English

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل:

استفاده از پهپادهای ایرانی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ می باشد

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که استفاده از پهپادهای ایرانی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ به شمار می‌آید.

استفاده از پهپادهای ایرانی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ می باشد

به گزارش خبرگزاری موج، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه جاری (میلادی) بر عهده دارد در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره ادعای اثبات نشده غرب و آمریکا درخصوص استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ دانست.

بنابر گزارش وب سایت هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، گرینفیلد مدعی شد: استفاده از پهپاد های ایرانی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. ما از سازمان ملل درخواست کرده‌ایم تا تحقیقاتی را به‌ویژه در رابطه با استفاده روسیه از این پهپادها در اوکراین انجام دهد.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: هر جای دیگری که از پهپادهای ساخت ایران استفاده می‌شود، باید محکوم شود و بخشی از این تحقیقات باشد زیرا این کار قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند.

به گزارش ایسنا، غرب و آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین تلاش کرده‌اند تا با طرح ادعای بی‌اساس و اثبات نشده مبنی بر استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین پای ایران را به این جنگ بکشانند. این در حالی است که این ادعا بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران و روسیه رد شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان پیشتر در پاسخ به این ادعاهای مقامات غربی و آمریکایی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها تعداد کمی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است و اطلاعی از نحوه استفاده از این پهپادها ندارد.

وی علاوه‌ بر این گفته بود اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.

همچنین واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش از این در نشستی در سازمان ملل ارسال سلاح از ایران را اتهامی بی‌اساس خوانده و گفته بود که مجموعه صنعتی و نظامی روسیه می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران به اهداف خود دست پیدا کند. این در حالی است که صنعت نظامی اوکراین از اساس وجود ندارد و از سوی صنعت غرب تامین می‌شود.

نبنزیا تاکید کرده بود: ما تحت تاثیر سخنان شرکای سابق غربی قرار نمی‌گیریم. آنها سعی می‌کنند توجهات را به سمت اتهامات بی‌اساس درباره انتقال سلاح از ایران به روسیه معطوف کنند. ما بارها این اتهام را رد کرده‌ایم.

سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در نشست اخیر شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ که در ۱۵ تیر برگزار شد، با تاکید بر اینکه «ایران قاطعانه این اتهامات بی اساس را رد می‌کند» خاطر نشان کرد: تهران موضع بی‌طرفانه خود را در قبال درگیری اوکراین حفظ کرده است. ما با صبر و حوصله منتظر شواهد ادعایی از اوکراین پس از دیدار مقدماتی بین کارشناسان ایرانی و اوکراینی بوده ایم. با این حال، استفاده از به اصطلاح "سند" متشکل از عکس های متناقض و اطلاعات "منبع باز" مشکوک، و سوء استفاده از رویه‌های سازمان ملل برای انتشار آن به عنوان شواهدی از تخلفات ادعایی، همانطور که توسط اوکراین و بریتانیا انجام شده است، غیرحرفه ای، فریبکارانه و غیر سازنده است.

وی همچنین گفت: من تاکید می‌کنم که درخواست‌های مکرر برای انجام به اصطلاح تحقیقات در این زمینه فاقد مبنای قانونی است. نه قطعنامه ۲۲۳۱ و نه یادداشت مربوطه رئیس شورای امنیت (S/۲۰۱۶/۴۴) اجازه چنین مأموریت غیرقانونی را می دهد. بنابراین، هرگونه یافته یا نتیجه‌گیری دبیرخانه منتج از چنین فعالیت‌های غیرقانونی بی اعتبار است.

ایروانی افزود: کاملاً مشهود است که برخی کشورها عمداً تلاش می‌کنند با دستاویز قرار دادن این اتهامات توجه بین‌المللی را از دلایل اصلی وضعیت فعلی مربوط به اجرای برجام و نقض مداوم قطعنامه ۲۲۳۱ توسط آمریکا از زمان خروج غیرقانونی این کشور از توافق در سال ۲۰۱۸ منحرف کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه