که چون FATF حل نشده امکان جابجایی حتی یک یورو هم نداریم، اما همکاران من تلاش کردند و ۱.۲ میلیارد یورو عملیات بانکی این موضوع را بدون هیچ مشکلی انجام دادیم.
آزادی پول‌های ایران از انگلیس تا کره جنوبی وزیر امور خارجه اضافه کرد: گام دوم اموال مالی بلوکه شده ما نزد انگلیس بود که با احتساب تاخیر پرداخت آنها، ۳۹۰ میلیون پوند از دولت انگلیس دریافت کردیم و این پول کاملا از مسیر رسمی بانکی در شرایط تحریمی سخت به دست ما رسید و توافق کردیم در هر مسیری که نیاز داریم استفاده کنیم و کالاهای غیر تحریمی را وارد کنیم.
وی یادآور شد: اما در مساله اخیر شاهد هستیم که پنجشنبه گذشته اموال و دارایی‌های ما نزد بانک کره جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شد و این موضوع چون یک شوک به سیستم بانکی کره وارد می‌کرد قرار شد که در چند مرحله این اتفاق بیافتد.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در اروپا این مبلغ کره جنوبی تبدیل به یورو شود و روندی چند روزه یا حداکثر چندهفته ای را پیش بینی کردیم و پس از تبدیل به یورو به بانکی در یکی از  کشورهای منطقه منتقل می‌شود. قرار است از این اموال برای خرید کالاهای غیر تحریمی استقاده کنیم که این نیز یک رفتار خصمانه است.
وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: پول‌های ما که در کره جنوبی به دستور آمریکا بلوکه شده و ما زمانی می‌توانیم اطلاع رسانی کنیم که مطمئن باشیم فرایند انتقال آن انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در جریان سفر اخیرم به پاکستان از طرف ثالثی پیامی دریافت کردم که آمریکا پیامی فرستاده که در خصوص توافق با ایران جدی هستیم ولی تاخیر بوجود آمده فنی است و ملاحضات سیاسی ندارد.


آمریکا نمی تواند طلبکار باشد

وی افزود: بحث انتقال اموال و دارایی‌های بلوکه شده ایران کار بزرگی است که در دولت سیزدهم انجام می‌شود و از طرف‌های ثالثی که در این زمینه تلاش کردند هم تشکر می‌کنیم.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا نمی تواند طلبکار باشد، بیان کرد: ما امروز این مطالبه به حق را داریم که چرا باید اموال ایران بخاطر نظر برخی زورگویان به صورت یکطرفه در کشورهای دیگر بلوکه شود.
امیرعبداللهیان گفت: روابط تهران و بغداد یک روابط راهبردی است، وقتی ما برق و گاز به کشور همسایه صادر می‌کنیم و وجوه آن به حسابی واریز می‌شود، حق طبیعی ما هست که به آن پول‌ها دسترسی داشته باشیم.
وزیر خارجه همچنین با ارائه گزارشی در ارتباط با روابط ایران و مصر گفت: فعالیت‌ها در این زمینه برای گسترش روابط دیپلماتیک در مسیر خود ادامه دارد.
وی همچنین در این ارتباط گزارشی از سفر اخیر سلطان عمان به قاهره و تهران برای پیگیری این موضوع ارائه داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه