English

پیگیری بی وقفه یک نماینده مجلس برای توسعه معادن طبس

ایران کشوری‌ است که سرشار از منابع معدنی گوناگون به‌ شکلی که اغراق نیست اگر گفته شود بهشت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های معدن‌کاری و استخراج و فراوری معادن به‌شمار می‌رود.

پیگیری بی وقفه یک نماینده مجلس برای توسعه معادن طبس
به گزارش خبرگزاری موج

، معدن کاری صنعتی بسیار سرمایه پذیر بوده که علاوه بر تولید مواد مختلف، برای از کارخانه‌ها و صنایع دیگر خوراک و مواد مصرفی تولید می‌نماید و به همین دلیل در ایجاد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده، جبران خدمات نیروی کار و سرمایه و تقویت فعالیت‌های کارآفرینی در مناطق نقش و تاثیر مستقیم داشته و بالطبع موجب افزایش درآمدهای مالیاتی نیز می‌گردد. علاوه بر اینکه بصورت معنی‌داری نقش بسزایی در افزایش تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه دارد.

در میان مناطق مختلف و مستعد معدن‌کاری در سرتاسر کشور، طبس به‌نوعی گل سرسبد صنایع معدنی ایران است به‌گونه‌ای که بیش از هفتاد درصد معادن زغال‌سنگ کشور در طبس قرار دارد و از ۶۵ ماده معدنی ۶۱ ماده بصورت مستقیم و غیرمستقیم در معادن طبس موجود است.

به‌عبارت دیگر با یک برنامه‌ریزی اصولی می‌توان بسیار فراتر از وضعیت موجود به بهره‌برداری از پتانسیل معادن این منطقه امیدوار بود. 

مجتمع کارخانه تولید کک طبس یکی از این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه به‌شمار می‌رود. 

قابل توجه است که تا پیش از سال ۱۴۰۰ چراغ کارخانه هفده ساله مجتمع کک طبس در حال خاموشی بود ولی از این سال به پی‌گیری‌های شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، جناب آقای مجید نصیرایی، نه تنها این مجتمع احیا شده و از وضعیت رکود و خاموشی و زیان‌دهی به‌درآمد بلکه در مهرماه سالجاری فازهای تکمیلی ۲ و ۳ این مجتمع نیز به بهره‌برداری رسیدند تا ظرفیت تولید این کارخانه به حدود ۴۵۰ هزار تن کک متالورژی در سال برسد که کشور را بصورت کامل از واردات این محصول که سوخت عمده در صنایع ذوب آهن و فولاد می‌باشد، بی‌نیاز نماید.

تامین کک زغال سنگ به عنوان سوخت مناسب صنایع مستلزم اختصاص مقادیر معتنابهی منابع ارزی است که با فعالیت این کارخانه در منطقه طبس از بیرون رفت منابع ارزی ممانعت شده و علاوه بر آن سطح اشتغالزایی نیز در منطقه افزایش یافته است.

با توجه به مشکلات و معضلات مناطق محروم و خشک، توجه به ظرفیت‌هایی همچون معادن در مناطقی مانند طبس، می‌تواند چشم‌انداز گسترده‌ای در خصوص سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی، رونق اقتصادی و توسعه اجتماعی در منطقه در مقابل چشم بگشاید. معادن را باید به دیده کلید توسعه در مناطق کم‌برخوردار کشور درنظر گرفت و چنانچه در این مناطق مدیران و مسئولان نگاه توسعه محور و جامعه‌محور داشته باشند می‌شود به اینده اقتصادی و اجتماعی و توسعه این مناطق امیدوار بود. 

این رویکردی است که همواره دغدغه و مورد توجه و اقدام حجت الاسلام مجید نصیرایی به عنوان نماینده منتخب مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در خانه ملت بوده است.

دلسوزی و پی‌گیری‌های حجت الاسلام نصیرایی موجب شده علاوه بر احیای مجتمع کک طبس اقدامات بسیار موثری درخصوص احداث و راه‌اندازی نیروگاه برق حرارتی در کارخانه نیز انجام شود که این نیروگاه علاوه بر قابلیت تولید برق برای رفع نیازهای دیگر صنایع مستقر در منطقه، می‌تواند پاسخگوی نیاز شهرستان طبس در زمانهای اوج مصرف نیز باشد. پیش‌بینی می‌شود این نیروگاه در سال ۱۴۰۴ بصورت کامل به بهره‌برداری برسد.

گفتنی است مجتمع کک طبس در زمینی به مساحت ۳۰۰ هزار متر مربع و زیربنای ۱۵۵۰۰ متر مربع احداث شده و برای ۳۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر بصورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

اگر تلاش‌های بی‌وقفه حجت الاسلام مجید نصیرایی در احیای این کارخانه نبود، علاوه بر خاموشی تدریجی چراغ این کارخانه، باید شاهد بیکار شدن این تعداد از هموطنان زحمتکش نیز می‌بودیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه