English

کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با موج:

تصمیم کره شمالی برای گفتگو با آمریکا برای جلوگیری از وقوع جنگ احتمالی است

بهشتی پور گفت: تصمیم مقامات پیونگ یانگ برای گفتگو بر سر تاسیسات هسته ای خود با واشنگتن، در نتیجه فشارهای امنیتی و تحریم ها و جلوگیری از وقوع جنگ احتمالی گرفته شد.

تصمیم کره شمالی برای گفتگو با آمریکا برای جلوگیری از وقوع جنگ احتمالی است

حسن بهشتی پور درباره علت گفتگوهای احتمالی کره شمالی و آمریکا در خصوص مسائل هسته ای به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: در حال حاضر کره شمالی تجربه تاریخی جلوی رو خود دارد و آن اینکه ممکن است امروز آمریکا تعهدی را بپذیرد اما رئیس جمهور بعدی این کشور تعهدش را زیر پا بگذارد. لذا در گفتگو احتمالی پیشرو، پیونگ یانگ تضمین بیشتری در واشنگتن خواهد خواست. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا کره شمالی حاضر به پذیرش گفتگو با آمریکا شد اظهار داشت: نفس مذاکره کردن یک راه حل است و دیپلماسی می تواند جلو جنگ و تحریم را بگیرد. بر این اساس هر خردمندی از این ابزار استفاده می کند ضمن آنکه مذاکره به معنای سازش با طرف مقابل نیست.

کارشناس مسائل بین المللی افزود: اینکه در مذاکرات چه تعهداتی داده شود مهم است. در سال 1994 هم این دو کشور در خصوص مسائل اتمی و هسته ای با هم مذاکره کردند و حتی پیونگ یانگ یک راکتور هسته ای خود را برای نشان دادن حسن نیت نابود کرد ولی گفتگوها در دوره کلینتون بی نتیجه ماند و آمریکا تعهداتش را انجام نداد. کره شمالی هم روند تسلیحات هسته ای خود را توسعه داد. اما فشار تحریم ها، خطر وقوع جنگ و نگرانی از نبود تضمین امنیت به دلیل حضور آمریکا در کره جنوبی و برگزاری مانورهای نظامی باعث شد تا مقامات پیونگ یانگ چنین تصمیمی بگیرند. البته هنوز جزئیات و مسائل در دستور کار این مذاکره مشخص نیست و حتی در داخل ایالات متحده هم اختلاف نظر در مورد گفتگو با کره شمالی وجود دارد. 

بهشتی پور در خصوص تاثیر این گفتگو بر روند اجرای برجام بیان داشت: برجام تجربه خوبی برای کره شمالی و سایر کشورها دنیا است که حواسشان باشد آمریکا ممکن است تعهداتی را که امروز بپذیرد، در دوره رئیس جمهور بعدی رد شود. پس باید تضمین ها به گونه ای باشد که رئیس جمهور آتی آمریکا نتواند آن را زیر پا بگذارد. از این رو گفتگو احتمالی واشنگتن و پیونگ یانگ بر برجام اثر منفی ندارد که می توان از برجام به عنوان یک نمونه، استفاده کرد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه