English

در برنامه رو در رو مطرح شد:

دومینوی اعتراضی در اروپا در حال شکل گیری است/۸۰ درصد فرانسه به جنبش ضد سرمایه پیوسته/فرانسه بیش از ۱۰ میلیون مسلمان دارد

اعتراضات و جنبش جلیقه زردها در فرانسه با تایید ۸۰ درصدی مردم و ورود احزاب در صدر اخبار است و در حال توسعه به دیگر کشورهای اروپایی است.

دومینوی اعتراضی در اروپا در حال شکل گیری است/۸۰ درصد فرانسه به جنبش ضد سرمایه پیوسته/فرانسه بیش از ۱۰ میلیون مسلمان دارد

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، «جنبش ضدسرمایه‌داری فرانسه» در مجله سیاسی «رو در رو» امروز ۱۳ آذر توسط حمیدرضا آصفی سفیر اسبق ایران در فرانسه و محسن کوثر خواه استاد دانشگاه بررسی شد.

ابتدا مراد عنادی کارشناس مجری برنامه با مرور این جنبش سرمایه داری در فرانسه اظهار کرد: این روزها جنبش جلیقه زردها را در اخبار شنیدید و این قضیه به هلند و بلژیک هم کشیده شده است و طرح افزایش سوخت که باعث و بانی این ماجرا بود در فرانسه برای شش ماه تعلیق شده است.

آصفی سفیر سابق ایران در فرانسه در رابطه با ریشه این جنبش در فرانسه بیان کرد: آنهایی که با فرانسه آشنا هستند می دانند این کشور پیشرو در دموکراسی است و معمولا در پست های سیاسی احزاب یک دست نبودند و این را نقطه قوت سیاست خود می دانستند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: فرانسه که خود را مهد دموکراسی می داند اجازه خیلی جریان ها را می دهند و بعد جریان از اختیار دولت خارج می شود.

آصفی ادامه داد: این جنبش ابتدا از موضوع سوخت که تا ۲۳ درصد با افزایش قیمت مواجه شد و با مردم عادی و کامیون داران آغاز شد و سپس احزاب به آن پیوستند.

وی خاطر نشان کرد: نهضت فرانسه رهبر خاصی ندارد و فضای مجازی و خود مردم موجب حضور مردم در خیابان ها شدند و پس از آن اقدامات مکرون و سیاست های آن هدف قرار گرفت و فراگیر شد و سیاست های کلان اقتصادی مکرون مطرح شد.

مکرون شخصیت پخته ای ندارد

محسن کوثر خواه استاد دانشگاه در ادامه با طرح این موضوع که ملت ما دو نگاه به فرانسه دارد، افزود: مترجمین قبل از انقلاب ادبیات فرانسه را به کشور منتقل کردند و ماجرای فرانسه از داعش و اولاند تفاوت کرد و مکرون میراث دار این جریان هاست و شخصیت پخته ای ندارد. 

وی یادآور شد: از روزی که با مهاجرین در شهر کاله برخورد شد و خشونت ها با جوانان و مردم شکل گرفت و بیکاری افزایش یافت همزمان با نشان دادن کرنش مکرون به ترامپ مردم خشمگین شدند.

پارلمان فرانسه حمله به روسیه را تصویب کرد

سفیر سابق ایران در فرانسه ریشه مسائل فرانسه را صرفا اقتصادی ندانست و  اظهار کرد: مشکلات اقتصادی مانند بهمن از ۲۵ سال قبل چرخید و جلو آمد و بزرگ شد و شاید جوان بودن مکرون دلیل انتخاب او بود و اروپا به سمت جوان گرایی می رود و البته افول حزب سوسیالیست هم بی تاثیر نبود در روی کارآمدن ماکرون که یک افت جدی است.

آصفی خاطر نشان کرد: فرانسه سومین کشور اقتصادی اروپا و پنجمین کشور اقتصادی دنیاست و بیکاری در فرانسه ۹ درصد بالاتر از منطقه یوروست.

وی افزود: ۵۳ درصد مردم فرانسه با سیاست های مکرون مخالف هستند و در شرایط فعلی به نظرم بیش از ۱۰ میلیون مسلمان در فرانسه مقیم هستند.

سفیر سابق ایران در فرانسه به وجود کارتن خواب های بالا در فرانسه اشاره کرد و ادامه داد: باید توجه کنیم یک دوره ای روشن فکری ایران ریشه در فرانسه داشت و آنها به ادبیات خود می بالیدند و امروز تبعیض ها و نگرش بد به مسلمانان و مهاجرین و اختلاف طبقاتی موضوع های معترضین را عمیق تر کرد.

آصفی همچنین بیان کرد: پارلمان فرانسه حمله به سوریه را تصویب کرد در حالیکه انگلیس این کار را نکرد و دموکراسی فرانسه به شدت زیر سوال رفت و امروز عنان کار از دست دولتمردان فرانسه خارج شده است.

دومینوی اعتراضی در اروپا شکل می گیرد

کوثر خواه استاد دانشگاه در مورد گستردگی اعتراضات فرانسه گفت: من به بهار فرانسه فکر می کنم و یک دومینو در حال شکل گیری است مانند بهار عربی یا همان بیداری اسلامی عربی در منطقه که رخ داده است.

وی به خروج فرانسه از اتحادیه اروپا پرداخت و ادامه داد: ترورها را ساده نگیرید و خشونت برخواسته از یک آتش زیر خاکستر است و مکرون باید مسالحه را شروع کند و البته معترضین رهبر ندارد.

این استاد دانشگاه با طرح مشکلات حواشی فرانسه و خشونت عریان فرانسه بیان کرد: هنوز آرامش و فضای گفتگو در فرانسه حاکم نشده است.

لوپَن می خواهد راه سوم فرانسه باشد

سفیر سابق ایران در فرانسه با یادآوری تبعیض و مشکلات اقتصادی به عنوان ریشه های اصلی نارضایتی مردم فرانسه گفت: فرانسه از ریش سفیدها خالی شده و موج رشد مکرون خیلی سریع بود و ظرف دو سال اتفاق افتاد.

آصفی خاطر نشان کرد: آقای سارکوزی هم از پختگی لازم برخوردار نبود و دوره اش کوتاه شد در حالیکه ژاک شیراک در بیماری گاوها در کنار گاو هم می گریست و رفتار روشنفکری نداشت.

وی جنس اقتصاد کاپیتالیستی را یکی از ریشه های مشکلات امروز اقتصاد فرانسه دانست و به توتال اشاره و عنوان کرد: اقتصاد سرمایه داری ریشه نارضایتی هاست و البته در اروپا که دموکراسی نهادینه شده انقلاب معنا ندارد و حکومت ها دست به دست می شود و خانم لوپَن مایل است خود را راه سوم فرانسه معرفی کند.

سفیر سابق ایران در فرانسه تصریح کرد: ترامپ دوست دارد قدرت فرانسه فروپاشیده شود و خروج انگلیس هم تزلزل وحدت اروپا را تشدید کرد.

۸۰ درصد مردم فرانسه جنبش را تایید کردند

کوثر خواه استاد دانشگاه به خرید اوراق قرضه بانک اتحادیه اروپا توسط چین اشاره و تاکید کرد: عنان را از اروپا خارج کرده است و ترامپ هم در همین راستا اقداماتی انجام می دهد و اینها اضلاع موثر در ماجرای اروپا و فرانسه است که دورنمای اروپا تیره است.

وی ادامه داد: مردم فرانسه تا ۸۰ درصد خیزش را تایید کردند و اتحادیه اروپا تغییر خواهند کرد و امروز خیلی ضعیف شده است و اروپا به دلیل تصمیم گیری های اشتباه خود وابسته به دو جریان شد.

فرانسه زمانی به داشتن سیاست مستقل معروف بود

سفیر سابق ایران در فرانسه در رابطه با تضعیف شدن اروپا گفت: فرانسه و آلمان به موتور محرک اتحادیه اروپا معروف هستند و اگر اروپا تجزیه شود گرایش آمریکایی در این کشورها بیشتر خواهد بود و یک زمان فرانسه معروف به داشتن سیاست مستقل بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه