English

تولید و توزیع لامپ های رشته ای ممنوع شد

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی(سابا) گفت: از ۲۶ فروردین تولید و توزیع لامپ های رشته‌ای بالای ۴۰ وات ممنوع شده است.

تولید و توزیع لامپ های رشته ای ممنوع شد
به گزارش خبرگزاری موج، سجادی در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پیش از این در سال ۹۱ نیز توزیع لامپهای رشته ای ممنوع شده بود اما به دلایلی اجرا نشد، گفت: امسال دوباره تولید و توزیع لامپ های رشته ای بالای ۴۰ وات ممنوع شده است.
وی گفت: با حذف رشته های لامپ های رشته ای که اجرای آن حدود ۴ ماه طول می کشد هزار و ۷۰۰ مگاوات در زمان پیک مصرف بار مصرف شبکه کاهش می یابد.
مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی(سابا) با اشاره به اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون لامپ کم مصرف و ال ای دی در کشور تولید می شود، گفت: همین میزان نیز در سال اغلب از چین وارد می شود.
سجادی درباره لامپ های مصرف غیراستاندارد که در بازار وجود دارد، افزود: این نوع لامپها اغلب از مبادی غیررسمی وارد کشور می شود چون لامپهایی که از طریق گمرک وارد می شود باید استاندارد لازم را داشته باشند.
وی درباره تولید لامپ های رشته ای در کشور گفت: ‌ در حال حاضر ۴ تولید کننده لامپ رشته‌ای با ۲۰ خط تولید داریم که سالانه حدود ۶۰ میلیون رشته لامپ تولید می کنند.
مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی(سابا) تاکید کرد: میزان مصرف لامپهای رشته ای نسبت به لامپهای کم مصرف ۷۰ به ۳۰ است و این موضوع باعثشده تولید کنندگان لامپهای رشته ای به ادامه تولید این نوع لامپها اقدام کنند در صورتی که حتی یکی از تولید کنندگان لامپهای رشته ای خط تولید لامپ کم مصرف نیز دارد اما نسبت به تولید لامپ کم مصرف اقدام نمی کند.
وی به سیستم تشویقی با پرداخت وام بدون بهره و یا کم بهره به تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: این ۴ تولید کننده لامپهای رشته ای برای تجهیز خط تولید لامپ کم مصرف و سرمایه در گردش به ۵۲ میلیارد تومان نیاز دارند که رقم بالایی نیست تا بتوانیم انگیزه لازم را برای متوقف کردن خط تولید لامپ رشته ای ایجاد کنیم.
سجادی افزود: واردات لامپهای رشته ای با قانون جدید ممنوع است و از زمان تصویب آن از ثبت سفارش واردات لامپهای رشته ای جلوگیری شد و با ورود این نوع لامپها به طور قاچاق نیز برخورد می شود.
مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی(سابا) درباره زیان بار بودن و سرطان زا بودن لامپهای کم مصرف گفت: هیچ مرجع رسمی سرطان زا بودن این نوع لامپها را تایید نکرده البته وجود مقدار کمی جیوه در لامپهای کم مصرف خطرناک است در صورتی که این لامپها شکسته شود باید با دستمال نمدار آن را جمع و در محوطه بسته ریخت و همزمان در و پنجره را نیز باز گذاشت.
سجادی درباره کیفیت لامپ های کم مصرف داخلی گفت: به طور قطع تولید لامپهای کم مصرف داخلی بهتر از لامپهای کم مصرف خارجی است.
وی گفت: به طور میانگین عمر لامپهای ال ای دی ۳۰ هزار ساعت و عمر لامپهای کم مصرف ۸ هزار ساعت برآورد می شود بنابراین راندمان لامپهای ال ای دی بیشتر از کم مصرف است.
مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی(سابا) گفت: ‌تفاهم نامه ای با اداره کل استاندارد تهران و انجمن لامپ امضا کردیم تا لامپهای غیراستاندارد را در بازار شناسایی و جمع‌آوری کنیم و همچنین تفاهم‌نامه ای با استاندارد تهران و انجمن لوازم خانگی امضا شده است تا از تولید لوازم خانگی غیراستاندارد جلوگیری شود.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه