English

بخش دوم گفتگوی تفصیلی موج با کارشناس روابط بین الملل؛

دست از اسلام هم برداریم آمریکایی ها دست از سر ما بر نمی دارند

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: دست از اسلام هم برداریم آمریکایی ها دست از سر ما بر نمی دارند.

دست از اسلام هم برداریم آمریکایی ها دست از سر ما بر نمی دارند

به گزارش خبرگزاری موج، محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس سیاست خارجی و پژوهشگر روابط بین الملل به دعوت گروه سیاسی مهمان خبرگزاری موج بود و در حاشیه بازدید از این خبرگزاری گفتگوی تفصیلی با ما انجام داد.

پس از انتشار بخش نخست این مصاحبه، با هم بخش دوم این گفتگو را می خوانیم:

بنابراین با هرگونه مذاکره میان دو کشور ایران و آمریکا مخالف هستید؟

این موضوع را خیلی ها مطرح کرده اند که باید با آمریکا مذاکره کنیم. من می گویم بر فرض ایران با آمریکا مذاکره کرد. ظریف با وزیر خارجه آمریکا دست داد و از آن بالاتر آقای روحانی با ترامپ دیدار کرد و تمام شروط آمریکایی ها را هم پذیرفتیم، آیا آمریکایی ها می گویند چون ایران این کار را کرده است، ما از هدف نهایی خود که سلطه بر جهان و تک ابرقدرتی است، دست بر می داریم؟ به طور قطع چنین نخواهد شد و کاخ سفید هرگز این هدف را کنار نمی گذارد و ساده انگارانه است اگر تصور کنیم، آمریکایی ها به خاطر رابطه با ایران دست از هدف خود بر می دارند.

ما هر چقدر کوتاه بیاییم، آمریکایی ها از هدف خود دست بر نمی دارند. آمریکایی ها می گویند شما دست از فعالیت های موشکی و حمایت از مقاومت اسلامی و ... بر دارید. من می گویم ما اگر دست از اسلام هم برداریم، باز هم آمریکایی ها دست از سر ما بر نمی دارند.

ما اگر نگوییم مرگ بر آمریکا و هر روز صف ببندیم و بگوییم درود بر آمریکا، آیا کاخ سفید می پذیرد از موضع تک ابر قدرتی افول پیدا کرده و جهان چند قطبی شود؟  اگر ملت ایران مسیحی شوند، باز هم رفتار آمریکایی ها با ما درست نمی شود. مگر چاوز و آلنده مسلمان بودند که آمریکایی ها با آنها آن جنایت را کردند؟ مگر ژاپنی ها مسلمان بودند که آمریکا بر سر مردم این کشور بمب اتم ریخت؟

محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس سیاست خارجی

آمریکای لاتین مسلمان نیست. هیچ کس هم حجاب ندارد و انواع تفریح های غیراخلاقی و غیرانسانی هم مجاز است، اما آمریکایی ها دست از سر آنها بر نمی دارد.

بنابراین وقتی هدف آمریکایی ها تجزیه ایران و تسلط بر منافع نفتی ما است، مذاکره و لبخند و دست دادن و پیامک زدن وزرای خارجه فایده ای ندارد و آنها دست از هدف خود بر نمی دارند.

در این شرایط چه باید کرد؟

بعضی ها می گویند باید با آمریکا رابطه داشته باشیم. یکی از مقامات دولتی ما به چند کشور خارجی سفر کرده و گفته بود که این کشورها به این دلیل پیشرفت کرده اند که با جهان (شما بخوانید آمریکا) رابطه دارند. بسیاری هم شرایط کره جنوبی و کره شمالی را مثال می زنند و می گویند کره جنوبی به این دلیل پیشرفت کرده که با آمریکا رابطه دارد.

یک میلیون نفر در قاهره قبرخواب هستند

ما می گوییم اگر قرار بود رابطه با آمریکایی ها وضع یک کشور را خوب می کرد، امروز باید مصری ها ثروتمند بودند. مصر هم با آمریکا رابطه دارد، هم با اسرائیل و هم پایگاه نظامی به این کشورها داده است. اما می بینیم که نیمی از مردم مصر در فقر به سر می برند و تنها در قاهره یک میلیون نفر در قبرستان ها زندگی می کنند.

اگر قرار بود رابطه با آمریکایی ها معجزه می کرد، پاکستان باید وضع خوبی داشت.

بر فرض قبول تحلیل شما، این پرسش مطرح می شود که کشورهایی دیگری در منطقه هستند که از ایران نفت بیشتری داشته و قدرت کمتری از ما دارند. مانند قطر و امارات و بحرین. چرا آمریکایی ها به سراغ این کشورها نمی روند؟

برای این است که تا ایران و نظام جمهوری اسلامی است، آمریکایی ها نمی توانند سراغ این کشورها بروند. اساسا نفت ایران برای آمریکایی ها کفایت نمی کند، چرا که کل ذخایر نفتی ما کمتر از بدهی آمریکا است. بنابراین نفت ایران به تنهایی برای آمریکایی ها جوابگو نیست و نیاز به نفت کل منطقه دارند.

به همین دلیل است که پرسش خود را بار دیگر تکرار می کنم. چرا آمریکایی ها تنها با ایران دشمنی می کنند؟

به طور قطع اهداف بعدی آمریکایی ها، دست یابی و تسلط بر منابع نفتی عربستان و قطر و امارات و ... است. برای این کشورها نیز نقشه مشابهی دارند. حتی نقشه تجزیه عربستان به پنج کشور در نیویورک تایمز چاپ شده است.

محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس سیاست خارجی

در بخشی از صحبت های شما به این نکته اشاره کردید که آمریکایی ها به دنبال حضور بلند مدت و ده ها ساله در ایران هستند. بنابراین اگر بخواهند برای تسلط بر منابع نفتی هر کشوری این میزان زمان صرف کنند، نفت خاورمیانه تمام می شود. بنابراین چرا باید تا این اندازه صبر کنند؟

اگر جمهوری اسلامی سرنگون شود، سرنگونی حکومت های منطقه، زمان زیای نیازی ندارد. اساسا آمریکایی ها برای تصرف امارات و قطر و عربستان نیازی به لشکرکشی ندارند و می تواند با استفاده از امکانات پایگاه  های نظامی خود در منطقه و به عنوان نمونه در عربستان، کار این حکومت ها را یکسره کند.

در حال حاضر مانع اصلی ایران است. ایران نباشد، این کشورها هم نخواهند بود.

بنابراین شما معتقد هستید که ریشه اصلی تنش میان تهران و واشنگتن بر سر نفت است و مسائل عقیدتی و اعتقادات ما تاثیری در این حوزه ندارند؟

اختلاف عقیدتی ما با آمریکایی ها این است که می گوییم، اسلام و فرهنگ رهایی بخش تشیع به ما اجازه سرسپردگی و زیر بار حرف زور رفتن را نمی دهد.

البته آمریکایی ها به دین و اعتقادات ما کاری ندارند. آنها می گویند شما مسلمان باشید، اما امام خمینی (ره) نباشید. بودایی باشید، اما گاندی نباشید. مسیحی باشید اما چاوز و آلنده نباشید. حالا چرا با اسلام مخالف هستند، به این دلیل است که اسلام اجازه نمی دهد بیگانگان بر ما تسلط پیدا کنند.

به همین دلیل است که به موافقان مذاکره می گوییم، شما صورت مسئله را نشناخته اید.

برای اثبات این تحلیل کافی است به سرنوشت مصدق دقت کنیم. مصدق آمریکایی ها را دوست تصور می کرد و به دنبال رابطه و مذاکره با آمریکایی ها بود، اما دیدیم که آمریکایی ها مصدق را سرنگون کردند.

بنابراین کسانی که دم از مذاکره و رابطه با آمریکا می زنند، دو گروه هستند. یا مامور دشمن و خائن هستند و یا نادان.

ادامه دارد....

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه