English

آیا مصر به سمت گشایش سیاسی ناخواسته حرکت می‌کند؟

سه‌ضلعی سیسی، شفیق و اسلام‌گرایان در انتخابات آتی مصر

به نظر می رسد ورود احمق شفیق به کوران رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر می تواند رئیس جمهور فعلی مصر را دچار مشکلات زیادی کند.

سه‌ضلعی سیسی، شفیق و اسلام‌گرایان در انتخابات آتی مصر

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، مصر در حالی تا کمتر از چهار ماه دیگر به استقبال انتخابات ریاست جمهوری می‌رود که تحولات سیاسی در این کشور در ماه گذشته تا حدودی متحول شده است. «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده قصد ندارد بیش از 2 دوره در قدرت باقی بماند و از سوی دیگر نیز موضع ملایم‌تری درباره اخوان المسلمین اتخاذ کرده است.

یک سال پس از کودتای ارتش مصر علیه «محمد مرسی»، سیسی با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری موفق به پیروزی شد. اخوان المسلمین که پس از کودتا غیرقانونی اعلام‌شده بود، انتخابات را تحریم کرد، درنتیجه میزان مشارکت به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت؛ از حدود 50 میلیون نفر واجدان شرایط مشارکت در انتخابات، تنها نزدیک به 24 میلیون نفر (47 درصد) مردم مصر در انتخابات شرکت کردند.

طبق نتایج اعلام‌شده نیز سیسی 23 میلیون رأی را در رقابت با «حمدین صباحی» که 750 هزار رأی داشت، به دست آورد.

اما اکنون با گذشت چند سال از رویدادهای متعاقب کودتا، آرامش تا حدودی به مصر بازگشته است. از سوی دیگر اخوان المسلمین نیز با عقب‌نشینی از موضع پیشین خود مبنی بر اینکه مرسی را هنوز رئیس‌جمهور قانونی مصر می‌داند و مشروط کردن مشارکت در انتخابات به امکان حضور و رقابت مجدد محمد مرسی در انتخابات به نظر می‌رسد نگاهی واقع‌گرایانه‌تر به عرصه سیاسی این کشور را نصب العین قرار داده است.

البته هنوز مشخص نیست که واکنش سیسی و حکام مصر به این درخواست اخوان المسلمین چه خواهد بود و آیا اجازه مشارکت یک کاندیدای منتسب به اخوان در انتخابات صادر خواهد شد یا خیر.

از سوی دیگر اما «احمد شفیق»، از لیبرال‌های هم‌حزبی «حسنی مبارک» که در آخرین روزهای حکومت وی، دو ماه نخست‌وزیر بود و پس از انتخاب مرسی به امارات متحده عربی گریخت، نیز اعلام کرده برای انتخابات کاندیدا خواهد شد.

شفیق در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 با مُرسی رقابت کرد و توانست با حدود 5 میلیون و 500 هزار رأی (200 هزار رأی کمتر از مُرسی) به دور دوم راه یابد. در این مرحله نیز شفیق موفق به کسب 48 درصد آرا، یعنی بیش از 12 میلیون رأی شد. بااین‌حال وی دوباره رقابت را به مُرسی باخت.

ورود شفیق به کوران رقابت‌ها می‌تواند باعث ریزش آرای سیسی شود و به این خاطر حائز اهمیت زیادی است.

از سوی دیگر حضور شفیق در رقابت‌ها می‌تواند کار اخوان المسلمین را تسهیل کند، اخوان در چنین شرایطی می‌تواند حتی اگر کاندیداهایش امکان رقابت پیدا نکنند، با حمایت از یک کاندیدای ائتلافی به زندگی سیاسی و تأثیرگذاری بازگردد.

در دور نخست انتخابات سال 2012 دو کاندیدای اسلام‌گرای دیگر یعنی حمدین صباحی و عبدالمنعم بوالفتوح روی‌هم‌رفته نزدیک به 9 میلیون رأی را به دست آوردند. ازاین‌رو می‌توان گفت اسلام‌گرایان مصری چندان هم بدون کاندیدا و شخصیت نیستند.

اگر در میان جناح سکولارها رقابت ایجاد شود، یک کاندیدای اسلام‌گرا و یا محافظه‌کار ائتلافی می‌تواند برای سیسی و شفیق دردسرهای زیادی ایجاد کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه