English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

بازی معنادار پوتین در میدان انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

«اخیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در موضع‌گیری معناداری تاکید کرده که تداوم حضور بایدن در قدرت به عنوان رئیس جمهور آمریکا را در مقایسه با قدرت گیری مجدد دونالد ترامپ، گزینه بهتری ارزیابی می کند.»

بازی معنادار پوتین در میدان انتخابات 2024 آمریکا

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ یکی از نکاتی که پس از پیروزی "دونالد ترامپ" در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و دوره چهار ساله حضور وی در قدرت به کرات مطرح می شد، پیوندهای نزدیک و صمیمی میان او و "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه بوده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که ترامپ نگاهی ویژه و خاص به پوتین و نوعِ سیاست ورزی وی دارد و حتی در برهه ای برخی به طعنه می گفتند که "پوتین، نور چشم ترامپ" است.

در دوره چهار ساله حضور ترامپ در قدرت و به طور خاص در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا نیز بارها این مساله مورد اشاره قرار می گرفت که روسیه تمایل به ابقای ترامپ در کرسی ریاست جمهوری آمریکا دارد. البته که رفتارهای جنجالی و صمیمانه ترامپ و پوتین در نشست های مختلف بین المللی نیز تا حد زیادی این گزاره که دو رهبر مذکور پیوندهای عمیقی با یکدیگر دارند را تایید می کرد.

از این رو، همزمان با نزدیک شدن به زمانِ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، بار دیگر بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل آمریکا به این موضوع اشاره می کنند که دولت روسیه و شخص پوتین، قویا خواستار بازگشت ترامپ به کرسی ریاست جمهوری آمریکا هستند و از تمامی ظرفیت های خود نیز جهت تحقق این سناریو استفاده می کنند. با این حال، به تازگی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در موضع گیری معناداری تاکید کرده که "تداوم حضور بایدن در قدرت را در مقایسه با قدرت گیری مجدد دونالد ترامپ، گزینه بهتری ارزیابی می‌کند".

موضع گیری که بازتاب های بین المللی گسترده ای را نیز پیدا کرد و تحلیل و تفسیرهای مختلفی هم در رابطه با آن مطرح شده و می شود. با این همه، اینطور به نظر می رسد که در مورد موضع‌گیری اخیر پوتین، به طور خاص بایستی 3 نکته را مد نظر داشت.

 

1: پوتین و کنشگری ضمنی به نفع ترامپ

 

یکی از گزاره هایی که در مورد موضع گیری اخیر پوتین در رابطه با اقبالِ وی به انتخاب مجدد بایدن و نَه ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا مطرح می شود این است که وی از این رهگذر سعی داشته تا از شدت فشارهای داخلی در آمریکا علیه ترامپ بکاهد. دونالد ترامپ بارها و بارها از سوی جریان های سیاسی و رسانه ای آمریکایی متهم شده که با پوتین به عنوان رئیس جمهور کشوری که یکی اصلی ترین رقبای بین المللی آمریکا است، پیوندهای نزدیک و غیرسازنده ای را دارد.

پیوندهایی که در راستای منافع ملی آمریکا نیستند. از این رو، پوتین با موضع گیری جنجالی اخیر خود به نوعی سعی داشته تا جریان حملات به ترامپ در بحبوحه نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا را تضعیف کند و فضای مساعدی را برای کنشگری های انتخاباتی ترامپ فراهم سازد.

 

2: پوتین و توجه به قابل پیش‌بینی بودنِ بایدن

 

یکی دیگر از سناریوهایی که در مورد موضع گیری اخیر پوتین در رابطه با این مساله که وی نسبت به انتخاب مجدد بایدن به جایِ ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا گرایش بیشتری دارد مطرح می شود این است که در شرایط کنونیِ نظام بین الملل و به ویژه عرصه سیاست خارجی روسیه که این کشور در میدان های جنگ اوکراین درگیر است و سیلی از تنش و رقابت ها را با قدرت های غربی تجربه می کند، روس ها ترجیح می دهند تا با رئیس جمهوری در آمریکا طرف حساب باشند که به نسبتِ ترامپ جنجالی و غیرقابل پیش بینی، قابل پیش‌بینی‌تر باشد.

در واقع، ناظران و تحالیلگران معتقدند که ولادیمیر پوتین بر پایه نیازهای کنونی سیاست خارجی روسیه اقدام به ایرادِ موضع گیری اخیرش و نشان دادنِ اقبال به انتخاب مجدد بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا کرده است.

 

3: تلاش پوتین برای دورکردن جنجال ها از روسیه

 

در نهایت اینکه برخی بر این باورند که موضع گیری اخیر پوتین در مورد بایدن و گرایش دولت روسیه به انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا، تا حد زیادی معطوف به این هدف بوده که توجهات را از روسیه در بحبوحه برقرار بودن سیلی از جنجال ها و تنش های بین المللی علیه این کشور در جریان جنگ اوکراین، دور کند و فضای بین المللی که تحت تحریکات جهان غرب، تا حد زیادی علیه روسیه بسیج شده را آرام سازد.

توجه داشته باشیم که تاکنون مطالب مختلفی در مورد دخالت های روسیه در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دوره های مختلف نیز ذکر شده است. حال، در این فضای پرتنش، موضع گیری پوتین در نوع خود سعی داشته بخش قابل ملاحظه ای از تنش ها و جنجال های رسانه ای و تبلیغاتی علیه روسیه با مهندسی جهان غرب را خنثی کند.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه