English

کارشناس مسائل عراق در گفتگو با موج:

احتمال ائتلاف مقتدی صدر با جریان الوطنیه ضعیف است/بزرگنمایی نفوذ ایران در بغداد کار تبلیغاتی آمریکا است

​الفیاض گفت: جنگ نرمی در عراق توسط آمریکا و هم پیمانانش راه افتاده است که بر نفوذ ایران در این کشور تاکید دارد. اما این فقط تبلیغات است و گرایش دولت های شیعی بغداد به تهران به دلایل پیوندهای مذهبی و تاریخی است

احتمال ائتلاف مقتدی صدر با جریان الوطنیه ضعیف است/بزرگنمایی نفوذ ایران در بغداد کار تبلیغاتی آمریکا است

علی الفیاض درباره ائتلافات میان جریان های سیاسی عراق پس از اعلام نهایی نتایج انتخابات پارلمانی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: حضور مردم در انتخابات عراق نشان داد همچنان آنها پای بند نظامی هستند که پس از سال 2003 و سرنگونی صدام، در این کشور روی کار آمد. 

وی افزود: در این انتخابات، ائتلاف های شیعه بیشترین رای را آوردند و لذا دولت آینده از ائتلاف این جریان ها خواهد بود. اما بسیار زود است که بگویم کدام جریانات با هم ائتلاف می کنند زیرا اکنون تمامی ائتلافات شیعه دارای کرسی های قابل توجیه هستند و در عراق وزنی دارند. 

این کارشناس مسائل سیاسی عراق در خصوص احتمال ائتلاف مقتدی صدر با ایاد علاوی اظهار داشت: صدر صحبت های زیادی داشته است که دوری اش از فراکسیون های شیعی را نشان می دهد اما دلیل نمی شود که سائرون با جریان علاوی که کمترین کرسی را به دست آورده، ائتلاف کند. چون در عراق موازنه هایی وجود دارد و نمی شود به راحتی آنها را نادیده گرفت. 

الفیاض تصریح کرد: در انتخابات سال 2010 حزب ایاد علاوی 91 کرسی را به دست آورد و نوری مالکی 89 کرسی. اما دادگاه فدرال رای داد که هر کدام از این احزاب بیشترین توافق بین فراکسیون ها را داشته باشد، می تواند دولت تشکیل دهد. در انتخابات امسال هم سائرون با 54 کرسی، حقانیت تشکیل دولت به تنهایی را ندارد و باید با سایر جریان ها رایزنی کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا با پیروزی صدر در انتخابات، شکل حضور و رابطه ایران با عراق تغییر خواهد کرد یا خیر بیان داشت: جنگ نرمی در عراق توسط آمریکا و هم پیمانانش راه افتاده است که ایران در این کشور نفوذ دارد. اما این فقط تبلیغات است. ایران و عراق دارای رابطه طولانی تاریخی، مذهبی و فرهنگی هستند و پیوسته با هم در تعامل بوده اند. اما برخی کشورها قدرت یافت شیعیان در عراق را عاملی برای گرایش بغداد به سمت تهران می دانند. 

این تحلیلگر سیاسی افزود: عراق دولتی مستقل است و حزبی که در راس هرم سیاسی آن قرار می گیرد کابینه خود را بعد از توافقات داخلی بین احزاب براساس قانون اساسی تشکیل می دهد ولی شاخص های دیگری وجود دارد که می تواند فرایند تشکیل دولت را آسان تر کند و آن هم توافقات داخلی و خارجی است.لذا اکنون باید بغداد با ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان هم معامله داشته باشد. 

الفیاض در رابطه با خبر کشف 40 میلیون دلار پول قاچاق که قرار بود از طریق ایران و با محموله پوسترهای یکی از جریانات شیعی حاضر در انتخابات وارد عراق شود گفت: این اقدامات در راستای تخریب فراکسیون های شیعه صورت می گیرد. در سال های قبل هم چنین تحرکاتی انجام شده است. حتی شب قبل از انتخابات هم نامه ای در عراق منتشر شد که مقتدی صدر دیگر از سائرون حمایت نمی کند که البته تکذیب شد. برخی کشورها مایل نیستند در عراق انتخابات دموکراتیک برگزار شود چون خودشان نظام های سیاسی مرتجع و بسته ای دارند. 

وی در خصوص کاهش مشارکت سیاسی مردم عراق در انتخابات خاطر نشان کرد: مردم بسیاری از کشورها 25 تا 30 درصد شرکت می کنند و نباید بگویم 44 درصد در عراق، درصد کمی است. البته این حرف ها به دلیل این است که ما به حضور بالای 50 درصد عادت داریم اما این مساله علل مختلفی دارد یکی بحث کارت های انتخاباتی بود که مشکل داشتند. دلیل دیگر به تبلیغات منفی برمی گردد که توسط برخی کشورهای عربی در فضای مجازی ایجاد شد تا مردم را دلسرد کنند. از طرفی عراق هنوز بسیاری آواره در 6 شهر بزرگ خود دارد که به محل زندگی سابقشان برنگشته اند. در این میان کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از عراقی ها در جریان جنگ با داعش را هم باید در نظر بگیرید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه