English

پیروزی بلوک راست میانه در انتخابات سیسیلی

برلوسکونی برای بازگشت به سیاست ایتالیا آماده می‌شود؟

انتخابات محلی سیسیلی در حالی روز یکشنبه برگزار شد که بلوک راست میانه توانست از سد حزب حاکم و پوپولیست های جنبش 5 ستاره در آن بگذرد.

برلوسکونی برای بازگشت به سیاست ایتالیا آماده می‌شود؟

به گزراش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، بلوک راست میانه که مورد حمایت «سیلویو برلوسکونی»، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا است مدعی پیروزی در انتخابات محلی سیسیلی شد. ازنظر برخی ناظران این پیروزی مقدمه موفقیت احتمالی این بلوک در انتخابات سراسری در ماه مه است.

در پی اعلام پیروزی بلوک راست میانه در انتخابات سیسیلی به نظر می‌رسد سیلیو برلوسکونی برای یک بازگشت خیره‌کننده به سیاست آماده‌شده و در آستانه انتخابات سراسری جایگاه یک ‌قطب سیاسی را به دست آورده است.

انتخابات منطقه‌ای سیسیلی روز یکشنبه برگزاری شد و می‌توان آن را مقدمه‌ای برای انتخابات سراسری آینده دانست، چندان‌که بسیاری از مشکلات این جزیره شباهت زیادی به معضلات ایتالیا دارد: نرخ بالای بیکاری، کوهی از بدهی‌ها و رشد اقتصادی ناچیز.

همچنین هجوم مهاجرانی که پس از نجات یافتن از مرگ در دریای مدیترانه به سیسیلی سرازیر شده‌اند نیز مسئله‌ای کلیدی است.

با شمارش 93 درصد از آرا، بلوک راست میانه که از سوی نخست‌وزیر چهار دوره ایتالیا حمایت می‌شود، با پنج درصد اختلاف بر پوپولیست های ضد ساختار جنبش 5 ستاره پیش است و همچنین از حزب حاکم دموکراتیک (که گرایش چپ میانه دارد) حدود یک‌سوم بیشتر رأی آورده است.

برلوسکونی در واکنش به این موفقیت ویدیویی را صفحه فیسبوکش منتشر کرده و دران می‌گوید: «به نظر می‌رسد سیسیلی، مسیر تغییری واقعی، جدی و سازنده بر اساس صداقت، شایستگی و تجربه را برگزیده است.»

«نلو موسومکی»، کاندیدای بلوک راست میانه برای پست استانداری با نزدیک به 40 درصد آرا در انتخابات پیروز شد. «جانکاراو کانسلری»، کاندیدای جنبش 5 ستاره اندکی بیش از 34 درصد آرا را به دست آورد و «فابریتزیو می‌کاری»، کاندیدای حزب حاکم تنها 18 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

با این نتایج به نظر می‌رسد برلوسکونی پس از 6 رسوایی اخلاقی و برخی اتهامات دیگر در حال بازگشت به نقشه سیاسی ایتالیا است.

برلوسکونی به دلیل محکوم شدن در یک پرونده فرار مالیاتی در سال 2013 هنوز نمی‌تواند خود را کاندیدای پست‌های اصلی دولتی کند. اما امیدوار است دادگاه حقوق بشر اروپا در هنگام بررسی مجدد پرونده او، در مورد محکومیتش تجدیدنظر کند و به‌این‌ترتیب مسیر رقابت برلوسکونی در سطح ملی بار دیگر هموار شود.

او پس‌ازاینکه سال گذشته اینکه یک عمل جراحی قلب باز انجام داد برای شرکت فعالانه در کارزار انتخاباتی سیسیلی وارد عمل شد. حتی اگر دادگاه اروپا محرومیت‌های او را لغو نکند، برلوسکونی یکی از شخصیت‌های کلیدی بلوک راست میانه برای پیروزی در انتخابات سراسری آینده خواهد بود.

نتیجه انتخابات محلی ایتالیا ضربه دیگری به رهبری «متئو رنتزی»، نخست‌وزیر سابق در حزب حاکم دموکراتیک به‌حساب می‌آید که اکنون در جدال با دیگر شرکای چپ‌گرایش قرار دارد.

رنتزی که در چند انتخابات اخیر نتوانسته به پیروزی‌های قبلی را تکرار کند به‌شدت زیر فشار قرارگرفته است.

خبر بد دیگر برای حزب حاکم، افزایش محبوبیت جنبش 5 ستاره است که برای قبضه کابینه ایتالیا رقابت می‌کند و «لوئیجی دی مایو»، رهبر آن حزب دموکراتیک را یک «مرده سیاسی» می‌خواند.

برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بلوک راست میانه در انتخابات سال آینده پیروز خواهد شد، اما احتمالاً تغییرات اخیر قانون انتخابات امکان پیروزی قاطع و به دست آوردن اکثریت مطلق را از همه بلوک‌ها خواهد گرفت و ممکن است منجر به بحران سیاسی در ایتالیا شود.

سیسیلی به‌طور سنتی پایگاه بلوک راست میانه به‌حساب می‌آید، اما در سال 2012 حزب دموکراتیک با استفاده از شکاف محافظه‌کاران بیشتر کرسی‌ها را به دست آوردند. اما این بار برلوسکونی توانست ائتلافی گسترده را پشت سر رهبر راست‌گرایان افراطی متحد سازد.

متحدهای برلوسکونی یعنی «برادران ایتالیا» و «لیگ شمالی» پاداش خود را برای مخالفت گسترده با مهاجران دریافت کرده‌اند و لذا به نظر می‌رسد برای در انتخابات آینده نیز همراه برلوسکونی خواهند ماند.

کابینه چپ‌گرای میانه ایتالیا در برابر انتقادات سعی کرد به ورود مهاجران لیبیایی پایان دهد، اما پس‌ازآن که بیش از 600 هزار مهاجر عموماً آفریقایی در 4 سال گذشته وارد این کشور شدند. این معضل حمایت از بلوک چپ میانه را به‌شدت کاهش داد.

جنبش 5 ستاره نیز برای پیروزی در انتخابات سیسیلی یک کمپین چندین ماهه برگزار کرد تا نوار پیروزی‌های خود در انتخابات شهرداری‌های رم و تورین را تداوم بخشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه