English

کارشناس مسائل عراق در گفتگو با موج:

مقتدی صدر برای تشکیل کابینه باید نفوذ ایران در گروه های داخلی عراق را درنظر بگیرد

مرادی گفت: مقتدی صدر برای اینکه کابینه تشکیل دهد باید نفوذ ایران در گروه های داخلی را در نظر بگیرد و ایران به دلیل مبارزه با تروریست های داعش در عراق صاحب نفوذ معنوی است و این موضوع قابل انکار نیست.

مقتدی صدر برای تشکیل کابینه باید نفوذ ایران در گروه های داخلی عراق را درنظر بگیرد

محمدرضا مرادی درباره ائتلافات احتمالی در پارلمان عراق برای تشکیل دولت به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت:در نظام های پارلمانی مانند عراق و لبنان، کابینه دولت از طریق ائتلاف ها تشکیل می شود.  در این نظام ها هیچ وقت یک حزب به تنهایی نمی تواند کابینه را تعیین کند.پس از قطعی شدن شمارش آرا، ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر توانست 54 کرسی به دست آورد که طبیعتا بزرگترین فراکسیون در مجلس را خواهد داشت.

وی افزود: طبق قانون اساسی عراق، رئیس جمهور از بزرگترین فراکسیون می خواهد فردی را به عنوان نخست وزیر معرفی کند تا کابینه را تشکیل دهد که در حال حاضر این شانس برای مقتدی صدر است. لذا این مساله بر پیچیدگی های سیاسی عراق خواهد افزود.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: صدر یک جریان واگرای شیعه است که در آن قالب ائتلاف شیعی متعارف تعریف نمی شود. سال گذشته صدر به عربستان نزدیک شد، اعتراضاتی در عراق به راه انداخت و حتی هواداران او به مجلس نیز حمله کردند. لذا ما با پدیده سیاسی طبیعی و عادی روبرو نیستیم. 

مرادی در خصوص ائتلاف احتمالی در پارلمان عراق خاطر نشان کرد: تا امروز صدر و ائتلاف سائرون مطلبی در این باره باین نکرده اند اما از محتوای سخنان آنها برمی آید که به سمت ائتلاف عامریون العبادی نمی روند. احتمال ائتلاف با جریان الوطنیه به رهبری ایاد علاوی زیاد است هرچند که الوطنیه تنها 21 کرسی را به دست آورد اما می تواند زمینه ائتلاف با سایر احزاب دیگر را فراهم سازد. 

وی ادامه داد: در این میان نباید احزاب کردی را هم فراموش کرد. ضمن آنکه صدر با شعارهای فرامذهبی توانست نظر احزاب مختلف را به خود جلب کند برای نمونه وی در انتخابات با کمونیست ها ائتلاف کرد که ائتلاف ناهمگونی بود. لذا دور از انتظار است صدر به مست جریان های متعارف شیعی برود ضمن آنکه بارها اعلام کرده راه حل برون رفت از فساد کنونی، تشکیل دولت تکنوکرات فراجناحی است که گویای عدم اعتقاد وی به در قدرت قرار گرفتن شیعیان است. 

مرادی با اشاره به صحبت آیت الله سیستانی پیش از انتخابات پارلمانی عراق گفت: آیت الله سیستانی اعلام کرد که آزموده را آزمودن خطا است و مقتدی صدر از این شعار به نفع خود استفاده کرد. در حالی که محتوای این شعار باعث شد که مردم به سمت افرادی نظیر عبادی، مالکی و علاوی نروند صدر توانست رای مردم را جلب کند. در همین راستا بسیرا سخت است که پیش بینی کرد چه کسی به عنوان نخست وزیر انتخاب خواهد شد و باید منتظر بده بستان های سیاسی بود. 

این تحلیلگر سیاسی درباره تحت تاثیر قرار گرفتن حضور ایران در عراق با روی کار آمدن مقتدی صدر اظهار داشت: در نگاه نخست این طور به نظر می رسد که با پیروزی ائتلاف صدر، نفوذ و نقش آفرینی ایران در این کشور کاهش می یابد. این اولیه ترین پاسخ به این سوال است. به خصوص آنکه عربستان از صدر حمایت کرد و صدر هم نشان داد که واگرا است و نسبت به ایران هم انتقادات جدی دارد. اما واقعیت این است که صدر زمان قبل انتخابات با بعد انتخابات کاملا متفاوت خواهد بود. 

وی یادآور شد: مقتدی صدر برای اینکه کابینه تشکیل دهد باید نفوذ ایران در گروه های داخلی را در نظر بگیرد و ایران به دلیل مبارزه با تروریست های داعش در عراق صاحب نفوذ معنوی است و این موضوع قابل انکار نیست. براین اساس علی رغم اختلاف دیدگاه های صدر، وی در چارچوب رسمی عراق و نه رهبر و رئیس یک حزب و جنبش، این شعارهای تبلیغانی و بحث مقابله با نفوذ ایران کنار گذاشته می شود. نکته دیگر آنکه صدر در هر صورت شیعه است و مواضع او علیه آمریکا، اسرائیل و تحولات یمن قابل قبول است. تنها نقطه ضعف صدر عدم ثبات قدمش است. صدر یکبار از دنیای سیاست خداحافظی کرد اما مجدد با قدرت برگشت. لذا باید گفت وی یک سیاستمدار کاملا عملگرا است. 

مرادی تاکید کرد: البته العبادی هم در عمل قائل به همکاری با عربستان بود و این گونه نبود که باید این کشور را به طور کلی کنار گذاشت. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه