English

بزرگترین بازار مالی جهان برای سرمایه گذاری چیست؟

بارها و بارها در مقالات مختلف و پست‌های اینستاگرامی خوانده‌اید که برای یک زندگی با دغدغه کمتر، حتما باید سرمایه‌گذاری را جدی گرفت.

بزرگترین بازار مالی جهان برای سرمایه گذاری چیست؟

به گزارش خبرگزاری موج، بارها و بارها در مقالات مختلف و پست‌های اینستاگرامی خوانده‌اید که برای یک زندگی با دغدغه کمتر، حتما باید سرمایه‌گذاری را جدی گرفت. در ایران که به شدت دچار تحریم شده است، سرمایه‌گذاری درست به شکل دلاری و یا به شکلی است که از تورم جلوتر باشد. در این مقاله قصد داریم در خصوص سرمایه‌گذاری دلاری صحبت کرده و بزرگترین بازار مالی جهانی را نیز معرفی کنیم. نام این بازار فارکس بوده که از کلمه انگلیسی Forex و به معنای بازار تبادل ارزها برداشته شده است. اگرچه نام بازار به معنای تبادل ارزها است، اما آنچه در این بازار معامله می‌شود، بسیار گسترده‌تر از ارزهای جهانی بوده و تعداد نمادهای قابل معامله حداقل 100 نماد و حداکثر 600 نماد معاملاتی است.

فارکس چیست؟

احتمالا نام این بازار را پیش از نیز شنیده بودید اما هنوز هم دقیقا نمی‌دانید که این بازار چیست، کجاست، سایتش چیست و نهایتا چگونه باید وارد آن شد تا امر سرمایه‌گذاری را شروع کرد. در این مقاله که بخشی از مقاله‌ی اصلی بازار فارکس در وبسایت آی تی بی است، قصد داریم تا این بازار را به شما توضیح داده و اصول و قواعد اولیه معامله‌گری در آن را به شما بیاموزیم. هنگامیکه اقتصاد شکل و شمایلی جهانی گرفت، نیاز بود تا اقتصادهای مختلف بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند. این ارتباط با تبدیل ارز کشورهای مختلف به یکدیگر انجام شد. برای مثال، اگرچه پول رایج کشور ژاپن ین است، اما ین ژاپن احتمالا در اروپا و آمریکا و حتی کشورهای نزدیک به آن، کاربرد خاصی نداشته باشد. بنابراین، ژاپنی‌ها چه برای سفر به این کشورها و چه برای داد و ستد مالی و صنعتی، نیاز به تبدیل کردن ین ژاپن به دلار آمریکا یا یورو خواهند داشت. اما هر ین ژاپن معادل چند دلار آمریکا است؟! پاسخ به این سوال، مفهوم زیر بنایی بازار فارکس را شکل داده است.

در اقتصاد آزاد جهانی، ارزش هر چیز بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد. بنابراین، هر ین ژاپن معادل مقداری از دلار آمریکا است که برای آن خریداری وجود داشته باشد. برای فهم ساده‌تر، قیمت هر دلار آمریکا در ایران را در نظر بگیرید. هر دلار آمریکا از قیمت‌های بسیار کم (مثلا 7 ریال) شروع شد و امروزه به بیش از 300 هزار ریال رسیده است. دلیل آن نیز میزان تقاضا برای این ارز است. یعنی دارندگان ریال بر این باور هستند که ارزش دلار آمریکا بیش از 300 هزار ریال ایران است. عرضه و تقاضا بنیان اصلی تعیین قیمت تمام کالاهای جهانی است. فارکس نیز محلی برای نشان دادن آخرین معاملات انجام گرفته برروی دارایی‌های مختلف است. دقت داشته باشید که در فارکس، هیچ کالایی وجود نداشته و اصلا این بازار هیچ ماهیت مکانی ندارد. بلکه آخرین معاملات انجام شده، بیانگر ارزش هر دارایی نسبت به ارز مبنا (دلار، یورو یا ...) هستند.

به همین دلیل نیز کارگزاری‌های فارکس، می‌توانند نمادهای متعددی را در این بازار عرضه کنند. در حقیقت، هر آنچه که قیمت جهانی داشته باشد و افرادی مایل به معامله کردن آن باشند، می‌تواند در لیست نمادهای معاملاتی فارکس قرار بگیرد. در حال حاضر، ارز کشورهای مختلف (با نام جفت ارز)، فلزات گرانبها، نمادهای مربوط به انرژی، کالاهای اساسی صنایع جهانی، سهام شرکت‌های معتبر بین‌المللی، شاخص بورس‌های تراز اول جهانی، رمزارزها و ... همگی به لیست نمادهای معاملاتی فارکس در کارگزاری‌های مختلف اضافه شده و قابلیت معامله دارند.

چه چیزی را معامله کنیم؟

تا زمانیکه دانش خود را تکمیل نکرده‌اید، هیچ چیزی را نباید معامله کنید! اولین نکته در بازار فارکس توجه به میزان ریسک معاملات بوده که نباید به هیچ عنوان آن را فراموش کرد. ابتدا بهتر است دانش خود را از تحلیل تکنیکال، فاندامنتال یا پرایس اکشن افزایش داده و به حد مورد قبولی برسانید و سپس نهایتا 5 نماد معاملاتی را انتخاب کرده و بودجه و تمرکز خود را معطوف به آن نمایید. البته امکان سرمایه‌گذاری طولانی مدت برروی سهام شرکت‌های معتبر جهانی همانند اپل، تسلا، پورشه، مایکروسافت، گوگل، متا (فیسبوک) و ... و یا خرید طلا وجود دارد. اما به هر حال این سبک معامله کردن باید بر اساس استراتژی معاملاتی شما باشد. اگر پیش از این برای حفظ ارزش سرمایه‌ی خود اقدام به خرید طلا می‌کردید، می‌توانید همین نماد معاملاتی (XAU/USD) را نیز در این بازار خریداری کرده و در هر زمان که مایل باشید، بفروشید.

کارگزاری فارکس چیست؟

همانطور که متوجه شدید، فارکس یک بازار فیزیکی نبوده و حتی وبسایت مجزایی برای خود نداشته، بلکه مجموعه‌ای چارت‌های قیمتی است که مربوط به نمادهای مختلف است. در حقیقت این کارگزاری‌های فارکس یا همان بروکرها هستند که امکان معامله کردن برروی این چارت‌ها را فراهم نموده‌اند. برای ثبت نام در فارکس نیز باید ابتدا در یک کارگزاری معتبر همانند آی تی بی حساب معاملاتی باز کنید، سپس پلتفرم معاملاتی را دانلود کرده و در نهایتا، معاملات خود را شروع نمایید. کارگزاری‌های فارکس نه تنها امکان معامله برروی هر نمادی را فراهم کرده‌اند، بلکه خدمات جانبی ارزشمندی را نیز برای مشتریان خود فراهم می‌کنند. این خدمات می‌تواند همانند ارسال تحلیل‌های روزانه بوده و یا از همه مهمتر، استفاده از اهرم یا همان لوریج باشد.

اهرم در بروکر چیست؟

بروکرهای فارکس این امکان را به شما می‌دهند تا با سرمایه‌ی کم، وارد معاملات بزرگ شوید. فرض کنید که سرمایه‌ی شما 100 دلار بوده و به لطف دانش مناسب، توانسته‌اید که رشد 1 درصدی در قیمت یک دارایی را تشخیص داده و درآمد کسب کنید. پس از این معامله، سرمایه‌ی جدید شما معادل 101 دلار خواهد بود. حال اگر از اهرم 100 استفاده کنید، بدان معناست که بروکر اجازه‌ی معامله‌ای با سرمایه‌ی 10،000 (صد برابر سرمایه‌ی اصلی) را به شما داده است. در این حالت، اگر 1 درصد سود کسب کنید معادل 100 دلار بوده که تراز کلی حساب شما را به 200 دلار خواهد رساند. این مزیت فوق‌العاده باعث ایجاد ریسک بزرگی شده است. بهتر است بدانید که بروکر نه در سود و نه در ضرر تریدر شریک نخواهد شد. بلکه به ازای هر معامله، تنها کارمزدهای خود را برداشت خواهد کرد. این بدان معناست که در صورت تحلیل غلط، ضرر شما نیز ضرب در میزان اهرم خواهد شد. بنابراین، در صورت استفاده از اهرم 100، تنها 1 درصد تغییرات قیمتی در جهت عکس تحلیل شما، باعث از دست رفتن کل سپرده‌ی 100 دلاری خواهد شد. به صورت کلی، استفاده از اهرم‌های بالا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

مزایای بازار فارکس چیست؟

با افتتاح حساب در یک کارگزاری معتبر، نه تنها امکان معامله برروی بیش از 100 نماد معاملاتی را دارید، بلکه لیست نمادها در حوزه‌های مختلفی بوده که با چند کلیک، می‌توان نماد جدید را معامله کرد. برای مثال، فرض کنید که همزمان قیمت طلا و نفت در حال افزایش باشد. بنابراین، به سادگی می‌توانید هم نفت و هم طلا را معامله نمایید. به همین دلیل نیز بازار فارکس تبدیل به بزرگترین بازار مالی جهان شده که مخاطبان بسیار زیادی از سرتاسر جهان دارد. حتی رمزارزها که روش نسبتا جدیدی برای سرمایه‌گذاری هستند، در بسیاری از بروکرها ارائه شده‌اند. بنابراین، حساب معاملاتی فارکس، امکان ورود به تمامی بازارهای مالی را به صورت همزمان به سرمایه‌گذار خواهد داد. در کنار این مزیت بزرگ، دو ویژگی دیگر باعث شده تا این بازار بسیار جذاب باشد.

اولین ویژگی قابلیت معامله کردن در 24 ساعت از شبانه روز است. هر زمان که قصد و اراده کنید، کافی است که وارد پلتفرم معاملاتی خود شده، نماد را انتخاب کرده و معامله کنید. برای سرمایه‌گذاری در فارکس فقط و فقط به پلتفرم معاملاتی متصل به اینترنت نیاز است (صد البته که باید ابتدا کارگزاری خود را انتخاب کرده باشید). ویژگی دوم این بازار، امکان کسب سود از روندهای نزولی است. هنگامیکه بازارهای مختلف جهانی در حال از دست دادن سرمایه هستند، تریدر فارکس می‌تواند به لطف خدمات بروکرها، درآمد کسب کند. در حقیقت هنگامیکه یک معامله را در بروکر باز می‌کنید، بروکر بخشی از دارایی خود را در اختیار شما قرار خواهد داد. فرض کنید که در تحلیل شما، قیمت طلا در بازارهای جهانی در حال کاهش است. به پلتفرم معاملاتی خود مراجعه کرده و گزینه فروش طلا یا همان Sell را فشار می‌دهید. بروکر بر اساس سرمایه‌ی شما، مقداری از دارایی (طلا) خود را فروخته و در زمانیکه شما معامله را ببندید، مجددا این دارایی را خریداری خواهد کرد.

تغییری در میزان دارایی بروکر ایجاد نخواهد شد و تنها کارمزد معاملات را دریافت خواهد کرد. مابه‌التفاوت قیمت فروش و خرید طلا به عنوان سود یا ضرر شما محاسبه خواهد شد. بنابراین، در روند نزولی نیز می‌توان با تکیه بر خدمات کارگزاری‌های فارکس، درآمد ایجاد کرد. این مزیت در هیچ بازار دیگری وجود نداشته و دلیل اصلی استقبال از فارکس دقیقا در همین وجه تمایز مهم و ارزشمند است. همانگونه که متوجه شدید، بروکر نقش بسیار مهمی در ورود به فارکس دارد. بنابراین، در اولین گام حتما مطمئن شوید که بروکر مناسبی را انتخاب کرده‌اید. بسیاری از کارگزاری‌های فارکس در ایران معتبر نبوده و به دلیل نبودن قانون، نمی‌توان عملکرد آن‌ها را ارزیابی نمود. در حال حاضر، یکی از معتبرترین و بهترین بروکرهای فعال در ایران که مجوزهای لازمه را داشته و تجربه نشان داده که نه تنها قابل اعتماد بوده، بلکه خدماتش نیز عالی است، کارگزاری آی تی بی است. مقاله فارکس چیست به شما کمک می‌کند تا نه تنها با این بازار آشنا شوید، بلکه آی تی بی را نیز بهتر بشناسید.

 

برچسب ها : فارکس,بازار فارکس,فارکس چیست

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه