English

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفتگو با موج؛

بازگشت ۵۰۰ میلیارد تومان پول بیت المال از یک صرافی در دبی/ برخی اتفاقات در بانک مرکزی عمدی بود

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس گفت: انجام چند تحقیق و تفحص توسط دولت دهم منجر به بازگشت هزاران میلیارد تومان پول بیت المال از جمله 500 میلیارد تومان از یک صرافی در دبی شد.

بازگشت 500 میلیارد تومان پول بیت المال از یک صرافی در دبی/ برخی اتفاقات در بانک مرکزی عمدی بود

امیر خجسته در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج درباره سرنوشت طرح های تحقیق و تفحص مجلس دهم اظهار داشت: به طور قطع یکی از دستاوردهای خوب مجلس دهم انجام تحقیق و تفحص از سازمان ها، نهادها، وزارتخانه ها و بنگاه های اقتصادی است.

وی افزود: به عنوان نمونه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و بانک دی موجب بازگشت هزاران میلیارد تومان پول بیت المال شد که اقدام ارزشمندی بود. تنها در یک مورد 500 میلیارد تومان را برده بودند در یک صرافی در دبی که این پول به کشور بازگشت داده شد.

نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مبالغ زیادی از پول بیت المال پس از تحقیق و تفحص از بانک دی و بانک سرمایه بازگشته است. ضمن اینکه روند پیگیری تحقیق و تحفص از صندوق فرهنگیان به خوبی پیش می رود.

خجسته با تاکید بر اینکه تنها صرف انجام  تحقیق و تفحص در مجلس نمی تواند موثر و مفید باشد، گفت: تحقیق و تفحص پس از انجام، در حوزه برخورد با متخلفان نیازمند پیگیری مداوم مجلس و قوه قضاییه است.

وی افزود: در گذشته دوستان تنها به انجام تحقیق و تفحص اکتفا کرده و سپس با ارسال نتایج آن به قوه قضاییه کار را رها می کردند. اما در دوره دهم و به ویژه از سوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی پیگیری ها جدی برای برخورد با متخلفان صورت گرفته و نتیجه آن را در بازگشت میلیاردها تومان پول بیت المال شاهد هستیم.

دستور ویژه رییس قوه قضاییه برای بررسی پرونده های تحقیق و تفحص مجلس

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس بیان داشت: بارها شخصا با مسوولان قضایی در این ارتباط دیدار و جلسه داشتم. حتی نامه ای از آقای علی لاریجانی رییس مجلس گرفته و آن را خدمت آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه بردم و ایشان نیز دستور ویژه ای برای بررسی پرونده های تحقیق و تفحص مجلس و تسریع در انجام این مهم صادر کردند.

خجسته افزود: نتیجه پیگیری ها و رویکرد مناسب دستگاه قضایی این شد که امروز بخش مهمی از پرونده های تحقیق و تفحص مجلس دارای احکام قضایی است.

برخی اتفاقات در بانک مرکزی عمدی بوده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به این پرسش که طرح تحقیق و تفحص مجلس از بانک مرکزی به کجا انجامید؟ گفت: این طرح را برخی از همکاران در مجلس پیگیری می کنند. متاسفانه بانک مرکزی مشکلات بسیاری دارد. هم در معاونت ارزی و هم در دیگر معاونت ها.

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: ما منتظر آغاز تحقیق و تفحص از بانک مرکزی هستیم تا بسیاری از مسائل را با سند و مدرک و مستندات به مردم بگوییم. متاسفانه آقایانی چون عراقچی و حیدری که در بانک مرکزی بودند، مشکلات زیادی را ایجاد کردند.

نظر امیر خجسته درباره تحقیق و تفحص های مجلس

ریشه مشکلات ارزی کشور در بانک مرکزی بود

خجسته افزود: در بانک مرکزی هم با سوء مدیریت روبه رو بودیم و هم مشکلات و اتفاقاتی عجیبی در آنجا رخ داده است که به مردم می گوییم. در حال حاضر تنها به گفتن همین نکته اکتفا می کنم که ریشه مشکلات ارزی ما در بانک مرکزی بود.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات ارزی در حوزه بانک مرکزی به صورت تعمدی ایجاد شده است، گفت: منتظر تحقیق و تفحص از بانک مرکزی هستیم تا این مسائل تعیین تکلیف شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بسیاری از مردم از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو گلایه دارند، مجلس چه اقداماتی در این حوزه انجام داده است؟ گفت: بارها تاکید کرده ام که خودروسازان ایران به ویژه ایران خودرو و سایپا موظف هستند، به هر میزانی که تا پیش از گرانی ارز از مردم پول گرفته و خودرو ثبت نام کردند، به همان قیمت سابق باید خودرو را به مردم تحویل دهند.

ایران خودرو و سایپا باید 270 هزار خودرو را با قیمت سابق به مردم تحویل دهند

خجسته گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته این دو خودروساز باید 270 هزار خودرو را با قیمت سابق و پیش از گرانی خودرو به مردم تحویل دهند و اگر این کار را نکنند، به طور قطع مجلس وارد خواهد شد و با آنها برخورد می شود.

وی افزود: این دو خودروساز و همچنین دیگر خودروسازان قبل از گرانی ارز از مردم پول گرفته اند. حالا چرا با مردم بازی می کنند؟ چرا می گویند خودرو را با نرخ روز تحویل می دهیم؟ نرخ روز یعنی چه؟ ما به شدت با این موضوع و اساسا پیش فروش خودرو با قیمت روز بازار مخالف هستیم.

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: آنچه مورد قبول نمایندگان ملت در مجلس است، عرضه خودرو بر اساس قیمت تمام شده بعلاوه 5 درصد سود است. آن وقت خودرسازان می گویند با قیمت بازار. قیمت بازار را هم دلال ها مشخص می کنند. آیا باید با قیمتی که دلال ها می گویند خودرو به مردم واگذار کنیم؟

خجسته ادامه داد: همین امروز دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا 270 هزار خودرو به مردم پیش از گران شدن قیمت ارز تعهد داده اند و به این تعهد عمل نکرده اند. بعد 100 هزار خودرو جدید ثبت نام می کنند! ما می گویم چرا دولت و وزارت صنعت و نهادهای بازرسی ورود نمی کنند و نمی پرسند اگر خودرو ندارید، چرا ثبت سفارش می کنید با شرایط تحویل روز؟ و اگر خودرو دارید چرا 270 هزار تعهد خود را انجام نمی دهید؟

وی تاکید کرد: این مدل عرضه خودرو که نه زمان تحویلش مشخص است و نه قیمت نهایی و به هیچ عنوان این روال را قبول نداریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مجلس چه اقداماتی درباره ساماندهی وضعیت واردکنندگان خودرو در دستور کار دارد، گفت: به این موضوع هم ورود کرده ایم و دستگاه های نظارتی نیز مشغول بررسی موضوع هستند.

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: در حوزه واردات خودرو اتفاقات عجیب و غریبی رخ داده است. سرمایه مردم را می گیرند و خودرو وارد می کنند و به جای تحویل به مردم، به نمایندگی های خود می دهند و می فروشند. این حق مردم است. بعد به کسانی که خودرو ثبت نام کرده اند می گویند خودرو نیست. خودرو نیست یعنی چی؟ پول مردم را گرفته اید ، قطعات خریداری کرده اید و حالا باید خودرو تحویل دهید. چرا می گویید نیست؟

خجسته تاکید کرد: در انبارهای شما خودرو موجود است. در جاهای دیگر نیز خودرو موجود است. چند روز قبل از یکی از گمرکات بازدید کردم و 4200 خودروی خارجی بود. ولی به مردم می گفتند خودرو نداریم.

وی در پایان اظهار داشت: اساسا درخواست برای تحقیق و تفحص از گمرکات و خودروسازان با هدف تعیین تکلیف همین اتفاقات عجیب و غریب در مجلس در دستور کار است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه