English

عضو کمیسیون صنایع مجلس:

شیوه وزارت صنعت برای قیمت گذاری خودرو را قبول نداریم/ مردم که نباید تاوان سوء مدیریت خودروسازها را بدهند

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: شیوه پیشنهادی وزارت صنعت برای قیمت گذاری خودرو را قبول نداریم، چرا که معتقدیم دولت و وزارت صنعت در این حوزه ذینفع هستند و نباید دخالت کنند.

شیوه وزارت صنعت برای قیمت گذاری خودرو را قبول نداریم/ مردم که نباید تاوان سوء مدیریت خودروسازها را بدهند

سیدمهدی مقدسی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، اظهار داشت: ساماندهی صنعت خودرو به ویژه در حوزه قیمت گذاری خودرو را یک ضرورت انکارناپذیر و اجتناب ناپذیر می دانیم و به همین دلیل طرحی را آماده کرده ایم که دستور کار مجلس قرار دارد.

وی افزود: از سوی دیگر شیوه دولت برای قیمت گذاری خودرو را قبول نداریم. واقعبینانه این است که هزینه های تولید در بخش خودرو افزایش پیدا کرده، اما این افزایش قیمت به دو دلیل اتفاق افتاده است.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن بخش از افزایش قیمت تمام شده تولید خودرو که اجتناب ناپذیر بوده را قبول داریم. اما بخشی از افزایش هزینه ها، ناشی از این است که هزینه های تمام شده تولید خودرو در ایران بالا است. در این شرایط باید با اصلاح روش ها این هزینه ها را کاهش دهیم و نباید دست رو دست بگذاریم و به جای اصلاح روش ها، افزایش هزینه ها را از مردم بگیریم.

مقدسی گفت: فضا برای رقابت در حوزه خودرو در ایران بسته شده است. باید فضای رقابت ایجاد کنیم و همین امر می تواند در کاهش قیمت ها خودرو و افزایش کیفیت آن موثر باشد.

وی بیان داشت: معتقدیم باید در قیمت گذاری ها منطقی باشیم و شرایط را در نظر بگیریم. بخشی از افزایش قیمت ها به دلیل تحریم ها و مشکلاتی ناشی از آن است که می توانیم آن را قبول کنیم و مردم هم با آن مشکلی ندارند. اما بخشی از افزایش قیمت ها به دلیل سوء مدیریت ها است. مردم نباید تاوان سو مدیریت خودروسازان را بدهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: از سوی دیگر یک پرسش اساسی وجود دارد و آنهم این است که در شرایط انحصاری موجود برای خودروسازی های داخلی، آیا خودروسازهای ما به سمت ارتقا کیفیت رفتند و یا می خواهند خودروهای بی کیفیت قبلی را با قیمت گران تر به مردم بفروشند؟

مقدسی گفت: اگر دولت و خودروسازان می خواهند مسیر دوم را طی کرده و خودروهای بی کیفیت را اینبار گران تر به مردم بفروشند، باید گفت که یک ظلم مضاعف در حق مردم انجام شده و ما این شیوه را قبول نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار موج که مجلس برای کنترل قیمت خودرو چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: طرح ساماندهی صنایع خودروسازی در مجلس مطرح است. از سوی دیگر کمیته ویژه ای را در کمیسیون صنایع تشکیل داده ایم و به طور مرتب با وزارت صنعت و خودروسازها جلسه داریم و تلاش می کنیم طرفین به یک منطق مشترک دست پیدا کنند.

مقدسی ادامه داد: اما اگر قرار باشد چون دولت و وزارت صنعت در صنایع خودروسازی ذینفع هستند، بخواهند به صورت لجام گسیخته قیمت خودرو را افزایش دهند، با این شیوه به شدت مخالف هستیم.

وی گفت: پیشنهادمان این بود که برای ساماندهی مطلوب صنعت خودرو و جلوگیری از تداوم آشفتگی بازار، یک اتاق فکر با حضور خودروسازان، قطعه سازان، نمایندگان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و نمایندگان مجلس و دولت تشکیل شود.این پیشنهاد را وزیر سابق پذیرفت، اما عمر مدیریتی وی کوتاه بود و امیدواریم وزیر جدید صنعت آن را بپذیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه