English

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر در گفتگو با موج

حجم کمک های مالی عربستان تعیین کننده جلب همراهی مصر در اقدام علیه ایران است

امانی با اشاره به نگاه مصری ها به میزان سرمایه گذاری و کمک های مالی عربستان در این کشور گفت: مصری ها نشان داده اند در چنین مواقعی کاملا حسابگرانه با قضایا برخورد می کنند و همواره تلاش دارند مواضع خود بر ضد ایران را با مبلغ زیادی به ریاض بفروشند.

حجم کمک های مالی عربستان تعیین کننده جلب همراهی مصر در اقدام علیه ایران است

مجتبی امانی درباره سفر ولیعهد عربستان به مصر و تلاش وی برای جلب همراهی قاهره برای مقابله با ایران به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: روابط مصر و عربستان پس از مرسی، به علت حمایت صریح و آشکاری که سعودی ها از السیسی کردند، وارد مرحله جدیدی شد. این مرحله شبیه روابط زمان حسنی مبارک با ریاض است با این تفاوت که این بار سعودی ها سعی دارند با استفاده از ابزار اقتصادی و کمک های مالی مصر را در فعالیت های ضد ایرانی خود همراه کنند. 

وی افزود: طبیعی است که این ظرفیت می تواند در مصر وجود داشته باشد. زیرا چهار دهه است که بین تهران و قاهره روابط رسمی سیاسی وجود ندارد. از این رو محمد بن سلمان در تلاش بود تا با سفر به مصر پیش از عزیمت به لندن، این ظرفیت را احیا سازد. 

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر خاطر نشان کرد: بن سلمان در ملاقات با مقامات مصری، این کشور را تریبون و جایگاهی برای حمله به ایران قرار داد و حتی در بیانیه ای که قرار بود در این سفر خوانده شود، نام ایران قرار داده شد. این اقدام ولیعهد عربستان شبیه کاری بود که تلاش کرد از طریق انگلیس در شورای امنیت نام ایران در قطع نامه تمدید تحریم ها علیه یمن گنجانده شود. 

امانی افزود: مصری ها هم با شوق رسانه ای از این سفر استقبال کردند. مشخص است که توجه آنها بیشتر به سرمایه گذاری های و کمک های مالی سعودی است. در واقع قرار است در این داد و ستد تجاری-اقتصادی قاهره مواضعی علیه تهران اتخاذ کند. با این حال مصری ها نشان داده اند در چنین مواقعی کاملا حسابگرانه با قضایا برخورد می کنند و آن طور که عربستان مایل است عمل نمی کنند. قاهره همواره بر آن است مواضع خود بر ضد ایران را با مبلغ زیادی به ریاض بفروشد. 

وی در پاسخ به این سوال که مصر دارای چه ظرفیت هایی است که عربستان می خواهد از آنها علیه ایران استفاده کند اظهار داشت: مصر جایگاه مهمی در جهان عرب دارد. مقر اتحادیه عرب در پایتخت این کشور است. همچنین مصر روابط بین المللی گسترده ای دارد و از سوی رهبران این کشور تلاش دارند در مباحث جهانی دنیای عرب زیر سلطه سعودی ها قرار نگیرد. آنها برای خود منزلت بالاتری نسبت به سعودی ها در داخل اتحادیه عرب قائل هستند که این موضع به وضوح در مواضع مصر در تحولات یمن، سوریه و لبنان مشاهده می شود. لذا در برخی مسائل میان دو کشور اختلاف نظرهایی وجود دارد.

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر در خصوص اینکه آیا سفر دوره ای بن سلمان به مصر و انگلیس با هجمه رسانه ای آمریکا مبنی بر لزوم اصلاحات در برجام یک اقدام مشترک جهانی علیه ایران به شمار می رود گفت: سعودی ها بر اثر کینه ای که از ایران دارد سعی می کنند کشورهای دیگر را در کنار خود داشته باشند. از جمله اینکه آنها ترامپ را به اقدام بر ضد ایران تشویق می کنند و در این راه هیچ ابایی هم ندارد که با صهیونیست ها در یک جبهه قرار گیرند. 

امانی تاکید کرد: در مجموع هماهنگی میان رژیم صهیونیستی، ایالات متحده و عربستان در اقدامات علیه ایران، یک هماهنگی سازماندهی شده است که به اعتقاد من این اتحاد موجب اثبات حقانیت کشورمان در مواضع منطقه ای است. زیرا اتحاد مذکور اتحادی است براساس آن دیگر کشورها به فعالیت های خارج از قوانین بین الملل آن مهر تایید می زنند. از طرفی ما اکنون شاهد برخی شکاف ها در مواضع واشنگتن و ریاض هستیم. چرا که در شرایطی که عربستان به دنبال آن است تا با صرف هزینه های مادی، آمریکا را به استفاده از قدرت نظامی علیه ایران وادار کند، اما آمریکا توان همراهی نظامی در این رابطه را ندارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه