English

کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با موج:

اروپایی ها ایران را رقیب نفوذشان در خاورمیانه می دانند

فرجی راد با اشاره به کاهش نفوذ فرانسه پس از بهار عربی در خاورمیانه گفت: اروپایی ها بر این باورند هرچه نفوذ ایران در خاورمیانه بیشتر شود، نفوذ آنها کمتر می شود از این رو تلاش دارند ایران را به مرزها خود برگردانند.

اروپایی ها ایران را رقیب نفوذشان در خاورمیانه می دانند

عبدالرضا فرجی راد درباره سفر وزیر خارجه فرانسه و احتمال بیان افزودن الحاقیه ای به برجام طبق آنچه ترامپ عنوان کرده است به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: واقعیت این است که بعد از بهار عربی حوزه های نفوذ فرانسه در خاورمیانه ضعیف شد. سوریه و لبنان و عراق از روی کار آمدن رژیم بعثی در این کشور مناطق نفوذ فرانسه به شمار می رفتند. اما با روی کار آمدن مکرون پاریس تصمیم گرفت دوباره در این مناطق فعال شود و دیدیم که وقتی برای حریری مشکل به وجود آمد فرانسه واسطه شد و توانست وی را از ریاض به پاریس ببرد. این اقدام گویای آغاز فعالیت های منطقه ای فرانسه در برهه کنونی بود. 

وی افزود: از طرفی فرانسوی ها می خواهند در اروپا نقش فعالی ایفا کنند و از زمان شروع ریاست جمهوری مکرون موفق شدند بیش از آلمان و انگلیس اقدامات سیاسی انجام دهند. ضمن آنکه برجام برای اروپا مساله مهمی است و اروپایی ها می خواهند برجام باقی بماند. در واقع این توافق برای آنها از دو بعد حیثیتی و امنیتی حائز اهمیت است. با این حال با آمریکا هم همفکری دارند و آن نقطه اشتراک این است که نسبت به مساله موشکی و نفوذ منطقه ای ایران نگران هستند.

کارشناس مسائل اروپا تاکید کرد: به اعتقاد اروپایی ها هرچه نفوذ ایران در خاورمیانه بیشتر شود، نفوذ آنها کمتر می شود. لذا می خواهند با استفاده از بهانه های ترامپ، ضمن حفظ برجام بیان کنند برای جلوگیری از برهم خوردن برجام، ایران باید امتیازاتی بدهد. اما با توجه به اینکه مساله موشکی جز مسائل امنیتی و دفاعی کشور است، بعید است اروپا بتواند در این حوزه به دستاوردی برسد. همسایگان ایران بالاترین میزان خرید سلاح در دنیا را دارند و این هزینه ها برای مبارزه با ایران صورت می گیرد از این رو طبیعی است که کشورمان در حد متعارفی به توسعه صنایع دفاعی خود همت بورزد. عاقلانه هم نیست که ایران بخواهد در این زمینه کوتاه بیایید. 

سقوط دمشق یا بغداد امنیت ایران را تحت تاثیر قرار می دهد

فرجی راد تصریح کرد: در حوزه منطقه ای ایران دنبال ایجاد بی ثباتی نیست و باید با حضور قدرتمند در مذاکرات بررسی کنند که آیا ما بی ثبات کننده هستیم یا نه. در واقع لازم است به این سوال پاسخ شفافی داده شود. ایران در عراق و سوریه به شکل فعال با تروریسم مبارزه می کند. در یمن هم ایران تنها حمایت سیاسی از حوثی ها دارد و برخلاف آنچه گفته می شود ایران در این کشور نفوذی ندارد. لذا در شرایطی که امنیت عراق، سوریه و ایران به هم گره خورده است، سقوط یک پایتخت می تواند مرزهای ما را ناامن است. به همین دلیل عاقلانه نیست ایران از این مناطق خارج شود چون امنیت خودش به خطر می افتد. 

وی در پاسخ به این سوال که به رغم حساسیت و اهمیت موضوعات دفاعی برای امنیت ایران، چرا اروپایی ها به ویژه فرانسه اخیرا تا این اندازه براین مساله تاکید دارند، گفت: آنها فکر می کنند چون ایران در مساله هسته ای هم مقاومت هایی داشت، اگر در این حوزه هم فشارهایی وارد کنند به نتایجی دست می یابند. ولی مساله موشکی مساله ای نیست که کسی در ایران راضی به دست کشیدن از آن باشد. ممکن است در مذاکرات بگیوند که ایران موشک قاره پیما می خواهد چه کند. که البته مقامات نظامی ما هم اعلام کرده اند موشک با برد بیش از 2 هزار کیلومتر نخواهیم داشت اما اینکه بازهم بردش را کمتر کنند عاقلانه نیست. 

کارشناس مسائل اروپا در رابطه با تصمیم نهایی ترامپ برای امضا یا عدم امضا تعلیق دوباره تحریم ها اظهار داشت: به صورت صد درصد ترامپ برجام را لغو نمی کند. چون به نفع آمریکا نیست. در صورتی که این اتفاق بیافتد ایران بهانه ای برای عدم تعهد به برجام دارد. اگر هم اروپا در این شرایط بخواهد جبران کند ایران می تواند بگوید جبران برجام در کنار تحریم های دوباره به بهانه های دیگر چه معنایی می تواند داشته باشد. ضمن آنکه در متن برجام کمیسیونی برای حل اختلاف درنظر گرفته شده که می توانند قبل از لغو کامل آن، به این کمیسیون مراجعه کنند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه