English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

واکنش کشورها علیه ایران ریشه در ضعف دیپلماسی دارد / حمایت های مردمی عامل تقویت موضع سیاسی ایران می شود

در هفته های اخیر دولت عراق و کروه جنوبی موضع گیری ضد ایرانی داشتند و همین مساله بازتاب آن در شبکه های اجتماعی شد و حالا برخی کارشناسان معتقدند این مساله بازتاب ضعف دیپلماسی و چالش های سیاسی در داخل کشور است و حمایت مردم می تواند جایگاه ایران را تقویت کند.

واکنش کشورها علیه ایران ریشه در ضعف دیپلماسی دارد / حمایت های مردمی عامل تقویت موضع سیاسی ایران می شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، در سال های گذشته ایران بیشترین سطح همکاری سیاسی و اقتصادی با کشورهایی همچون عراق داشته و در زمان داعش دین خود را به این کشور ادا کرده است، اما این کشور اخیرا موضع سیاسی مغایر با منافع ملی ایران اخذ کرده و البته کشورهای دیگری همچون کره جنوبی هم که همواره منافع زیادی از ایران برده است به تازگی به صورت علنی علیه ایران موضع گیری کرده و این مساله حکایت از فشار کشورهای غربی بر این کشورها و همچنین تاثیر فضاسازی رسانه ای بر مقامات این کشورها بوده است.

یک نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه موضوع سیاست خارجی کشورمان ضعیف دنبال می شود گفت: درباره موضوع گیری دولت عراق نسبت به خلیج فارس و همچنین اقدامات رئیس جمهور کره جنوبی توقع ما واکنش نشان دهد و همچنین دستگاه دیپلماسی سطح روابط ایران را با کشورهای دیگر توسعه دهد، با وجود اینکه در دولت های گذشته به کشورهای منطقه و به ویژه به منطقه آسیا توجه شده اما در یک سال گذشته اقدامات جدی نشده است.

محمد حسن آصفری با بیان اینکه آشوبگران با اقداماتی که در ایران انجام دادند این پیام را به کشورهای دیگر صادر کردند که ایران ظرفیت داخلی خوبی ندارد افزود: اتفاقات کشورهای منطقه را به این فکر برده که حمایت مردم از نظام کم شده است، همچنین اقدامات ایران هراسی که توسط صهیونیست ها و آمریکا انجام باعث شده تا ایران را به عنوان تهدیدی برای منطقه معرفی کنند تا از این طریق به اهداف خود برسند.

آصفری با تاکید بر اینکه برنامه های دیپلماتیک ایران محقق نشده است، اظهار کرد: ایران طلب مالی زیادی از عراق و کره جنوبی دارد و عدم اقدام ایران برای این مطالبات باعث شده که آنها فکر کنند ایران در یک موقعیت ضعف قرار دارد و همین موضع اثرگذاری دیپلماسی را کاهش داده است.

او با تاکید بر اینکه سفارت های ایران در کشورهای منطقه بسیار ضعیف عمل کرده اند، اظهار کرد: برخی از سفرایی که انتخاب شده اند ضعیف هستند و برخی از سفرای دولت قبل هم همچنان فعالیت می کنند با دولت هماهنگ نیستند به همین دلیل ضعف دیپلماسی در کشور نمایان است.

 

موضع گیری منفی کشورها تحت تاثیر دو عامل

 

یک کارشناس بین الملل در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، رسانه و تبلیغات سوء، مهم ترین ابزار دشمن برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران تا به امروز بوده اند، گفت: در  اغتشاشات سه ماه گذشته، این دو ابزار عامل اصلی پیش برد این فتنه بزرگ بوده، همانطور که رهبر انقلاب عنوان کردند  نقشه دشمن کامل بود. رسانه و تبلیغات گمراه کننده ، سبب می شود  مردم سراسر دنیا نسبت به حقیقت ، گمراه شوند .

امیر مجتهدی افزود: از آنجایی که بزرگترین ترس دشمنان ایران و همچنین بزرگترین سرمایه و قدرت ایران ، مردمان آن است، در خصوص اتفاقات ایران، این برداشت در دنیا مخابره شد که مردم ایران به طور گسترده مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند و نیروهای مسلح ایران یک جنایت گسترده را رقم  زنده اند، پس می توان هر موضعی را علیه ایران گرفت. در این میان اما میتوان به ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در خنثی کردن تبلیغات دشمن نیز اشاره کرد.

وزارت امور خارجه از طریق دیپلمات های خود در سراسر دنیا می توانست در همان  ابتدای فتنه، شروع به شفاف سازی داستان و نقش ویژه عربستان، دشمن دیرینه ایران، در این ماجرا را انجام دهد، اما سوال اینجاست که  چند سفارتخانه در دنیا در این خصوص  کنفرانس خبری برگزار کردند؟  چه تعداد دیپلمات با اصحاب رسانه راجب این موضوع گفتگو کرده اند؟ در حالی که برخی شبکه های 24 ساعته  به اغتشاشات ایران پرداختند کدام شبکه بین المللی ایران  24 ساعته به مقابله پرداخت؟

او با تاکید بر اینکه مجموع این اتفاق باعث شد تا سیاستمداران دنیا هم کمی دچار اشتباه محاسباتی بشوند اظهار کرد: این اشتباه ناشی از دو عامل است؛ یا این اشتباه ، تحت فشار افکار عمومی کشورشان نسبت به اتفاقات ایران بوده است، مانند موضع گیری اسپانیا و سوئد یا به عمد به دنبال این گونه فرصت می گشتند تا اختلافات گذشته خود با ایران را دوباره مطرح کنند. کشور هایی مانند کره جنوبی، عربستان، امارات و به خصوص ترویکایی  اروپایی را می توان از دسته دوم دانست .

او افزود: در جایی که رئیس جمهور کره جنوبی در سفر به امارات در یک اظهار  نظر کاملا خلاف واقع ایران را با کره شمالی مقایسه کرد و گفت همانطور که کره شمالی دشمن بزرگی برای ماست ایران نیز دشمن بزرگی برای امارات است یا اقدامات سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس، فرانسه در حمایت همه جانیه از این اغتشاشات را می توان نام برد.

مجتهدی با بیان اینکه در میان اما شاید  اقدامات کشور دوست و همسایه مان یعنی  عراق در برگزاری مسابقات فوتبال در بصره با نام خلیج  عربی یا سفر اخیر محمد شیاع السودانی به آلمان و تکرار کلمه خلیج عربی ، کمی عجیب باشد، اظهار کرد: سفر نخست وزیر عراق به آلمان که برای امضای قرارداد در حوزه انرژی بود و در پاسخ یک خبرنگاری که پرسیده بود این خلیج فارس است یا عربی عنوان کرده که خلیج عربی یک واقعیت است . این موارد می تواند هم نشان از باور عراق به ضعف سیاسی ایران به جهت اغتشاشات باشد و هم می تواند عامل نزدیکی عراق به کشورهای همسایه شود، هر چه باشد در یک موضوع اصلی تغییری حاصل نمی کند و  این که  ایران قوی متکی به آرامش ، ثبات و  حمایت همه جانبه مردم ایران است . سه عاملی که دشمنان ایران تمام تلاششان را  می کنند تا کشورمان  از آن محروم باشد .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه