English

لاریجانی در نشست مبارزه با تروریسم:

بستر اصلی تروریسم در منطقه فرهنگی است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بستر اصلی پدیده مورد نظر، فرهنگی است. سخن از فرهنگی است که در این دوره سی و اندی سال تفکر خاصی را به اذهان ساده و کم اطلاع عرضه نمودند و علائق دینی را به سوی نوعی مبارزه سوق داد بدون تردید در تفکر اسلامی مبارزه با ظلم و استعمار و استثمار یک رکن محسوب می شود

بستر اصلی تروریسم در منطقه فرهنگی است

به گزارش خبرگزاری موج، علی لاریجانی امروز (یکشنبه) در نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم در پاکستان ضمن قدردانی از اقدامات مجلس ملی  پاکستان و تلاش‌های  سردار ایاز صادق، رئیس  مجلس ملی و  رضا ربانی، رئیس سنای پاکستان گفت: امیدوارم برگزاری این نشست بتواند به راهکارهای مناسب در جهت تقویت همکاری و همدلی میان مجالس، دولتها و مردم کشورهای منطقه و غلبه بر چالش‌ها و مشکلات موجود به ویژه در عرصه مبارزه با تروریسم دست یابد.

وی در پاسخ به سوال ایاض صادق مجلس ملی پاکستان درباره شکست ائتلاف های ضد تروریستی گفت: باید نسبت به این سوال اندیشد در واقع بسیاری از این اطلاعات واقعی نبوده و تنها بر روی کاغذ نوشته شدند یا برای اهداف دیگری شکل گرفتند که مبارزه با تروریسم از  آن جز نیست و از سوی دیگر عدم نتیجه ائتلاف ها به پیچیدگی موضوع تروریسم باز می گردد.

لاریجانی تصریح کرد: کشورهای حوزه موسوم به حلقه طلایی دارای ظرفیت‌های گسترده اقتصادی، انسانی، فناوری و جغرافیایی، برای پیشرفت هستند اما پدیده تروریسم با انواع و اشکال مختلف خود، مانع توسعه و رفاه و پیشبرد اهداف مدنظر دولتها و ملت ها می‌گردد. تروریسم یکی از چالش‌های مهم امروز ما در جهان و به ویژه در آسیا است.

وی همچنین تصریح کرد: بیش از سه دهه است که با جریان‌های تروریستی با اشکال مختلف آن در منطقه مواجه هستیم و رفتار کشورها نیز در این دوران مختلف بوده است، اینک می توان با تحلیلی واقع‌بینانه هم به ریشه‌های تروریستی دست یافت و هم ارزیابی درستی از نوع مقابله با آنها به دست آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یک نگاه کلی به سیر تاریخی رشد تروریسم در می یابیم که تروریسم در جهان از مبانی متفاوتی برخوردار است، فعلا بحث ما مختص به تروریسم در منطقه است گرچه ابعاد عملیاتی آن و یارگیری آن وجه جهانی نیز پیدا می‌کند اما سقط‌الراس پدیده تروریسمی که ما در این اجلاس بدان می پردازیم نشان منطقه‌ای دارد.

وی ادامه داد: بستر اصلی پدیده موردنظر، فرهنگی است. سخن از فرهنگی است که در این دوره سی و اندی سال تفکر خاصی را به اذهان ساده و کم اطلاع عرضه نمودند و علائق دینی را به سوی نوعی مبارزه سوق داد بدون تردید در تفکر اسلامی مبارزه با ظلم و استعمار و استثمار یک رکن محسوب می شود اما تفکر دینی افراطی که اختصاص به وهابیت دارد مسیر مبارزه را از جایگاه اصلی خود به سوی دیگر منحرف نمود و آن برادرکشی است. همه فرق اسلامی را کافر نامید و خون آنان را مباح دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : در تاریخ اسلام فرق اسلامی، حنفی، حنبلی، شافعی یا کلی شیعه، صوفی‌ گرچه اختلافاتی در فروع اسلام با یکدیگر داشتند اما در اصول متفق بودند و مهم اینکه به خاطر عقیده انسان‌ها تیغ بر آنها نمی کشیدند، بلکه غالباً با یکدیگر به صورت مسالمت آمیز زندگی می‌کردند.

وی در ادامه این موضوع تصریح کرد: توسعه آموزش‌های این تفکر، افراد کم اطلاع را به اشتباه در مسیر کشاند و عده‌ای از آنها واقعاً فکر می‌کنند با اعمال تروریستی، جهاد فی‌سبیل الله می کنند حال آنکه در تفکر اسلامی به صراحت آمده است که قتل یک انسان مظلوم معادل نابودی همه انسانها عقاب دارد و جهاد اسلامی ضوابطی دارد و جهت آن مقابله با ظلم و ستم  و استعمار و استثمار است نه قتل و جنایت و سربریدن‌ها و نابودی اماکن مقدس و نابودی زندگی مردم بیگناه سایر ادیان.

اشغال افغانستان توسط شوروی سابق و آمریکا و ناتو باعث گسترش گروه های تروریستی در این کشور شد

لاریجانی در ادامه این بحث گفت:  اشغال کشورها توسط سایر کشورها زمینه گسترش این پدیده شده است، اشغال افغانستان چه توسط شوروی سابق و چه توسط آمریکایی‌ها و ناتو در این دوره عامل ایجاد و گسترش گروهای تروریستی شد.

وی ادامه داد: این امر از نظر روانشناسی اجتماعی امری طبیعی است، وقتی سربازان کشورهای اشغالگر با مردم یک کشور رفتاری خشونت بار و غیر انسانی دارند، روشن است مردم و بخصوصی جوانان تحمل نمی کنند.

لاریجانی در تشریح وضعیت افغانستان تاکید کرد : وقتی مردم افغانستان می بینند مراسم عروسی آنها با بمباران آمریکایی‌ها به عزا تبدیل می شود یا مردم عراق در اشغال آن کشور هر روز حوادث توهین‌آمیز آنان را مشاهده می کردند، غیرت دینی و ملی آنان اجازه سکوت و  بی تفاوتی نمی داد و راهی جز مبارزه پیش روی خود نمی دیدند.

وی در این خصوص تصریح کرد: سازمانهای تروریستی توری پهن می‌کردند که این افراد در درون آن قرار می گرفتند لذا مشاهده می کنید، جنگ‌ها و اشغال‌ها در کشورهای منطقه عملاً عامل توسعه جریان‌های تروریستی گردید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه