English

گزارش خبرگزاری موج از نشست وکلای ملت برای بررسی بودجه ۱۴۰۱؛

ارز ترجیحی همچنان سرگردان در مجلس/ تلاش برای تزریق اعتبار جهت اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال آتی، بند مرتبط به ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

ارز ترجیحی همچنان سرگردان در مجلس/ تلاش برای تزریق اعتبار جهت اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج؛ نشست بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ روز گذشته، به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درحالی آغاز به کار کرد که  بند (هـ) تبصره ۱ ماده واحده این لایحه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

توسعه زیرساخت‌ پالایشگاه آبادان موضوعی بود که در این بند از تبصره به بحث و بررسی گذاشته شد نمایندگان مردم در مجلس به دولت اجازه دادند بخشی از درآمد حاصل از فروش فرآورده های نفتی پالایشگاه آبادان را صرف بازپرداخت تعهدات طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه کند.

در واقع آنچه که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت بر این اساس بود که وزارت نفت مکلف شد تا مابه‌التفاوت بهای خوراک نفت خام و میعانات گازی پالایشگاه‌ها به فروش برساند.

 

کمیسیون تلفیق مجدد موضوع تأمین قیر رایگان پروژه های عمرانی را بررسی می‌کند

بر اساس این گزارش، بند (ز) تبصره (۱) لایحه بودجه سال آتی درباره تحویل مواد اولیه قیر به پالایشگاه‌ها بود که به دلیل آنکه دارای ابهام بود برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در بند مذکور بر تأمین قیر رایگان پروژه های عمرانی تاکید شده بود که با توجه به تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر آنکه در این تبصره اشکالاتی در قانون و روش اجرا وجود دارد، نمایندگان مجلس به منظور بررسی بیشتر و دقیق‌تر موضوع تأمین مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) با ارسال بند مرتبط با این مهم به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

در ادامه نشست روز گذشته صحن علنی نوبت به بررسی بند (ک) تبصره (۱) ماده واحده این لایحه رسید که در راستای تأمین منابع اجرای خط لوله انتقال اتیلن غرب کشور بود لذا وکلای ملت با توجه به اهمیت موضوع، نمایندگان پارلمان به وزارت نفت مجوز دادند تا منابع اجرای خط لوله انتقال اتیلن غرب کشور را تامین کنند.

 

مجوز مجلس به دولت برای تبدیل منابع ارزی به ریالی با نرخ  ETS

طبق بند (ل) تبصره یادشده، نمایندگان مجلس به دولت مجوز دادند تا بخشی از سهم درآمد عمومی از منابع ارزی حاصل از فروش نفت را پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی براساس نرخ ETS به ریال تبدیل و بلافاصله به خزانه واریز کند.

طبق این مصوبه که بر اساس منظم کردن ساختار بودجه نیز محسوب می‌شود بانک های دولتی موظف هستند پس از فروش ارز موضوع این بند در سامانه‌های ارزی تحت نظارت بانک مرکزی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ETS) و وصول معادل ریالی آن از خریدار، منابع ریالی را بلافاصله به حساب مربوطه نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

 

وزارت نفت مکلف به تأمین خوراک تمامی پالایشگاه‌های کوچک شد

الحاق یک بند به تبصره (۱) لایحه بودجه سال آینده، اقدام ضربتی از سوی مجلس بود تا از خام فروشی جلوگیری کند لذا بر این اساس وزارت نفت را مکلف کردند خوراک تمام پالایشگاه‌های کوچک دارای مجوز قانونی را تأمین کند.

الحاق این بند به تبصره مذکور به پیشنهاد سید کاظم دلخوش اباتری صورت گرفت .

در این پیشنهاد آمده است: با توجه به اینکه تعدادی از پالایشگاه‌های کوچک به علت عدم دریافت خوارک در چرخه تولید کامل قرار ندارند و به منظور کاهش خام فروشی نفت خام و میعانات گازی و افزایش تولید فرآورده‌های نفتی، وزارت نفت مکلف است خوراک تمامی پالایشگاه‌های کوچک را که قبلا برای آنها مجوز قانونی صادر شده است به میزان ثبت شده در مجوز، تأمین نماید.

 

بیشتر بخوانید:

موافقت با اصلاح لایحه نظام رتبه بندی معلمان/بیش از ٢٥٠ نفر از نمایندگان در موضوع برجام بیانه دادند

جلسه علنی مجلس برای بررسی لایحه بودجه سال آینده کشور آغاز شد

 

بند مرتبط به ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

موضوع ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با فراز و نشیب زیادی همراه شده است و درحالی که دولت اصرار به حذف ارز ترجیحی دارد اما نمایندگان در تصویب حذف آن مردد هستند چراکه معقتدند حذف ارز ترجیحی افزایش قیمت ها را به همراه خواهد داشت؛ این واکنش ها درحالی صورت گرفت که در نهایت روز گذشته وکلای ملت موافقت کردند تا این بند برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شود.

بر این اساس قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس بر این نکته تاکید کرد که مجلس براساس آئین نامه و قانون حرکت می‌کند و من بارها گفته‌ام معیشت خط قرمز مجلس است و در این موضوع شکی نداریم.

وی ادامه داد: همه درآمد و هزینه های ما بر مبنای ارز  ETS است و پیشنهاد حذف ارز  ETS همه مبناها را به هم می ریزد اما بند مربوط به اختصاص معادل 9 میلیارد دلار جزو موضوعات اختلافی است که قرار شد آقای مصری از سوی هیات رئیسه با حضور رئیس کمیسیون تلفیق مجددا بررسی کند.

 

تعیین مولفه‌های اهلیت سنجی افراد برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی

نوبت دوم صحن مجلس در روز گذشته به ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده پرداخت و بند الف تبصره ۲ لایحه مورد بررسی واقع شد.

بر این اساس نمایندگان موافقت کردند تا مولفه‌های اهلیت سنجی افراد برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تعیین شود لذا وکلای مردم در پارلمان، دولت را مجاز کردند معادل سهام بنگاه های دولتی فروش نرفته را واگذار کند، همچنین در اهلیت سنجی افراد برای واگذاری سهام بانک های دولتی، بدهی و طلب همزمان مدنظر قرار می گیرد.

بند (و) تبصره (۲) ماده واحده این لایحه درحالی مورد موافقت قرار گرفت که نمایندگان آن را مورد اصلاح قرار دادند.

بر اساس پیشنهاد نمایندگان مجلس، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی تابعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل را مکلف به واریز سود قابل تقسیم سالیانه ناشی از فعالیت‌های خود تا سقف ده هزار میلیارد ریال به حساب صندوق توسعه حمل و نقل نزد خزانه‌داری کل کشور کردند.

 

واریز بخشی از هزینه جاری شرکت‌های دولتی و بانک‌ها به خزانه کل کشور

در ادامه نشست صحن علنی مجلس بند ط تبصره ۲ ماده واحده لایحه بودجه، موضوع دیگری بود که مورد موافقت نمایندگان واقع شد؛ مصوبه ای که بر اساس آن بخشی از هزینه جاری شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت که سودده هستند و یا زیان انباشته ندارند به خزانه داری کل کشور واریز می‌شود.

 

ارجاع موضوع تأمین مالی مورد نیاز برای پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی به کمیسیون تلفیق

نمایندگان مجلس با ارجاع موضوع تأمین مالی مورد نیاز برای پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی ، همچنین همسان‌سازی بازنشستگان کشوری و لشکری و اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

بنا بر این گزارش نمایندگان، با ارجاع بند الحاقی (۱) تبصره (۲) ماده واحده این لایحه درباره نحوه تأمین مالی تسویه بدهی دولت به تأمین اجتماعی به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه موافقت کردند.

گفتنی است پیشنهادات مختلفی برای افزایش یا کاهش میزان منابع درآمدی مورد نیاز برای تأدیه دیون دولت در این بند الحاقی مطرح شد که هیچ یک از آنها رأی نیاورد.

 

معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی سرمایه گذار در بخش تولید

نمایندگان مردم در خانه ملت پذیرفتند که در جریان بند الحاقی ۸ تبصره ۲ ماده واحده لایحه مذکور، به منظور تشویق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده بورسی به منظور توسعه بخش‌های تولیدی و ایجاد فرصت های شغلی در سال ۱۴۰۱ مالیات درآمد سود تقسیم شده شرکت های مذکور را معاف از مالیات کردند.

 

مکانیزم تسویه مطالبات پیمانکاران طرح‌های برق آبی و حرارتی تعیین شد

موافقت نمایندگان با بند الحاقی (۶) تبصره (۲) ماده واحده این لایحه، اخرین موضوعی بود که روزگذشته در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن، وکلای ملت با تسویه و تهاتر بدهی‌‌های مربوط به طرح‌های برق آبی و حرارتی از محل مطالبات وزارت نیرو تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان موافقت کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • نادر

    خدا وکیلی چند در صد متن به ایثارگران ربط داشت؟
    شما دیواری کوتاه از دیوار ایثارگرانی که بعد از ۳۵ سال نتوانستند ابتدایی ترین حقوق خودشون و بگیرن پیدا نمیکنی؟ آنهم در این وضعیت وخیم اقتصادی که مردم بخاطر دزدی ها و اختلاسها تحت فشار بوده و دنبال مقصر میگردند که دق دلشونو خالی کنن.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه