English

شکارچی غیرمجاز در تالاب بین المللی هورالعظیم دستگیر شد

فرمانده یگان حفاظت تالاب بین المللی هورالعظیم از دستگیری یک نفر متخلف شکار پرنده خوتکا و تخریب یک محمیه (دامگاه) در این تالاب خبر داد.

شکارچی غیرمجاز در تالاب بین المللی هورالعظیم دستگیر شد
به گزارش خبرگزاری موج خوزستان

، علی سجاد جلالی گفت: در گشت و کنترل و کمین ۳ ساعته، نیرو‌های یگان حفاظت تالاب بین المللی هورالعظیم موفق به دستگیری یک شکارچی غیرمجاز در این تالاب شدند و ۲۲ قطعه پرنده از نوع خوتکا کشف و ضبط شد.

وی با تأکید بر اینکه نیرو‌های یگان تالاب هورالعظیم به صورت شبانه روزی برای پیشگیری از شکار و صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان اقدام به گشت و کنترل در مناطق زیر نظر می‌کنند، افزود: این متخلف نیز بعد از تشکیل پرونده برای پیگیری مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد و امیدواریم دیگر شاهد تخلف این فرد و متخلفان دیگر نباشیم.

جلالی می‌گوید: خوتکا در مناطق تالابی، برکه ها، باتلاق ها، مصب ها، دریاچه ها، و سواحل دریا به سر می‌برد و در ایران، زمستان‌ها، به صورت مهاجر و به وفور دیده می‌شود.  

این پرنده، ۴۶ سانتی متر طول دارد و از سایر اردک‌ها کوچکتر است. بسیار اجتماعی است و به سرعت و تیز به پرواز در می‌آید. در پرنده‌ی نر، سر تیره و بدنش خاکستری به نظر می‌آید. ولی سر به رنگ بلوطی است و دو نوار پهن چشمی به رنگ سبز دارد. در دو طرف زیر دمگاه، دو لکه‌ی زرد نخودی و در دو طرف حاشیه‌ی بدن و شانه، دو نوار افقی سفید رنگ دیده می‌شود. ماده ها، لکه لکه‌ای و قهوه‌ای مایل به نخودی اند. هر دو جنس، آینه‌ی بالی تیره و سبزه براق دارند. زیر تنه سفید و شاهپر‌های بال سیاه مایل به قهوه‌ای است.  

علاوه بر حفاظت از زیستگاه‌های تالابی این پرنده در سرتاسر ایران، کنترل میزان شکار این پرنده و همچنین حفاظت از مناطق، به توجه خاصی نیاز دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه