English

مشاور وزیر امور خارجه در گفتگو با موج:

حمایت مالی اروپا از شرکت های مورد تحریم آمریکا یک تضمین قوی برای اجرای برجام است

شیخ الاسلام گفت: دولت های اروپایی با پرداخت جریمه های شرکت های تحت تحریم آمریکا و حمایت مالی از آن‌ها می توانند تضمین مناسبی برای اجرای برجام و حفظ روابط تجاری و اقتصادی ایران با اروپا بدهند.

حمایت مالی اروپا از شرکت های مورد تحریم آمریکا یک تضمین قوی برای اجرای برجام است

حسین شیخ الاسلام درباره تضمین هایی که ایران می تواند از اروپا برای تداوم اجرای برجام بگیرد به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: بهترین تضمین ها می تواند تضمین های حقوقی و سپرده بانکی باشد. دولت های اروپایی باید قبول کنند که با سپرده بانکی از شرکت هایی که آمریکا می خواهد آن‌ها را تحریم کند حمایت کنند و جریمه های آن‌ها را نیز بپردازند. 

وی افزود: پنج عضو باقی مانده برجام باید جلو آمریکا بایستند تا این کشور قوانین داخلی خود را به صحنه بین الملل نکشاند. من بر این باورم اگر کل اروپا با هم متحد شوند قادر هستند در برابر آمریکا ایستادگی کند تا این کشور قوانینش را بر دیگر ارزها تعمیم ندهد.

سفیر سابق ایران در سوریه تاکید کرد: از سویی ما هم باید فعالیت هایمان را به یورو انجام دهیم. این در حالی است که آمریکا در برتون وودز با تعهدی بین المللی نسبت به کل جهان دلار را جایگزین طلا کند اما با این تعهد هم پای بند نماند. 

شیخ الاسلام با اشاره به مقاومت اروپا، چین و روسیه در برابر آمریکا خاطر نشان کرد: این کار هزینه بر است اما باید بدانیم زور این چند کشور در مجموع بر زور ایالات متحده غالب است مهم اراده ای است که اگر باشد بر این مهم فائق خواهند آمد. 

مشاور وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در صورت این ایستادگی آمریکا از وابستگی امنیتی اروپا به خود سوء استفاده نخواهد کرد اظهار داشت: اروپا بدون آمریکا هم می تواند امنیت داشته باشد. داعش و تروریسم را ایالات متحده درست کرد که نتیجه آن ورود موج گسترده آوارگان به اروپا و تبدیل این قاره به محلی برای پرورش تروریسم بود. 

وی ادامه داد: در مساله اوکراین هم آمریکا به رغم کمک اروپا نتوانست کاری از پیش ببرد لذا اگر روسیه با اروپا همکاری کند این موضوع مرتفع می شود. 

برانگیختن اراده اروپا برای ایستادگی در برابر آمریکا نیازمند دیپلماسی قوی است

شیخ الاسلام درباره اقدامات ایران برای برانگیختن اراده اروپا برای ایستادگی در برابر آمریکا گفت: این کار نیازمند دیپلماسی قوی است. ما می توانیم با درخواست از روسیه، در مساله اوکراین به اروپا کمک کنیم. در برخی از تهدیدات امنیتی دیگر اروپا نیز ما قادر به ایفای نقش هستیم. لذا باید دیپلمات های ایرانی به شکل گسترده ای روی این موضوعات کار کنند. 

این کارشناس حوزه سیاست خارجی در خصوص اینکه آیا قرار گرفتن اروپا در برابر آمریکا که برای اولین بار رخ داده است می تواند یک بازی در قالب پلیس بد و پلیس خوب باشد بیان کرد: امکانش زیاد است. اما مساله این است که نتیجه ندارد. چون اگر اروپا بخواهد مساله موشکی و منطقه ای را برای پیشبرد اجرای برجام مطرح کند ما حتما رد خواهیم کرد. غرب در زمان مذاکرات هسته ای نیز این مسائل را طرح کرد که رد شد. الان فقط این بحث وجود دارد که آیا اروپا می تواند تضمین بدهد که بندهای معطل مانده این توافق اجرایی شود یا خیر.

مشاور وزیرامور خارجه درباره وضعیت اقتصادی ایران پس از کنار گذاشتن کامل برجام خاطر نشان کرد: ما نباید نگاهمان به خارج باشد. با برجام و یا بدون برجام، ما باید توان اداره اقتصاد خود را داشته باشیم. ملتی که در حوزه سیاسی که به مراتب حساس تر است توانست به اهداف استقلال طلبانه خود دست یابد و در نتیجه این روند ما امروز در عراق، لبنان و سوریه قادر هستیم حرفمان را بزنیم. بنابراین در حوزه اقتصاد هم این کار شدنی است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه