English

اعزام سفیر شیلی به ایران بعد از ۳۶ سال / خدمات فنی مهندسی ایران به امریکای لاتین صادر می شود

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه از اعزام سفیر شیلی به ایران بعد از ۳۶ سال خبر داد و درباره فراهم شدن بستر همکاری بیشتر ایران با امریکای لاتین گفت: خدمات فنی مهندسی ایران به امریکای لاتین صادر می شود.

اعزام سفیر شیلی به ایران بعد از ۳۶ سال / خدمات فنی مهندسی ایران به امریکای لاتین صادر می شود
به گزارش خبرگزاری موج، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در تشریح برنامه‌های محمدجواد ظریف به آمریکای لاتین این سفر را هفت روزه عنوان کرد و افزود: در این سفر به ترتیب از شش کشور کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا دیدن خواهد شد و باتوجه به دور بودن مسافت و فشردگی برنامه‌ها، مدت زمان هر اقامت هیات سیاسی و اقتصادی در کشورهای میزبان یک روزه خواهد بود.
*زمینه بسیاری برای همگرایی ایران و امریکای لاتین وجود دارد
تخت روانچی، آمریکا لاتین را دارای اهمیت فوق العاده برای جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: اگرر چه عامل بعد مسافت زیاد در این رابطه وجود دارد اما همزمان زمینه‌ های همکاری بین ایران و کشورهای امریکای لاتین بسیار زیاد است. وی عضویت ایران و کشورهای امریکای لاتین در سازمان ملل، جنبش عدم تعهد و گروه ۷۷ که مجموعه کشورهای در حال توسعه را ازجمله ولایل ابجادکننده زمینه‌های همگرایی میان دو طرف عنوان کرد. معاون وزیر خارجه با بیان اینکه مشکل عمده‌ ای در گسترش روابط دوجانبه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی، زمینه‌های بسیار زیادی برای همکاری و گسترش روابط وجود دارد اما هنوز به طور کامل در این حوزه پیشرفت‌های چشمگیر را شاهد نبوده‌ایم و در حال حاضر و با توجه به شرایط جدید به وجود آمده می‌توانیم در جهت تامین منافع دو طرف پروژه‌های خوبی را پیش ببریم.
*امریکای لاتین منطقه ای با وسعت جغرافیایی وسیع و دارای نفوذ
معاون اروپا و آمریکای وزرات امور خارجه آمریکای لاتین را از نظر جعرافیایی بسیار وسیع و با ۳۹ کشور و جمعیتی حدود ۶۰۰ میلیون نفر اعلام و تصریح کرد: برخی کشورها هم از نظر جمعیتی و هم وسعت جغرافیایی، قدرت‌های بزرگ و دارای نفوذ به شمار می‌روند.
به گفته وی، این کشورها از نظر اقتصادی و سیاسی نقش مهمی در فرایند تصمیم‌سازی در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی دارند که همه این مسائل فراهم کننده زمینه‌های همکاری خوبی برای ایران و طرف مقابل است.
وی ادامه داد» از این منظر از بعد سیاسی چه در سطح بین‌المللی و چه در سطح رابطه دوجانبه، ایران و امریکای لاتین می‌توانند رایزنی‌های مفیدی با هم داشته باشند؛ از جمله فرصت‌های همکاری هم موضوعاتی مربوط به کشورهای در حال توسعه است.
*تلاش برای سنت شکنی و نوآوری در حوزه تجاری
تخت روانچی با برجسته سازی بعد اقتصادی سفر وزیر امور خارجه به آمریکای لاتین، گفت: ایران و آمریکای لاتین به شکل سنتی رابطه‌های تجاری مشخص و محدودی با هم داشته‌اند که جدای از این همکاری‌های سنتی، زمینه‌های همکاری بیشتری وجود دارد که باید مورد مطالعه و بررسی دقیقتر قرار بگیرد.
وی ادامه داد: با در نظر گرفتن ظرفیت‌های موجود و فرصت‌های بهتر می‌توان به توافق‌های خوبی با کشورهای آمریکای لاتین در حوزه اقتصادی دست یافت.
معاون وزیر خارجه عمده محصولات مبادله شده بین ایران و امریکای لاتین به شکل سنتی را اقلامی مانند گوشت، دانه‌های گیاهی، گندم و برنج، خشکبار، فرش، اقلام دارویی و تجهیزات کشاورزی برشمرد.
*حلقه روبه رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران
تخت روانچی با بیان اینکه زمینه‌های همکاری مغفول مانده جدیدی برای همکاری میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین وجود داشته و دارد، اظهار داشت: بحثصادرات خدمات فنی و مهندسی ایران آغاز شده است اما زمینه‌های گسترده‌ تری برای توسعه آن وجود دارد.
وی از استقبال برخی از کشورهای منطقه به منظور صادرات خدمات فنی مهندسی خبر داد و افزود: توسعه طرح هایی مانند خانه‌سازی که به عنوان نمونه در ونزوئلا پیش بردیم یا ساخت و بهره‌برداری از کارخانه سیمان در همین کشور مقدمه‌های خوبی برای همکاری بوده‌اند.
معاون وزیر خارجه ادامه داد: طرف مقابل شاهد توانایی‌های ایران در زمینه‌های فنی و مهندسی و به همکاری با ایران در این حوزه علاقه‌مند است و ایران نیز به این کشورها اعلام کرده است که توانایی که در شرکت‌های فنی و مهندسی ایران وجود دارد در اختیار آنها است و می‌توانند از این توانایی برای توسعه بیشتر کشورهای خود استفاده کنند.
*همکاری مشترک ایران و کوبا
تخت روانچی از فراهم بودن بستر وسیع همکاری نانوتکنولوژی با کوبا خبر داد و گفت: ایران در برخی از این حوزه‌ها مانند نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی پیشرفته است و همین مساله می‌تواند زمینه‌ها را برای همکاری‌های دو طرف در این حوزه‌ها هموار سازد. در حوزه دارویی و پزشکی کشوری مانند کوبا در برخی زمینه‌ها پیشرفته است و همکاری خوبی هم با ایران دارد اما ایران و کوبا می‌توانند در صنعت دارو مکمل یکدیگر باشند.
*شیلی سفیر خود را به ایران اعزام می کند
معاون اروپا و آمریکای لاتین وزارت امور خارجه در خصوص گشایش سفارتخانه شیلی در تهران گفت: این کشور دفتر خود در تهران را باز کرده و یکی از دیپلمات‌های این کشور در تهران مستقر است.
وی سطح رابطه از جانب شیلی با ایران را در سطح کاردار موقت عنوان کرد و افزود: سفیر ایران در شیلی فعال است اما تصمیم طرف مقابل این بوده که سفارتخانه خود در ایران را پس از ۳۶ سال باز کند؛ به نظر می‌رسد که وضعیت به این سمت حرکت کند که شیلی سفارتخانه خود را به طور کامل باز کرده و سفیر خود به ایران را اعزام کند.
*ریاست اجلاس عدم تعهدها به ونزوئلا انتقال می یابد
روانچی درباره برگزاری اجلاس عدم تعهد در ونزوئلا در کمتر از یک ماه آینده گفت: دولت ونزوئلا برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری این اجلاس در مارگاریتا انجام داده و وزیر امور خارجه این کشور هم دو روز پیش در قالب سفر منطقه‌ای به ایران آمد و بحث‌هایی در این خصوص میان تهران و کاراکاس صورت گرفت.
وی افزود: اجلاس جاری در سطح سران برگزار خواهد می شود و ایران باید ریاست اجلاس را تحویل بدهد.
*اتحاد نظامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین کذب محض است
روانچی در پایان این نشست در پاسخ به سوال اعتماد در خصوص برخی فضاسازی‌های رسانه‌های سعودی و صهیونیستی مبنی بر فعالیت‌های نظامی ایران در امریکای لاتین گفت: برخی کشورها تلاش می‌کنند رابطه ایران با سایر کشورها را تخریب کنند و در امریکای لاتین نیز شاهد چنین حرکت‌هایی بودیم و رژیم صهیونیستی سابق بر این چنین تلاش‌هایی کرده است و این روند تخریبی ادامه دارد.
وی افزود: الان هم متاسفانه برخی کشورهای منطقهبا پیوستن به رژیم صهیونیستی، سعی دارند تصویر غلطی از ایران ارائه کنند. فضاسازی‌ها در خصوص ایران نیز به همین منظور و با هدف پیش بردن پروژه ایران‌هراسی است.
معاون وزیر خارجه با کذب خواندن ادعای اتحاد نظامی ابران با کشورهای لاتین این ادعا را در راستای پروژه ایران هراسی دانست.
وی با با مشخص دانستن هدف از تخریب ها ادامه داد: پس از برجام تعداد محدودی از کشورها احساس باخت و دست خود را برای جبران این بازنده بودن دراز می‌کنند؛ در حالی که سیاست ایران در رابطه با کشورهای آمریکای لاتین کاملا شفاف و کاملا بر اساس منافع متقابل ایران و این کشورها تنظیم شده است.
وی عمده گرایش ایران با امریکای لاتین را رابطه اقتصادی دانست و افزود: وجود ظرفیت‌های وسیع برای همکاری در دو طرف در بعد اقتصادی وجود دارد و سالهاست که تحریم‌های اقتصادی باعثشد نتوانیم روابط تجاری و اقتصادی عادی با این کشورها داشته باشیم.
معاون اروپا و آمریکای لاتین وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار ظریف با فیدل کاسترو در کوبا گفت: فیدل کاسترو معمولا ملاقات زیاد خارجی ندارد اما ایران از این فرصت استقبال می‌کند چرا که آقای فیدل کاستر چهره برجسته انقلابی است.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه