English

ورود ملوان‌ها و تفنگداران دریایی آمریکا به دریای سرخ

ملوان‌ها و تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه پس از عبور از کانال سوئز وارد دریای سرخ شدند.

ورود ملوان‌ها و تفنگداران دریایی آمریکا به دریای سرخ

به گزارش خبرگزاری موج، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ملوان‌ها و تفنگداران نیروی دریایی این کشور روز یکشنبه پس از عبور از کانال سوئز وارد دریای سرخ شدند.

این افراد سوار ناوهای جنگی «یو اس اس باتان» و «یو اس اس کارتر هال» بودند. باتان یک کشتی آبی-خاکی است که توان حمل هواگردهای ثابت‌بال و هواگردهای گردنده‌بال را دارد. از کاتر هال نیز برای جابجایی تفنگداران دریایی، تجیزات آنها و مستقر کردن آنها در ساحل استفاده می‌شود.

مقام‌های آمریکایی ادعا می‌کنند اعزام این نیروها برای مقابله با «اقدامات ایران» صورت گرفته است. تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یگان‌ها در حین کار، انعطاف‌پذیری و قابلیت عملیاتی قابل‌توجهی را برای جلوگیری از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و کاهش تنش‌های منطقه‌ای ناشی از آزار و اذیت ایران و توقیف کشتی‌های تجاری به آن اضافه می‌کنند.»

این اقدام بعد از آن صورت گرفت که واشنگتن مدعی شد که دو تلاش از سوی ایران برای تصرف نفت‌کش‌های تجاری در آب‌های عمان را خنثی کرده است. این در حالی است که ایران گفته یکی از این دو نفت‌کش به یک شناور ایرانی برخورد کرده است.

با وجود این کارشناسان معتقدند که اقدام آمریکا بخشی از سیاست «بازی بزدل» است که ایالات متحده به ویژه در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» علیه ایران به کار گرفت اما هر بار به شکست منجر شد.

 تئوری «بازی بزدل» (Game of chicken) بر این اصل استوار است که در یک موقعیت‌ فرضی با دو بازیگری که بین آنها تعارض منافع یا رقابت بر سر منابع وجود دارد، دو طرف سعی می‌کنند با تمام ابزارها و امکاناتی که در اختیار دارند طوری وانمود کنند که برای وقوع بدترین حالت ممکن آماده‌اند تا از این طریق در رقیب هراس ایجاد و او را از میدان به در کنند.

نام تئوری ریشه در یک بازی خیابانی دارد که در آن دو راننده با سرعت زیاد در یک جاده از دو سوی مقابل به‌سمت هم حرکت می‌کنند؛ یکی از دو راننده باید قبل از آنکه دیر شود تصمیم بگیرد که از مسیر منحرف شود، وگرنه خودروها با هم برخورد می‌کنند و هر دو کشته می‌شوند. در حالتی که یکی از راننده‌ها تسلیم شود و خود را از مسیر خارج کند، بازنده است و او را به‌خاطر واکنشی که به باخت منجر شده «بزدل» خطاب می‌کنند. راننده دیگری که در مسیر باقی مانده به‌خاطر آنکه توانسته رقیب را از میدان به در کند برنده است. طبیعی است که اگر یکی از طرف‌ها احساس کند که طرف مقابل ترسو است و تمایل دارد از مسیر منحرف می‌شود طبعاً به حرکت در مسیر مستقیم ادامه خواهد داد.

مقام‌های دولت آمریکا در برهه‌های مختلف هر گاه احساس می‌کنند چنته‌شان از همه گزینه‌ها علیه ایران خالی است تلاش می‌کنند از این ترفندها برای پیشبرد جنگ ترکیبی علیه ایران استفاده کنند.

سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه ‌بیان اینکه کشور‌های منطقه به درستی متوجه ‌شده‌اند که ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ منطقه‌‌ای است، اظهار داشت: در نبرد‌های مستقیم بین ایران و آمریکا طی سال‌های اخیر، کشور‌های منطقه به ضعف آمریکا و در مقابل قدرت جمهوری اسلامی پی برده و درک کرده‌اند امنیت خلیج فارس باید توسط کشور‌های پیرامون آن تأمین شود.

وی افزود‌: خدای بزرگ را شاکریم که ایران اسلامی به درجه‌ای از قدرت و توان رسیده ‌که می‌تواند برابر هر اقدام و شیطنت آمریکایی‌ها مانند توقیف کشتی‌ها، مقابله به مثل کرده و کشتی‌های آنها را توقیف کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه