English

کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با موج:

هدف اردوغان از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، ارتقا جایگاه سیاسی خود در ترکیه است

لاسجردی گفت: اردوغان در نظر دارد با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی ضمن بهبود جایگاه خود، اختلافاتی که در داخل حزب عدالت و توسعه به وجود آمده را سامان ببخشد.

هدف اردوغان از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، ارتقا جایگاه سیاسی خود در ترکیه است

حسن لاسجردی درباره علت تصمیم دولت ترکیه برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: این مساله به فضای سیاسی حاکم بر ترکیه بر می گردد که اردوغان فکر می کند حزب عدالت و توسعه جایگاه سابق را ندارد. از طرفی فشارهای منطقه ای و بین المللی زیاد شده و در نتیجه مشکلات داخلی، تظاهرات گروه های رقیب و مطبوعات محبوبیت خودش و حزب عدالت و توسعه کم شده است.

وی ادامه داد: لذا اردوغان که موقعیت خود را در خطر می بینند در نظر دارد با یک اقدام ویژه جایگاه حزبش را ترمیم کند. وی امیدوار است کرسی های بیشتری در پارلمان به دست آورد تا ضمن کم شدن فشار مخالفین، تیم خود را در دولت جمع و جور کند زیرا اختلافاتی در داخل حزب به وجود آمده و عده ای اقدامات گریز مرکز انجام داده اند که پیروزی در انتخابات پیشرو می تواند فرصتی جدید برای سامان بخشی دوباره به حزب و اهداف آن باشد. 

این کارشناس مسائل ترکیه در خصوص اهداف دولت از صدور مجوز برای 10 حزب جدید برای شرکت در انتخابات اظهار داشت: باید دید این احزاب با چه گرایشی وارد انتخابات می شوند. براساس قانون این احزاب باید 10 درصد حد نصاب را به دست بیاورند تا بتوانند وارد پارلمان شوند. ضمن آنکه این احزاب تا کار نکنند و آرا را جلب نکنند نمی توانند کاری از پیش ببرند. چنانکه کردها بعد از چند دهه موفق به این کار شدند. از این رو اقدام دولت اردوغان می تواند امتیاز مثبتی برای وی باشد که نشان دهد به دیگران میدان عمل می دهد. 

لاسجردی درباره ائتلاف حزب جمهوریت خلق با حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات پیشرو خاطر نشان کرد: انتخابات قبل ترجبه خوبی برای اردوغان بود تا بتواند وزن احزاب مختلف را ارزیابی کند. حزب جمهوریت خلق، یک حزب با سابقه و دارای تجربه حکومتداری است. حزب دموکراتیک خلق ها هم حزبی قدیمی است که که در یک دهه اخیر که کردها وارد معامله با دولت ترکیه شدند، تلاش کردند نیروی جوانی را وارد کارگزار سیاسی کنند و پیگیر مطالبات خود از دولت شوند. 

وی افزود: در همین راستا اردوغان با دادن امتیاز در موضوعات زبان، تلویزیون و جانمایی های صنعتی کردها را با خود همراه کند اما موفق نشد. لذا در انتخابات پیشرو، این ائتلافات می تواند نقش مهمی در نتیجه ای که از صندوق های رای خارج می شود داشته باشد. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا باز هم حزب عدالت و توسعه پیروز انتخابات خواهد شد و این روند پیروزی ها تا چند سال دیگر ادامه دارد گفت: روندها نشان می دهد تغییراتی در جایگاه اولیه اردوغان پیش آمده است. وی یک دهه قبل با شعار اقتصادی و تجربه مثبت شهرداری استانبول وارد عرصه نخست وزیری شد. اما در گذر زمان به دلیل انجام یکسری اقدامات، نگاه های جامعه از اردوغان دور شد و دیگر آن محبوبیت سالهای قبل را ندارد.

لاسجردی تاکید کرد: با این حال اردوغان شومن خوبی است و می تواند از فرصت ها استفاده کند. از طرفی مشکلات اردوغان به مسائل درون حزبی برمی گردد. تحلیلگران براین باورند اگر عبدالله گل در انتخابات اعلام نامزدی کند، مسیر انتخابات به سمت دیگری می شود و لذا پیش بینی در مورد تحولات آینده مبتنی بر این اصل است که کدام چینش سیاسی در انتخابات حضور می یابد. 

این کارشناس مسائل ترکیه در مورد اینکه با توجه به حضور نظامی آنکارا در شمال سوریه، کردهای ترکیه چه موضعی در انتخابات خواهند داشت بیان کرد: کردها به دلیل مشکلاتی که از قبل با دولت آنکارا داشتند راحت با این دولت کنار نمی آیند. از همین را با وجود امتیازاتی که در دوره ای اردوغان به کردها داد، به دلیل نوساناتی در روابط آنها رخ داد همچنان مشاهده می شود کردها گاهی وارد جنگ شهری می شوند و کاروان های نظامی را هدف قرار می دهند. از این رو به علت تغییر سیاست داخلی و منطقه ای، رویکرد دولت هم با کردها دچار نوسان بوده و به نظر نمی رسد حزب عدالت و توسعه موفق شود به آسانی رای کردهای محافظه کار را هم به دست آورد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه