English

تحلیلگر سیاسی:

شعار دادن و دیوارنویسی در اعتراضات می‌تواند مجاز باشد

رییس شورای هماهنگی حزب‌الله گفت: هر شعار، عمل و رفتاری که امنیت عمومی را خدشه دار نماید ممنوع است. زیرا آزادی دیگران را سلب و موجب عدم امنیت شهروند می‌گردد. از این رو شعارها، اعمال و رفتار معترض باید در چارچوب ارزش‌ها و هنجارهای مشترک باشد.

شعار دادن و دیوارنویسی در اعتراضات  می‌تواند مجاز باشد

حسین الله‌کرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، درباره چگونگی تشخیص مرزبندی‌ها در اعتراضات اخیر کشور اذعان کرد: از آنجا که در فتنه شهریور ۱۴۰۱ سه لایه اعتراض، تجزیه طلبی و براندازی همپوشانی داشتند، مرز بندی هر کدام محدود به وضعیت دو لایه دیگر می‌شود از اینرو لایه اعتراض که عمدتا با تجمع، راهپیمایی و شعار اعتراضی و نه ساختار شکن همراه است حتما با شعارهای تجزیه طلبی در کردستان و براندازی در تهران و شهرهای بزرگ که با تخریب اموال عمومی و خصوصی، آدمکشی و ایجاد ترس و وحشت و شعار ساختارشکنانه همراه است متفاوت است. اما به دلیل همپوشانی سه لایه مرز بندی هر یک از لایه‌ها به سختی امکان پذیر است. بنابراین در مرزبندی اعتراض و اغتشاش فقط به نوجوان بودن لایه اعتراضی که عمدتا تحت تاثیر هیجان بودند می‌توان بسنده کرد.

الله‌کرم در واکنش به اینکه پاره‌ای از منتقدان مدعی هستند درآوردن روسری، دیوارنویسی، اعتصاب، شعار دادن در دانشگاه و مدرسه و خیابان و یا حتی ایجاد راه‌بندان را می‌توان جزو اعتراضات مدنی و مسالمت‌آمیز دسته بندی کرد گفت: هر شعار، عمل و رفتاری که  امنیت عمومی را خدشه دار نماید مثلا مردم دچار تشویش، ترس و وحشت گردند آن شعار، عمل و رفتار ممنوع است. زیرا آزادی دیگران را سلب و موجب عدم امنیت شهروند می‌گردد. از اینرو شعارها، اعمال و رفتار معترض باید در چارچوب ارزش‌ها و هنجارهای مشترک باشد. بر همین اساس در نگاه حدا‌کثری، فقط شعار دادن و دیوارنویسی، اگر ساختار شکنانه نباشد مجاز خواهد بود.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به اینکه بعضی از منتقدان نظام در طرح ریزی حرکات اعتراضی تعبیر «مطالبه محدود/ مقاومت نامحدود» را مطرح می‌کنند اظهار کرد: طرح مطالبه محدود فقط در لایه اعتراضی قابل قبول است. مثلا مطالبه محدود در لایه معترضین می‌تواند منع تداوم گشت ارشاد باشد، این در حالی است که‌ مطالبات گسترده‌تر از آن بود و با مطالبات دیگر مثل القای قانون حجاب و شعارهای ساختارشکنانه همراه شد.

وی افزود: در لایه دوم که تجزیه و در لایه سوم که براندازی مطرح بود هیچ مطالبات محدودی وجود ندارد زیرا هر مطالبه محدودی کاملا درچارچوب تضعیف امنیت عمومی و ملی وارد می‌شود. مقاومت نامحدود به معنای ایستادگی تا رسیدن به اهداف اعتراضی ، تجزیه طلبانه و براندازانه است. در حالی که این مفهوم حتی برای اهداف اعتراضی نیز قابل پذیرش نبود زیرا با اغتشاشات دو لایه دیگر همپوشانی پیدا کرده بود.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه مطابق باور منتقدان در هر حرکت اعتراضی که رخ داده نظام نه به دنبال حل مساله که به دنبال جمع کردن ماجراست و برای همین بعد از مدت کوتاهی دوباره موج اعتراضی آغاز می‌شود تصریح کرد: این گزاره قابل قبول نیست. زیرا از مدیریت، طرح‌ریزی، حمایت و پشتیبانی مختلف مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای دشمن برخوردار بود. به طوری که علاوه بر ورود حمایت آمیز بایدن، رهبران کشورهای اروپایی و منطقه‌ای از جمله انگلیس در هماهنگی رسانه‌ای، شاهد پول پاشی عربستان، ارسال نیروی انسانی و تسلیحاتی گروهک‌های کومله، حزب دموکرات، پژاک، منافقین، سلطنت طلبان و سازماندهی اراذل و اوباش اجاره‌ای هم بودیم. از اینرو برخواستن موج اغتشاشات زود هنگام همواره در گرو نشان دادن ضعف داخلی و عدم وحدت کلمه مسئولین و خواص جامعه است که هر بار توسط رهبری و مردم رفع و رجوع گردیده است .البته اعتراضات صنفی گاهی هر روز در کشور ما بدون شعارهای هنجار شکنانه و با ارائه مطالبات گروهی و صنفی آن هم به طور آزادانه وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه