English

افشای استفاده آمریکا از تسلیحات غیر متعارف در سوریه

سرویس بین الملل - هنوز خاطره تلخ فاجعه در هیروشیما و ناکازاکی فراموش نشده است که آمریکایی ها در سوریه از تسلیحات غیر متعارف استفاده می کنند.

افشای استفاده آمریکا از تسلیحات غیر متعارف در سوریه

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری موج به نقل از مجله فارن پالیسی، ارتش آمریکا در سوریه از «اورانیوم» ضعیف شده استفاده کرده است.

این نشریه فاش کرد:ارتش آمریکا اواخر سال 2015 در نبردهای میدانی شرق سوریه و درحمله به تانکرهای نفت داعش، از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده و به این مسئله اعتراف کرده است.

بنابر این گزارش: از زمان تجاوز آمریکا به عراق درسال 2013 این نخستین بار است که استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده مورد تایید قرار گرفته است.

این نشریه افزود:درزمان تجاوز آمریکا به عراق در سال 2013 هزاران بار تسلیحات حاوی مهمات اورانیوم ضعیف شده به کار برده شده که اعتراض مجامع منطقه ای را در پی داشت و این در حالی است که مواد سمی موجود در آن، موجب بروز سرطان و نقض عضو نوزادان در عراق شد.

براساس این گزارش، جاش ژاک سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا(سنت‌کام) اذعان کرده است:درتاریخ های 16 و 22 نوامبر سال 2015، 5265 تعداد سلاح آفندی 30 میلیمتری با قابلیت نفوذ در هدف و حاوی اورانیوم ضعیف شده با استفاده از جنگنده های نوع A-10 در منطقه شرقی سوریه استفاده شده که به دنبال آن 250 وسیله (نظامی) منهدم شدند.

گزارش این نشریه آمریکایی درحالی است که رسانه های عراقی مهرماه سال جاری خبر دادند که براساس تازه ترین اسناد فاش شده، ارتش آمریکا در جریان اشغال عراق در سال 2003 میلادی، از تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده است.

براساس این گزارش که از یک سازمان غیر نظامی موسوم به (PAX) مستقر در هلند به دست آمده است، این اسناد حاصل گزارش ها و تجزیه و تحلیل نمونه هایی است که در اختیار دانشگاه جورج واشنگتن در سال 2003 قرار داشت، اما نتایج آن تاکنون محرمانه مانده بود.

در این اسناد ذکر شده که ارتش آمریکا بااستفاده ازجنگنده های نوع A-10 دستکم 116 بار اهداف آسان نظامی، مانند مقرها، خودروها و کامیون ها را با تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده ، هدف قرار داده بود.

حملات با اورانیوم ضعیف شده، 16درصد اهداف ساختمانی، 35/6 درصد اهداف آسان و ساده و 42 درصد سربازان را شامل شده و همچنین 33/2 درصد واحدهای زرهی و 10/4 درصد واحدهای توپخانه را هدف گرفته است. 

این گزارش تازه ثابت می کند که آمریکا بطورگسترده ای قوانین بین المللی را در سال 2003 نقض کرده و باعث خسارات انسانی و محیط زیستی هولناکی به مردم عراق شده است. 

این بمباران ها، در سال های بعد پیامدهای منفی سنگینی برای عراقی ها داشته است، بطوری که علاوه بر آلودگی محیط زیست، اختلالات ژنتیکی نیز ببار آورده که نمود آن ، تولد نوزدان ناقص الخلقه طی سال های 2005 تا 2010 در این کشور بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه