English

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در مجلس

نادران: اوجی درباره اموال خود و خانواده اش خلاف واقع گفت/ بابایی: وزیر پیشنهادی از فیلتر دستگاه های نظارتی و امنیتی عبور کرد

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در مجلس آغاز شد.

نادران: اوجی درباره اموال خود و خانواده اش خلاف واقع گفت/  بابایی: وزیر پیشنهادی از فیلتر دستگاه های نظارتی و امنیتی عبور کرد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، پس از پایان یافتن بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی وکلای ملت وارد بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت شدند.

سخنگوی کمیسیون انرژی گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت نفت را در صحن مجلس قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن  گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت نفت را در صحن مجلس قرائت کرد.

در ادامه این جلسه هاجر چنارانی  در مخالفت با برنامه های اوجی گفت: دولت باید در اولین فرصت لوایحی که مشکلات مردم را حل می کند را به مجلس ارائه دهد.

وی اضافه کرد: دنیا به دنبال انرژی تجدیدپذیر و سرمایه گذاری در آن است و در دهه های آینده استخراج انرژی های فسیلی موضوعیت خود را از دست می دهد، بنابراین باید حجم ذخایر زیرزمینی به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر پیشنهادی نفت درباره استفاده از میادین مشترک گازی و نفتی، جلوگیری از مصرف انرژی بی رویه که در ایران 2.5 برابر میانگین جهانی است، چه برنامه ای دارد.

چنارانی تصریح کرد: ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو به ابرچالش تبدیل شده و هر چند که همه دولت ها به این موضوع پرداخته اند، اما این موضوع فراموش شده است. هیچ دولتی زیر بار سنگین ادغام این وزارتخانه نمی رود.

وی با بیان اینکه در راستای همگرایی با وزارت نیرو و سازمان محیط زیست، وزیر پیشنهادی چه برنامه ای دارد؟ افزود: برای مناطقی که تمام منابع نفت و گاز ذیل شرکت های بزرگی در آن مناطق به دست می آید، اما هیچ سودی از آن نمی برند، چه برنامه ای دارید؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: برای ظلم ها و بی عدالتی هایی که شرکت های نفت و گاز غرب، نفت و گاز مرکزی، شرکت ملی نفت و... در حق مناطق دارای نفت و گاز انجام می دهند، چه برنامه ای دارید؟ با چه برنامه ای به دنبال محرومیت زدایی و فقرزدایی هستید؟

چنارانی با طرح این پرسش که با توجه به بحران انرژی به ویژه در زمینه آب، تکلیف صنایع آب بر نفتی مانند پالایشگاه های اصفهان، تهران و شازند، چه برنامه ای دارید؟  ادامه داد: مجلس در راستای برنامه های فسادستیزی و عدالت محوری طرح هایی با هدف رفع محرومیت در مناطق روستایی، تدوین کرد، اما متاسفانه در سال های اخیر صادرات قیر افزایش چشمگیری داشته، باید دید برنامه اوجی برای مبارزه با قاچاق این فرآورده نفتی چیست؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حوزه انتخابیه من برخی روستاها با وجود هزار نفر جمعیت، اما راه روستایی آسفالت شده چندانی ندارند و سیلاب های بهاره و تابستانه راه آنها را از بین می برد، ادامه داد: بیشترین تذکر نمایندگان درباره راه روستایی است.

وی با بیان اینکه نمایندگان قیر را برای خودشان نمی خواهند و با پیمانکاران قرارداد نمی بندند و لابی نمی کنند، تصریح کرد: فریاد من فریاد مردم روستاهای نیشابور، شمال، جنوب و غرب کشور است، حتی برخی نقاط جنوبی تهران نیز از نظر جاده آسفالت با مشکلات بسیاری روبرو است.

چنارانی خطاب به وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه اگر دیوان محاسبات نمی پذیرد قیر را به صورت تن تحویل دهند، شما چه برنامه ای در راستای تامین این فرآورده دارید؟ گفت: در بودجه 1400 میزان 15 هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیش بینی شده ، چه برنامه ای برای خرید قیر از 7 شرکت بزرگ مافیایی تولیدکننده قیر دارید؟ و چگونه قانون مجلس را اجرایی می کنید؟

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چه افرادی با شما در وزارت نفت همکاری خواهند کرد، به قراردادهای ایران با کشورهای همسایه اشاره و گفت: ما از این قراردادها آسیب بسیاری دیده ایم. آقای اوجی چه برنامه ای برای دیپلماسی بین المللی، توتال، فاز 11 پارس جنوبی و سرماهای سوزناک زمستان و کمبود گاز دارید؟

وی با بیان اینکه ما انتظار ارائه دیپلماسی مهندسی داریم، گفت: چه راهکاری برای سهم صندوق توسعه ملی از سفره های زیرزمینی دارید تا بتوان برای آیندگان برنامه ریزی کرد؟ برنامه شما برای توسعه پایدار صنعت نفت چیست؟ آیا بهتر نیست با اولویت قرار دادن اصل پیشگیری به جای اصلاح در تمام حوزه ها عمل کرد؟

چنارانی با بیان اینه وزیر پیشنهادی برنامه ای برای حوزه زیست محیطی ندارد، گفت: شما چه راهکاری برای مدیریت مصرف گاز، تجارت گاز، سوآپ نفت، تکمیل زنجیره پتروشیمی، بی نیازی از واردات داروهای مرتبط با حوزه نفت، احداث و ایجاد واحدهای پتروپالایشی و به روز رسانی سامانه هوشمند کارت سوخت دارید؟

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت ادغام وزارت نیرو و نفت بیان کرد: ایران سرزمین آفتاب و باد است و باید به سمت استفاده از انرژی های نو و جایگزین کردن نیروگاه های آبی و بادی به جای نیروگاه های حرارتی برویم.

 

سایر وزارت خانه سر سفره وزارت نفت می نشینند

مهدی عسگری  در مخالفت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت گفت: دسته‌ای از وزارتخانه‌ها دارای عایله‌ سنگین و زیاد هستند مثل وزارت آموزش و پرورش و بهداشت که دقت بالا در رأی به وزرای پیشنهادی را می طلبد، یکسری دیگر از وزارتخانه‌ها نقش تأمین منابع برای تأمین دولت را دارند که سایر وزارتخانه‌ها سر سفره آنها می‌نشینند؛ نفت، اقتصاد و صمت از مهمترین این وزارتخانه‌ها هستند.

‌عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب، پیشنهاد می ‌شود؛ برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص هایی مانند تعهد، تخصص و تجربه معیار «تناسب» نیز لحاظ شود. تناسب با شرایط پیچیده کشور، وضع اقتصادی دولت و مردم، محیط بین‌المللی، شرایط داخلی وزارت مذکور و ورود به قرن جدید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در نسبت با توان، تجربه و برنامه وزیر پیشنهادی.

عسگری با بیان اینکه امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی است، گفت: اگرچه موضوعات فنی – مهندس، اکتشاف، توسعه، میادین مشترک، تعیین تکلیف سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ظرفیت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت ده‌ها سال از ملی شدن صنعت نفت مسئله مهمی است اما اولویت این وزارتخانه بحث تجارت، فروش نفت، بازگشت درآمد حاصل از آن به کشور است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گزینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت‌های این وزارتخانه است در حالی که تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز بوده اما مسئله اصلی ما در حوزه تحریم نفتی است، در حوزه گاز معمولا ما خریدار هستیم و اگر هم فروشنده باشیم بر پایه قراردادهای بلندمدت است که مدل و قیاس آن با نفت یک قیاس مع‌الفارق است بنابراین دولت باید توضیح دهد این تفاوت و نقیصه را چگونه جبران خواهد کرد.

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی توضیح دهد؛ اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم؟ مشخصاً چه میزان از ارز آن به کشور بازمی‌گردد؟ و ایشان در چه بازه زمانی به چه میزان آن را افزایش می‌دهد؟ و اکنون چه مقدار سرمایه ‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی انجام می‌شود؟ و بر اساس چه برنامه‌ای آن را به چه میزان افزایش خواهند داد.


برای وزارت نفت رستم قاسمی مناسب تر بود

محمدتقی نقدعلی  در مخالفت با برنامه های اوجی گفت: از دولتی واگرا که به جای چشم داشتن به خدا به کدخدا امید داشت به مجلس و دولتی خدا باور رسیده ایم، باید برنامه ریزی نوینی داشته باشیم. در باب بودجه و درآمدها سه راه بیشتر نداریم، یک درآمدهای مالیاتی، دوم منابع حاصل از فروش نفت و سوم سایر درآمدها.

نقدعلی تصریح کرد: در باب درآمدهای مالیاتی با توجه به وضع صنوف و مشکلات معیشتی و اقتصادی و درآمد پایین مردم نمی توانیم انتظار بالایی داشته باشیم. سایر درآمدها نیز وزارتی ندارند لذا باید در شرایط تحریمی و مشکلات این چنینی برای درآمد نفتی برنامه ریزی کنیم و وزارت مهم نفت را به کسی بسپاریم که می تواند جسارت فروش نفت را داشته باشد.

نماینده مردم خمینی شهر تاکیدکرد: حال که به برکت مجلس انقلابی و اقدام شجاعانه قانون لغو تحریم ها توانستیم اندکی در بحث فروش نفت نفس بکشیم و به حدود یک میلیون بشکه نفت برسیم، باید برنامه ریزی دقیق تر و صحیح تری بکنیم. من از آقای فتاح رئیس هولدینگ نفت وگاز بنیاد مستضعفان در خصوص آقای اوجی سوال کردم و ایشان تاکید کردند که آقای اوجی در فروش گاز سابقه خوبی دارند اما موضوع فروش نفت مسئله متفاوت است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی تصریح کرد: گشایش در فروش نفت و ورود ارز به داخل کشور نیاز اصلی و مسئله اصلی کشور است و باید برای آن برنامه ریزی ویژه ای داشت و اگر جرات و جسارت کافی برای این موضوع نباشد نمی توان موفق بود. نمایندگان برای این مسئولیت آقای رستم قاسمی را مناسب می دانستند و دیدیم که در زمان معرفی و ارائه برنامه ها ایشان دائم از وزارت نفت سخن می گفتند.

وی خاطرنشان کرد: آقای اوجی باید اموال خود را شفاف بگوید و بگوید که چگونه زندگی کرده است، ما وزیر با اموال هزار میلیاردی و وزیری با 120 شرکت را فراموش نکرده ایم. ما در عرصه وزارت نفت سوالات زیادی داریم. ایشان در برنامه های خود مسئله معیشت بدنه وزارت نفت و کارکنان عملیاتی و قشر زحمتکش نیروهای میدان های نفتی را به خوبی تشریح و توضیح نداده بودند و ما از برنامه های ایشان اطمینان کافی را حاصل نکردیم.


معمای اموال اوجی

الیاس نادران  در مخالفت با اوجی اظهار داشت: در مجالس گذشته بحث جدی بین ما و دوستان ما وجود داشت که این حیف و میل، حیفش بدتر است یا میلش؟ تا میل نباشد حیف نیز اتفاق نخواهد افتاد.

نادران تصریح کرد: امروز در کشور «نفوذ» از پنجره فساد به کشور وارد شده است؛ اگر امروز فخری زاده‌های ما را می‌زنند به دلیل فساد در نقطه‌هایی است که باید روی آن رصد کرد هیچ تعارفی هم نکنیم.

وی در همین راستا بیان کرد: من دو جلسه با آقای خطیب داشتم که به ایشان عرض کردم آنچه که دوستان ما درباره ۸۸ و قم می‌گویند به کنار؛ با آنچه درباره فساد در وزارت شکل گرفته چه خواهیم کرد؟ هیچ تعارفی هم با هم نداریم ما مدیران پاکدست می‌خواهیم.

این نماینده مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باید سلامت ترین افراد باشند، عنوان کرد: به دیگر عزیزان و وزرا هم همین را گفتم، بنده با جناب آقای اوجی جلسه گذاشتم و به ایشان هم عرض کردم که قصد من راستی آزمایی است نه اقرار به چیزی.

نادران ادامه داد: بنده چند نکته را به ایشان (وزیر پیشنهادی نفت) گفتم برای اینکه بدانند من چه می‌دانم اما متاسفانه ایشان نگرفتند. به ایشان گفتم لیست اموال شما در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، دیدید؟ که گفت خیر ندیدم! به او گفتم چه دارید؟ گفت شما چه می‌دانید؟ گفتم من می‌پرسم شما چرا می‌گویید؟ گفت سه آپارتمان در هروی که یکی آپارتمان همسرم است از ارث پدر ایشان بوده و یکی هم برای پسرم است. گفتم من از مراجع ذیصلاح استعلام گرفتم و 9 مورد از اموال ایشان را در دو برگه کاغذ استعلام گرفتم. کسی که به این صراحت خلاف واقع می گوید در جاهای دیگر هم همین گونه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بنده درباره قضیه یک قضیه از ایشان پرسیدم که اگر فرصت شد بعداً درباره آن حرف می‌زنم؛ ایشان به من گفت آقای رستم قاسمی و شخص دیگری کاری کردند و فرد شاکی برای اینکه بخواهد علیه رستم قاسمی به خط شود علیه من حرف زده است؛ من گفتم اگر قرار باشد ایشان کاری انجام دهد علیه رستم قاسمی حرف می زد نه شما! با شما چه پدرکشتگی داشت؟

نادران بیان کرد: دوستان ما اشاره می‌کنند که گزارش‌های نهاد امنیتی چنین و چنان است. بنده عرض کردم که قضیه دیمیتریس کامبیس و دکل های گمشده و کشتی‌هایی که خوردند و اموال مملکت رو شد را پاسخ دادند؟ روزی که از فرودگاه امام رفت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟

 

اوجی برای رفع بی عدالتی در ساختار سازمانی برنامه دارد

علی بابائی کارنامی در موافقت با اوجی گفت:  یکی از چالش های اساسی وضعیت کارکنان شرکت نفت است که در سال های گذشته شرایط سختی را طی کرده اند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جمله مواردی که اوجی برای آن برنامه دارد رفع بی عدالتی در ساختار سازمانی است، با برنامه ای متقن و واضح این بی عدالتی رفع می شود، احیای دانشگاه نفت تحقق می یابد و بر شرکت پتروشیمی و صنایع پایین دستی بازنگری خواهد شد، همچنین وزیر پیشنهادی برای جلوگیری از خام فروشی برنامه دارد.

وی با بیان اینکه اصل 44 قانون اساسی مورد توجه مقام معظم رهبری است، تاکید کرد: وزارت نفت باید به این امر توجه کند و با توجه به ساختار تعاونی ها مردم را پای کار بیاورد. از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی باید خنثی سازی تحریم و فروش نفت باشد چرا که تمام بودجه سنواتی کشور متکی به درآمد نفتی است. از این رو وزیر باید توانمندی بالا و هوش مناسبی در روابط خارجی داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مدیریت مصرف انرژی و کاهش شدت مصرف برای همه مهم است، بیان کرد: توسعه صنایع پایین دستی از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی در دستورکار دارد تا خام فروشی صورت نگیرد، از سوی دیگر دغدغه فارغ التحصیلان برای اشتغال با توجه به صنایع پایین دستی نفت برطرف می شود.

بابائی کارنامی عنوان کرد: صادرات گاز از مباحث مهمی است که با دیپلماسی انرژی می توان آن را پیش برد از این رو وزیر باید توانمندی لازم برای احیای دیپلماسی انرژی داشته باشد.

این نماینده مردم درمجلس یازدهم تاکید کرد: مجلس یازدهم و سیزدهم محکوم به اراده ای هستند که در جمهوری اسلامی شکل گرفته، ما دور هم جمع شدیم تا فضا را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: قطعا وزیر از فیلتر دستگاه های نظارتی و امنیتی عبور کرده است و نکاتی که مخالف محترم مطرح کرده است هنوز برای ما اثبات نشده و سند محکمی برای آن ارائه نکرده اند انتظار می رود که ایشان یکی از وزرای موفق باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه