English

ایران می‌تواند به تامین امنیت منطقه کمک کند

رییس موسسه مطالعات و تحلیل‌های دفاعی هند گفت: ایران با عبور از مرحله تحریم‌های بین‌المللی و یک جانبه ظرفیت ثبات بخشی به امنیت منطقه را دارد.

به گزارش خبرگزاری موج، «شری جایانت تراساد»، رییس موسس مطالعات و تحلیل‌های دفاعی هند در نشستی در شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: مدیریت چالش‌های صنعتی در دنیای جهانی شده نیازمند به اقدامات زیادی است که هند با وارد شدن به عرصه صنعتی با این چالش‌ها مواجه است. ما ضمن ورود به این عرصه با تحریم‌های زیادی در سطح بین‌الملل مواجه شدیم که سرعت ما را کم کرد و ایران نیز مثل ما با مسأله تحریم‌ها آشناست که من می‌بینم ایران هم در حال عبور از مرحله تحریمی است.

او گفت: ایران می‌تواند نقش ثبات بخش در منطقه به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورها داشته باشد.

رییس موسسه مطالعات و تحلیل‌های دفاعی هند ادامه داد: باید بدانیم جهانی شدن فرهنگ غنی و ریشه‌داری است و سراسر جهان را گرفته است و دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. البته جهانی شدن تبعاتی خواهد داشت که یکی از آن‌ها بخش امنیت است. هم‌چنین نبود ثبات و قطعیت اقتصادی و اجتماعی در برخی از کشورها باعثشده اتفاقاتی در طی گذار به سمت جهانی شدن بیفتد. اتفاقاتی که در یک دهه اخیر شاهد آن بوده‌ایم از جمله تحولات عراق، لیبی، بهار عربی، تونس و یمن که می‌بینیم چه تاثیراتی در کل منطقه ما داشته‌اند.

شری جایانت تراساد اظهار کرد: خوشبختانه روند جهانی شدن کمک کرد تا اقتصاد کشورهای غربی به سمت کشورهای جنوب حرکت کند و از این رو ما شاهد رشد چین بودیم و امروز مرحله به مرحله چین به یکی از رهبران اقتصاد جهانی تبدیل می‌شود.

وی با بیان این که امنیت یکی از چالش‌های عمده در آینده است اظهار کرد: معتقدم باید بیش از پیش بر روی چندجانبه‌گرایی متمرکز شویم و جنبشی را با همین ماهیت به راه بیاندازیم که در آن از یک‌جانبه‌گرایی پرهیز شود.

این پژوهشگر هندی با بیان این که سلاح‌های هسته‌ای نمی‌تواننند مشکلات کشورها و دنیا را حل کنند گفت: ‌ ویژگی و تاثیر این سلاح‌ها صرفا بازدارندگی است و معتقدم وقتی از امنیت بین‌الملل صحبت می‌کنیم باید درباره خلع سلاح هسته‌ای نیز صحبت کنیم. ما چاره‌ای نداریم جز این که به کشورهای دارا و ندار هسته‌ای فرصت دهیم و به نوعی به لحاظ قوانین بین‌المللی از آن‌ها بخواهیم که قدم‌هایی را به سمت خلع سلاح هسته‌ای بردارند. هم‌چنین باید گزینه حرکت به سمت ساخت و تولید سلاح هسته‌ای بسیار سنگین و گران باشد.

او در ادامه سخنانش با بیان این که وظیفه منطقه‌یی کشورهای مستقل در تامین امنیت بسیار مهم است اظهار کرد: ایران کشوری است که علاوه بر تامین امنیت خودش می‌تواند به تامین امنیت کل منطقه کمک کند.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: آسیای میانه در خطر است و تنها از مسیر توسعه اقتصادی می‌توان این خطر را از کشورهای این منطقه دور کرد و از جمله وظایف کشورهای منطقه به ویژه ایران و هند این است که به این روند کمک کنند و همکاری‌های منطقه‌یی را به لحاظ اقتصادی شکل دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه