English

رییس اداره هواشناسی گناباد:

پراکنش نامناسب بارندگی عاملی برای خشکسالی جنوب خراسان رضوی

رییس اداره هواشناسی گناباد بیان کرد: یکی از پارامتر‌های مهم در سال آبی، میزان بارش مؤثر است و میزان بارندگی مؤثر به پراکندگی مناسب بارندگی مربوط است.

پراکنش نامناسب بارندگی عاملی برای خشکسالی جنوب خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، داریوش شیبانی رییس اداره هواشناسی گناباد در سخنانی اعلام کرد: بارندگی نسبت به متوسط دوره ۳۰ساله در شهرستان گناباد کاهش ۲۴ درصدی داشته است.

شیبانی ادامه داد: میزان بارندگی گناباد از ابتدای سال آبی جدید تاکنون ۸۹.۵ میلیمتر گزارش شده که این میزان نسبت به دوره بلند مدت ۳۰ساله و با توجه به متوسط بارندگی شهرستان که ۱۱۷ میلیمتر بوده، ۲۴ درصد کاهش داشته است.

وی ابراز کرد: یکی از نکته‌هایی قابل توجه در بارش‌های امسال پراکنش نامناسب بارندگی‌ها بوده است و به طوری که از ۸۹.۵ میلیمتر بارندگی که تاکنون در شهرستان ثبت شده، حدود ۴۳ میلیمتر آن در روز‌های اول تا سوم فروردین و در یک بازه زمانی کمتر از ۳۶ ساعت رخ داده است.

رییس اداره هواشناسی گناباد ادامه داد: یکی از پارامتر‌های مهم در سال آبی، میزان بارش مؤثر است و میزان بارندگی مؤثر به پراکندگی مناسب بارندگی مربوط است و شاید امسال در یک بازه زمانی کوتاه میزان بارش زیادی را در منطقه شاهد بودیم و موجب افزایش آمار بارندگی شد، ولی، چون پراکنش بارندگی‌ها در کل سال مناسب نبوده، میزان بارش مؤثر در منطقه نیز قابل توجه نیست و در حال حاضر با پدیده خشکسالی روبرو هستیم.

وی متذکر شد: هرچند سال آبی گذشته ۷۴ میلیمتر بارندگی در شهرستان گناباد داشتیم، ولی پراکنش بارندگی‌ها نسبت به امسال مناسب‌تر بود، بنابراین شاید آمار بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته اندکی بیشتر باشد، اما پراکنش نامناسب بارندگی‌ها باعث شده خشکسالی در منطقه نمود بیشتری پیدا کند.

شیبانی تاکید کرد: در سال آبی جدید بارندگی‌ها در فصل زمستان وضعیت خوب و پراکنش مناسبی نداشت، وضعیت پاییز نسبتاً نزدیک به نرمال بود، ولی در ۳ روز اول فروردین‌ماه امسال ۵۰ درصد کل بارندگی‌ها را داشتیم که این الگو، خود گویای پراکنش نامناسب بارندگی سال جاری در منطقه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه