English

رقابت ترامپ و کلینتون در اظهارات ضد برجامی ادامه دارد

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از انتشار گزارش ادعایی موسسه علوم و امنیت بین‌الملل درباره ی اجرای برجام بیانیه‌هایی ضد ایرانی منتشر و تلاش کردند در اظهارات خصمانه خود علیه ایران از یکدیگر سبقت بگیرند.

رقابت ترامپ و کلینتون در اظهارات ضد برجامی ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری موج به نوشته روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات پیش روی آمریکا در واکنش به گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌الملل که در آن ادعا شده ایران از یک سری معافیت‌های محرمانه در برجام برخوردار شده است، به هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی وی از حزب دموکرات حمله‌ور شد و در بیانیه‌ای اعلام کردم: توافق هسته‌ای بدی که هیلاری کلینتون به طور محرمانه با ایران پیشگام آن بود، روز به روز بدتر به نظر می‌آید.

هیلاری کلینتون که وزیر امور خارجه اولین دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بود، گام های اولیه را برای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ برداشت که تابستان گذشته میان این کشورها حاصل شد.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: اکنون کاملاً روشن شده است که رییس‌جمهور اوباما تلاش کرده است توافقی ضعیف را به نمایش بگذارد که هیچ‌گاه به طور کامل راه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌بندد، در حالیکه دشمنان ما را جسور کرده است.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش خود مدعی شده است که ایران با موافقت کمیسیون مشترک نظارت بر برجام اجازه پیدا کرده است، بیش از ۳ کیلوگرم سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای، اورانیوم با غنای پایین ذخیره کند و به علاوه بیش از حجم مشخص شده در برجام، آب سنگین صادر کند. مقامات آمریکایی این گزارش را کاملا رد و تاکید کردند که ایران همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مورد تایید قرار داده، به تعهداتش پایبند بوده است.

کمپین انتخاباتی کلینتون نیز در پاسخ به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره گزارش این اندیشکده آمریکایی، اگر به طور مستقیم به این گزارش اشاره نکرد اما اعلام کرد که کلینتون معتقد است باید ابزار فشار را بر ایران حفظ کرد.

سخنگوی هیلاری کلینتون گفت که نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از تصویب دوباره قانون تحریم‌های ایران حمایت می‌کند و پس از به قدرت رسیدن به اعمال تحریم‌های حقوق بشری و تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران ادامه خواهد داد.

این در حالی است که دولت باراک اوباما می‌گوید ضرورتی برای تجدید قانون تحریم‌های ایران که ابتدا در دهه ۱۹۹۰ به تصویب می‌رسید در طول سال‌های گذشته تمدید شد، وجود ندارد چراکه منجر به تضعیف توافق هسته‌ای می‌شود.

بن رودز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به گزارش ادعایی موسسه علوم و امنیت بین‌الملل واکنش نشان داد و گفت: دولت اوباما تایید کرده است که هیچ معافیتی وجود نداشته، قدرت‌های جهانی اجازه هیچ راه میان‌بری به ایران در اجرای توافق هسته‌ای نمی‌دهند. تعهدات ایران هیچ تغییری نکرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه