English

سازمان ملل درباره «کشتار شمال غزه» نشست فوق‌العاده برگزار کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه یک نشست اضطراری برای بررسی عواقب «کشتار آرد» علیه فلسطینی‌ها که در شمال شهر غزه برای دریافت کمک‌های بشردوستانه تجمع کرده بودند، برگزار کرد که طی آن ارتش اشغالگر بیش از ۱۰۰ فلسطینی را به شهادت رساند و حدود هزار نفر را مجروح کرد.

سازمان ملل درباره «کشتار شمال غزه» نشست فوق‌العاده برگزار کرد
به گزارش خبرگزاری موج

، ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد در نشستی که الجزایر درخواست برگزاری آن را داده بود، خواستار صدور قطعنامه‌ای برای آتش‌بس در نوار غزه شد.

طبق گزارش شبکه قطری الجزیره، منصور به خبرنگاران گفت: این کشتار وحشیانه گواه این است که تا زمانی که شورای امنیت فلج است و حق وتو اعمال می‌شود، فلسطینی‌ها با جان خود تاوان آن را می‌دهند.

اظهارات این مقام فلسطینی پس از آن بیان شد که ایالات متحده هفته گذشته برای سومین بار از حق وتو خود برای جلوگیری از پیش‌نویس قطعنامه‌ای استفاده کرد که خواستار آتش‌بس فوری در غزه بود.

 

کشتار را محکوم کنید

منصور افزود: «من امروز صبح با لیندا توماس گرینفیلد (سفیر ایالات متحده) ملاقات کردم.» او خاطرنشان کرد که به گرینفیلد التماس کرده شورا برای «محکوم کردن این کشتار» اقدامی انجام دهد.

وی با بیان اینکه شورای امنیت باید بگوید بس است، ادامه داد: اگر آنها شهامت و عزم برای جلوگیری از تکرار این کشتارها را دارند، بدانند آنچه ما نیاز داریم آتش‌بس است.

اظهارات گوترش

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز «شوک» خود را از این رویدادها ابراز  و آنها را محکوم کرد و خواستار «تحقیقات مستقل موثر» برای تعیین شرایط اتفاق افتاده و مسئولان آن شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تلفات انسانی غم‌انگیز ناشی از جنگ در غزه ابراز نگرانی کرد، در حالی‌که بنا به گزارش‌ها بیش از ۳۰ هزار نفر شهید، بیش از ۷۰ هزار تن زخمی شده‌اند و تعداد نامعلومی زیر آوار هستند.

آنتونیو گوترش در بیانیه‌ای حادثه شمال غزه را محکوم کرد که در آن بیش از ۱۰۰ نفر - بر اساس گزارش‌ها - هنگام تقلا برای دریافت کمک‌های نجات، جان خود را از دست داده و شهید شدند.

در این بیانیه آمده‌ است که غیرنظامیان مستاصل غزه به کمک فوری نیاز دارند، از جمله غیرنظامیان در شمال محاصره شده که سازمان ملل بیش از یک هفته است قادر به ارائه کمک به آنها نیست.

دبیرکل سازمان ملل مجدداً خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه و آزادی بی‌قید و شرط همه اسیران صهیونیست شد.

وی بار دیگر خواستار برداشتن گام‌های فوری برای اطمینان از ورود کمک‌های بشردوستانه حیاتی به شهر غزه و سراسر نوار محاصره شده غزه و انتقال آنها به همه نیازمندان شد.

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، از گزارش‌ها مبنی بر شهادت و زخمی شدن صدها نفر در جریان عملیات انتقال کمک‌ها طی روز پنجشنبه در غزه ابراز تعجب کرد.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس کار و امداد به آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز اشاره کرد که آنروا و سازمان ملل متحد در این روند توزیع کمک دخالتی ندارند.

وی با بیان اینکه امروز روز جهنم دیگری در غزه است با تعجب گفت: این جنون تا کی ادامه دارد؟

الجزایر پیش‌نویس بیانیه ریاستی را به میز شورای امنیت ارائه کرد که در آن ۱۵ عضو شورا «نگرانی عمیق» خود را در مورد آنچه اتفاق افتاده، ابراز کردند.

بر اساس این متن، پیش‌نویس بیانیه مسئولیت آنچه را روی داد برعهده «نیروهای صهیونیست که آتش گشودند» می‌داند، اما متن تصویب نشد، زیرا بیانیه‌های ریاستی تنها به اتفاق آرا تأیید می‌شوند.

منصور پس از این نشست گفت: «۱۴ عضو از متن حمایت کردند»، در حالی که یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که ایالات متحده به آن رأی منفی داد، چراکه از مقصر دانستن رژیم صهیونیستی درباره آنچه رخ داده خودداری کرد.

این منبع توضیح داد که مذاکرات در راهروهای شورای امنیت در تلاش برای دستیابی به فرمولی که اجماع لازم را دریافت کند، ادامه خواهد یافت.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت: «طرفین در حال کار روی چارچوب تدوینی هستند تا ببینند آیا می‌توانیم به بیانیه‌ای برسیم یا نه.» او به احتمال اینکه بعداً در این زمینه به توافق برسند، اشاره کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه